Het nut van de file

Dagelijks staan honderdduizenden mensen in de file. Nu past de mens zich altijd razendsnel aan nieuwe omstandigheden aan, en wie al stilstaand in de file om zich heen kijkt, ziet hoe de weggebruiker op allerlei manieren van de nood een deugd maakt en de gedwongen stilstand ten goede aanwendt. De een staart mediterend voor zich uit en ervaart de file als een “rustmoment”, een tweede volgt een talencursus, weer een ander vult de tijd met telefoneren en sommigen houden zich bezig met het zorgvuldig reinigen van neus, gebit en oren.


Ook voor de natuurliefhebber kan de file leerzaam zijn. Wie ’s zomers op een warme dag op de snelweg stilstaat en ter verkoeling het autoraampje opendraait, ruikt naast diesel- en benzinedampen de aangename kokosgeur van duizenden bloeiende wilde pastinaken. En wie scherpe ogen heeft kan het seksleven van het soldaatje bestuderen, een oranjerode kever die op de bloemschermen van de pastinaak met tientallen tegelijk de paringsdaad schaamteloos volbrengt. Een ware insectenorgie.

10 opmerkingen:

  1. We zijn vorige week van Bant naar Boxtel terug gegaan , ik ging bijna uit me dak zo druk man rijdt heel graag

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het afschuwelijk om in de file te staan, zeker als het heet is. Ik rij nog liever kilometers om ;-)
    (is het niet van de nood een deugd maken, ipv de dood?)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik haar reizen dus autoritten met files zijn een nachtmerrie. Gisteren, tijdens het autoritje zonder file, nog een paar hele mooie wolkenfoto's gemaakt. Ik zat niet achter het stuur hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, mij zul je niet vinden op een paastinaak.
    Misschien heb je geluk, wanneer je met een hele hoge vrachtauto door mijn straat rijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, ha, Marja...ik kijk tegenwoordig met heel andere ogen naar de insecten om me heen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als er maar een béétje kans is op file onderweg maak ik de rit niét ! Ik háát file omdat ik werkeloos in een warme auto zitten verschrikkelijk vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet niet hoe jij auto rijdt, maar kun je dat allemaal zien door het autoraampje? Leuk geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat dacht je van fileflirten ook leuk hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het hoort er helaas bij, staan in de file. Sinds ik tegenwoordig sokken brei, is het staan in de file geen straf meer, mits ik tenminste niet achter het stuur zit :-)

    BeantwoordenVerwijderen