Stof tot nadenken - pijngrens

Het viel mij vorige maand op bij de mammografie. De dame zei nadrukkelijk dat ik zelf op tijd moest aangeven wanneer mijn grens was bereikt. Zij zou tot die tijd de druk tussen de platen langzaam verhogen. 
Doordat je dan het gevoel hebt dat je invloed kunt uitoefenen, kun je meer verdragen. In feite zouden veel meer mensen in de zorg deze methode moeten gebruiken. Angst en machteloosheid zijn immers negatieve emoties en daar is niemand bij gebaat. De vrees voor pijn is al moeilijk genoeg en het maakt je onnodig nerveus. Ik denk dat hier zeker een aandachtspuntje ligt.

Bij deze schrijfuitdaging van Reismeermin is de gegeven zin “stof tot nadenken” en de invalshoek “pijngrens”.
Kijk op haar blog en lees ook de andere bijdragen. Je kunt tot 14 augustus meedoen.

13 opmerkingen:

  1. Zo zo het altijd moeten (en eenvoudig kunnen) gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zou het inderdaad makkelijker maken! Ik heb het ook een paar keer gehad en vind het zeer pijnlijk, maar het was nodig dus je laat het allemaal gebeuren zonder een kik te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ongelofelijk hoe de menselijke geest werk.
    Het gaat inderdaad altijd mar over controle willen hebben daarom is de tandarts zo een ramp vind ik en vast veel mensen.

    Ik moet ieder jaar een mamografie was eerst in ander ziekenhuis en daar vond ik t een ramp en je mocht ook niets zeggen.
    Mijn geopereerde borst is ook altijd pijnlijk dus laat staan onder zo een machine.
    Nu bij ander ziekenhuis en dat gaat veel en veel beter, het hoeft dus niet zoveel pijn te doen. fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat het er is maar dat ik de methode toch vreselijk vind, ik vind het heel vreemd dat er in deze tijd geen andere methodes zijn om dit beter te kunnen bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het helemaal eens met de opmerking van Mevrouw Williams. Een andere methode nog voor 2014 zou fijn zijn. Dan krijg ik mijn eerste oproep, maar met al een keer een controle achter de rug zit ik er niet om te springen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eens.
    Het ondergaan van onderzoeken, behandelingen enz. staat of valt met goede voorlichting en aandacht van diegene die het uitvoert. Pijn en pijngrens zijn heel persoonlijke ervaringen, dat is door een ander niet in te vullen.
    Ik schreef erover op mijn blog. Mij valt het altijd weer mee, maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen opgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo heb ik het een paar weken geleden niet gehoord bij de B-bus.
    Klinkt heel wat klantvriendelijker dan ze hier doen.
    Die brief maak je toch met steeds weer met spanning open, kan me voorstellen.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  8. klopt helemaal..... dat soort teksten gebruik(te) ik ook altijd bij de onderzoeken waarvan de ene soort vervelender was dan de andere.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja het is niet echt leuk,toch in de wachtkamer waren er dames die er geen enkel probleem mee hadden! Andere waren echt doodsbang.Nee ik vind het niet bepaald leuk en het doet pijn ,maar ik heb denk ik een redelijk hoge pijngrens.Ook heb ik op 1 keer na altijd ontzettend lieve dames meegemaakt die veel begrip hadden .Maar wat is ong 10 minuten pijn als het je leven kan redden ??
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat klopt helemaal, het vervelende is dat er in de zorg ook mensen werken die er héél anders over denken en vinden dat "de patiënt" niet moet zeuren omdat het nou eenmaal nodig is! Een goede verpleegster /arts hoeft niet per definitie ook een invoelend mens te zijn , jammer is dat wel !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toen ik de eerste oproep kreeg voor een mammografie, ben ik keurig netjes erheen gegaan. Maar wat een trauma. Er kwam een mevrouw naar me toe met uitgestrekte handen. Ze zag mij niet, ze zag alleen maar borsten. Toen ik even aan mijn borst kwam, snauwde ze me toe: Niet doen! Dat doe ik wel! Daarna kreeg ik het gevoel alsof mijn borst geplet werd.
    Ik ben nooit meer gegaan, niet om de pijn maar om de manier waarop ik behandeld werd. Ik zie nog steeds die vrouw op me afkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou ben toevallig deze week weer geweest maar de een of de ander maakt ook wel verschil. Denk soms wel eens zou dat nou goed voor je borsten zijn om zo geplet te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed dat ze dat aangeven. Toch lijkt het me geen pretje.

    BeantwoordenVerwijderen