Presentatie - oefenen

In groep zes wordt iedere vrijdagmiddag een spreekbeurt gehouden. Mark is volgende week aan de beurt. Zijn juf weet dat hij een bijzondere hobby heeft en ze adviseert hem om daar een presentatie over te houden. Hij vindt het doodeng en kan van de zenuwen nauwelijks slapen.

Gelukkig mag hij thuis oefenen, zodat zijn ouders hem kunnen aanmoedigen. Donderdag komen zijn grootouders op visite. Voor hen houdt hij zijn generale repetitie. Hij zal dan ook zijn lievelingsnummer “Scotland the brave” laten horen. Zijn zusje begeleidt hem op de trommel.

Het is vrijdagmiddag half drie en de klas zit vol spanning te wachten. In de verte horen ze vreemde klanken die steeds luider klinken. Ze zitten allemaal achterstevoren op hun stoel wanneer hun klasgenootje trots komt binnenlopen met zijn zusje. Hij draagt een echte kilt en speelt met rode konen op zijn doedelzak. Zoiets hebben ze nog nooit gezien. Vol bewondering staren ze naar deze nieuwe versie van Mark. Wie had dat ooit achter dat verlegen jongetje gezocht.

Nadat hij op adem is gekomen, vertelt hij een boeiend verhaal over de achtergrond en geschiedenis van zijn instrument. De klas applaudisseert enthousiast en wil nog een nummer horen. Natuurlijk krijgt Mark een tien met een griffel en een zoen van de juf. Zijn dag kan niet meer stuk.

Invalshoek is een schrijfuitdaging van Reismeermin

13 opmerkingen:

  1. Zinvol tijdverdrijf


    een hobby kan het leven totaal veranderen
    wanneer men blootgeeft
    wat er in het diepste leeft
    ja, sommigen zijn talentvoller dan anderen


    Een dikke proficiat voor Mark!
    Lenjef

    BeantwoordenVerwijderen
  2. niet veel mensen vindit mooie muziek
    maar ik hou er van dus van mij een dikke pluim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi en vooral lief verhaal!

    Gaaf ook het onderwerp van de spreekbeurt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastisch toch, om zo je hobby aan je klas duidelijk te maken. Is eens iets anders dan hamsters en fossielen. Petje af. Leuke foto ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Potdórie... als ik een meisje van een jaar of tien zou zijn viel ik als een blók voor deze hunk in kilt!
    Wat apart, het verbaast me dan helemaal niét dat het zo goed ontvangen werd, prachtig, zelfs zonder geluid!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die zenuwen kan ik mij voorstellen maar.............hij ging er helemaal voor.
    Superleuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een pracht van een invalshoek .Mark verdient een ovatie van heb ik jou daar.
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker een bijzondere hobby voor zo'n jonge knul.
    Ik houd er niet echt van maar bij sommige gelegenheden doet het me wel wat, zoals tijdens het afscheid van Schotland tijdens onze laatste cruise, toen stond er een band beneden op de kade te spelen, super vond ik dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi, ik moet je zeggen vorig jaar bij een concert kwamen er ook een aantal mannen in vol ornaat met doedelzakken binnen, het heeft wel wat die muziek, indrukwekkend vond ik het.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat super dat het zo een succes was. Geweldig.
    Knuffels
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hartstikke leuk en een opsteker voor zijn zelfvertrouwen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gaaf!! Dank voor je bijdrage, de link volgt. Ik had een weekje leesvas

    BeantwoordenVerwijderen