Kraantjeswater (gastblog)

Ja leuk hè? Zo heet het hier in Vlaanderen. Bijna alles bij ons wordt met een verkleinwoord aangeduid: centjes, patatjes, kindjes enz. Maar goed, nu even ons water. Natuurlijk kennen we allemaal ons bronwater van Spa, Sourcy, Chaudfontaine en Evian, dat we – al dan niet met bubbels - in flessen aanschaffen, want het is zo zuiver.



Kortgeleden ontvingen we een brief van de Pidpa. Zij zijn verantwoordelijk voor o.a. ons kraantjeswater. Een extern onderzoek heeft uitgewezen dat ons water net zo schoon en gezond is als dat “flessenwater”.
Allee, oké! Let op: inclusief vastrecht, reiniging en onderhoud van de leidingen kost ons water 0,0012 euro per liter. Daar kan geen bronwaterleverancier tegenop.
En het mooiste komt nog: ons water is net zo lekker als het water uit die dure flessen. Dus …. zijn jullie in Vlaanderen en hebben jullie dorst …. drink gewoon ons kraantjeswater.

Nu de horeca nog overtuigen ….

14 opmerkingen:

  1. Ik ga zelfs nog verder, ik vind "kraantjeswater" zelfs nog lekkerder dan al die gebottelede watertjes. Er zijn misschien wel regio's in Nederland waar het iets minder is, vroeger stond de regio Rotterdam bekend om z'n smerige water, ik weet niet of dat nog zo is.
    nee hoor, ik proost mét jou met een flink glas kraanwater op onze gezondheid;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Proost. Rotterdam had in de jaren 60 vreselijk vies drinkwater. Mijn moeders oudste zus woonde daar. Zelfs de thee smaakte vies.

      Verwijderen
  2. Thuis drink ik altijd kraan(tjes)water. Gewoon lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alles klinkt een beetje liever als je er verkleinwoordjes van maakt, maar er is wel smaakverschil in kraanwater. In Drenthe is de smaak heel anders als in Flevoland.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik drink altijd kraantjeswater. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik drink ook altijd water uit de kraan. Klinkt trouwens wel leuk kraantjeswater, die hou ik er in. En inderdaad veel en veel goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat begrijp ik, kraanwater is heerlijk, doch zet er dan een waterfilter tussen.
    Dit vanwege alle medicijn en e vele andere resten die toch het kraanwater vervuilen.

    groet
    Marrian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niks mis met water uit de kraan. Ik vind dat gedoe in restauarants met 'duur'water zo'n onzin. Gelukkig begint daar verandering in te komen en serveren ze ook weer gewoon kraanwater.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helemaal niks mis met kraantjeswater! Wij drinken niet anders. Heb wel flesjes in huis voor onderweg in de auto maar verder echt niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dwarsbongel (op een gastvrije computer)12 juli 2017 om 23:27

    Ik las ooit ergens dat een bepaald merk bronwater of mineraalwater uit de grond gehaald werd gewoon op een industrieterrein, en dat aan kraanwater veel strengere eisen worden gesteld.
    Nou kun je een "bronwater"-flesje natuurlijk gewoon hergebruiken voor onderweg, door het te vullen met kraanwater. Scheelt ook weer plasticafval! Overigens hebben wij in de auto altijd een bidon, je weet wel zo'n drinkbus voor toerfietsers en wielrenners, die we gewoon vullen met kraantjeswater...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke benaming, die ga ik onthouden voor mijn kleindochter! Grappig ook die afbeelding met de naam zonder klinkers. Gelukkig wordt kraanwater steeds meer gepromoot. Komen ook meer tappunten om hervulbare bidons te vullen. Mooi streven.
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij drinken ook gewoon kraanwater. Heerlijk! De kinderen kochten eerst flessen water, maar dat vond ik onzin. "Gewoon uit de kraan", zei ik.
    Vroeger woonde een tante in Rotterdam en het water was smerig!
    Elke keer als zij bij mijn ouders kwam dronk zij een glas water en kon daar zo van genieten!
    Wat een leuk woord: kraantjeswater. Het heeft wel iets, die taal in België.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Klinkt wel gezellig hoor dat Vlaams!
    Bij ons komt er duinwater uit de kraan, heerlijk!
    Als ik op vakantie ben mis ik dat echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geef mij maar gewoon een glas koud water met als het warm is een ijsklontje.
    Ik hoor graag de Vlaamse taal dus ook kraantjeswater:-)

    BeantwoordenVerwijderen