De jeugdzonde

Schrijfveren zijn bedoeld ter inspiratie. Die van vandaag roept bij mij geen directe associaties op, behalve de gebruikelijke link naar handjes die vooral boven de dekens dienen te blijven. Gelukkig is mij dat van huis uit niet op het hart gedrukt.

Hoort belletje trekken bij jeugdzondes of is dat puur kattenkwaad? Een appel jatten of een snoepje uit de trommel? Spijbelen of briefjes vervalsen?
Nagelbijten? Hoofdpijn verzinnen om onder een vervelend karweitje uit te komen?

Het wordt ook wel eens een jeugdzonde genoemd wanneer een latere beroemdheid in het verleden iets lelijks of onaanzienlijks heeft gepresteerd.

Wat was jullie jeugdzonde?

19 opmerkingen:

  1. Weet je wel hoe oud de H.H.H. is?
    Ben dat allang vergeten!

    Oké, eieren stuk gegooid achter de stenen schuur, dan kon niemand het zien!
    De postbode helemaal stijf gevloekt op 3 jarige leeftijd als hij mij uitdaagde met de woorden, " wat ben jij een lelijk jongetje"!
    Mijn brommertje opgevoerd naar 100 km
    Enz. enz. enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ahh ja belletje trekken of appeltjes pikken wie heeft dat niet gedaan,
    ik heb eens straf gekregen omdat ik alle kaasrjes in de kerk voor kindje jezus heb aangestoken,
    wist niet dat je ze moest kopen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. niet dat ik me kan herinneren, zo onschuldig als wat dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uh geen idee. Zonde is ook zo'n zwaar woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. deugnieterijen, maar geen 'echt stoute' dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ik was eigenlijk misschien wel een té braaf kind ,maar ooit ben ik weggelopen van school omdat ik dingen moest eten die ik niet ábsoluut niet lustte ! Ik zat toen op een buitenschool waar we ook warm eten kregen ,gekookte vis in botersauas ....ik vind het nóg afschuwelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zalig. Dat aten we soms op vrijdag. Worteltjes met peterselie, kabeljauw in botersaus en gekookte eigenheimers. Jammie!
      Maar als je dat niet lust, begrijp ik best dat je wegliep. Ik vind dat geen echte jeugdzonde.

      Verwijderen
  7. Zonde, zonde... dat vind ik een groot woord. Ik heb wel een leuke anekdote. Ik was als puber een keer met een vriendin op een feestje, bij een jongen thuis bij onz in de buurt. Wij hadden het heel erg naar ons zin en nog geen zin om naar huis te gaan. Dus we besloten om ons even thuis te gaan melden en om daarna stiekem weer terug te gaan naar het feest. Zo gezegd zo gedaan. Met kleren aan zijn we in bed gaan liggen. Toen alles stil was zijn we over het balkon geklommen (we woonden op één hoog in een flat). En we zijn teruggegaan naar het feest. Tegen 5 uur in de morgen was het wel welletjes zijn we teruggegaan gaan huis. Weer over het balkon omhoog. Om 10 over 5 ging mijn vaders wekker. Hij had een fietstocht en moest vroeg verzamelen. Man... wat schrokken wij. Hij kwam nog even kijken ook, in onze kamer, of we wel braaf sliepen. Man, wat waren we bang, en wat hebben we het bescheurd toen hij weg was. Met deze wetenschap achteraf, dat we bijna betrapt waren, was het nog veel spannender!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow! Dat zorgde voor een adrenalineshot.

      Verwijderen
  8. Ik denk dat mijn grootste jeugdzonde het eerste sigaretje was. Daar heb ik oprecht spijt van gehad. Wel 42 jaar lang!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn jeugdzondes zijn ongemerkt overgegaan in volwassenzondes. Misschien zal ik ze ooit nog ens prijsgeven. Maar nu nog even niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeugdzondes te over: appeltjes plukken bij de buurman. Een propje papier in de afvoer van de school kraan en dan de kraan op druppelen zetten. Rietsigaren aansteken onder het openstaande raam van het klaslokaal, fietsventieltjes losdraaien, belletje trekken. Ach, geweldig. Kan niet wachten tot mijn kinderen net zulke bandieten worden. Ik ben goed terechtgekomen hoor! Groeten Anna Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als er een is die mijn zonden kent, dan is het Petrus wel. Net als Sinterklaas heeft hij zo'n groot boek waar alles in staat. Overigens: was hij dan wel brandschoon? Maar ik denk niet dat mijn zonden van dien aard zijn dat ik naar de hel wordt verbannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nagelbijten, als dat echt een zonde is... En stiekem roken in het zwembad op het aller-aller-achterste veldje met een vriendin. Samen een pakje gekocht met 10 sigaretten, dus allebei 5 en die moesten op ;-)
    Ik had veel kunnen leren van mijn zusje maar ik was veel te braaf denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn jeugdzonde? Hmm, heb je ff tijd?
    Dat zegt genoeg toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat was geen jeugdzonde...Over het schoolhek klimmen en een gat in mijn broek krijgen; boompje klimmen waar mijn maillot in bleef haken; belletje trekken; ondeugende briefjes in brievenbussen stoppen "dag stoute mevrouw"; stiekem sigaretjes roken op de camping... Eigenlijk viel het allemaal best mee!

    BeantwoordenVerwijderen