Onze scharrelaars

Nadat we maandagmiddag rond vier uur drie dames vleugellam maakten, lieten we de deurtjes van het hok open. Op hoop van zegen.
Ze scharrelden wat schichtig in het gras en testten zo nu en dan hun vleugels. Hé, dat voelde vreemd aan …..
Een uurtje later vond manlief een piepklein eitje op de bodem van het hok. Het was vermoedelijk van de zolder naar beneden gekieperd en er zat een klein deukje in. Toch voelden wij ons giga trots op deze prestatie. Ons eerste ei op paasmaandag!
Tegen de schemering zaten de dames weer op zolder en hebben wij het pand met een gerust hart afgesloten.


Dinsdagochtend om zeven uur slofte ik (in staat van ontbinding) door de motregen naar Wy, An en Dotje en zette de deurtjes open. Lang leve de vrijheid. Ik dook natuurlijk meteen weer in mijn warme mandje. 
Ze gingen nu een stuk verder op ontdekkingstocht en zaten ’s middags innig tevreden nestjes te maken in het naaldendek in de zuidhoek. Daaronder wonen natuurlijk ook allerlei lekkere beestjes en ze aten hun buikjes vol.
Met moeite namen ze afscheid van de drijfnatte tuin en rond half negen kon ik de druipende bontjassen eindelijk welterusten wensen.

Dit is leuk, jongens. Begin aan kippetjes en je glimlacht tien keer zo vaak als anders.

28 opmerkingen:

  1. Zeker als je hen zulke leuke namen geeft.
    Een suc6 nummer voor je Marja.
    En ik gun het je helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. da's toch heerlijk, kippetjes, ze scharrelen je hele tuin om maar het is wel fijn dat ze jou aan het glimlachen maken, en die eitjes,
    dat zijn diamantjes om te vinden:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig!! en het eerste ei is dus al gelegd!!
    ik hoor ook vaak van mijn vriendin die ook kippen houdt dat het zo rustgevend werkt!

    fijne dag van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk kippetjes hoor, maar Tukker is graag op jacht, dus dat gaat 'm niet worden. Hij had ooit een konijntje van Fleur te pakken en helaas overleefde het beestje het niet. Gelukkig hebben de buurtjes kipjes en als zij op vakantie zijn mag ik voor ze zorgen. En ook krijgen we regelmatig hele kleine maar vooral lekkere eitjes van buuf!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Marja, dat klinkt gezellig...

    Dus dan kunnen ze nu alle drie wel met elkaar opschieten!?

    GELUKKIG!

    Let maar op... voordat je het weet spaar je beestjes net als ik.
    Kippen hebben we niet helaas; wie weet op een dag...

    Groetjes,

    Gaabs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De grootste, grijze hen (An) blijft de baas, maar in de tuin hebben ze volop ruimte en die kleintjes kunnen een paar stapjes opzij doen. ;o)

      Verwijderen
  6. Klinkt zo oer...... kan me je enthousiasme voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, ik vind het enig. Ik wens je heel veel plezier met die 3 kippetjes en wat een leuke namen heb je ze gegeven. En zelfs op 2e paasdag jullie eerste eitje! Heb je het gebakken?
    Ben een heel piepklein beetje jaloers. Ik wilde vroeger altijd een hok met kriel-kippetjes maar manlief wilde er niks van weten... En een dwerg-geitje leek me ook wel wat trouwens, zo leuk voor de kinderen ;-). We woonden op een woonark met heel veel tuin erbij, dus het had best gekund vond ik, maar helaas :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ras Wyandotte nodigt meteen uit tot die gekke namen, toch?

      Verwijderen
    2. Oh, wat een sukkel ben ik, dat had ik even niet gecombineerd... Inderdaad erg leuk en logisch ;-)

      Verwijderen
  8. Leuke verrassing....en 'eigen'. Ei met Pasen. Leuk hoor, dat gescharrel. En dat het je blij maakt geloof ik meteen. Van huppende vogeltjes wordt ik zelfs al blij......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super, zoals je de namen van de dames hebt uitgezocht cq aangepast aan 't ras!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha, ik zei het toch dat het leuk is! (grote glimlach)
    Goed teken dat ze een ei hebben gelegd, geen stress in en om het hok dus. Heerlijk joh, wat zul jij genieten :))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. haha, die kippetjes! ze geven jou duidelijk een 'kiplekker' gevoel! ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zo leuk die scharrelaars!
    bij ons ook, totdat een roofvogel een einde aan het getok maakte: alle drie de kippen dood of weg :(
    nu hebben we er weer drie, maar die zitten achter slot en grendel, is lang zo leuk niet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb het toch al gezegd? Ben blij dat jij er ook zo over denkt. Ze brengen humor. Geweldige beestjes zijn het. Oh en ik had het niet door die nemen. Nu snap ik m. Veel plezier he.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ach gossie, gewoon een heel ei al! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Marja,
    Wat zijn kippen dan leuk hè? Wij hebben ze al eens gehad en zijn nu plannen aan het maken om het tuintje iets aan te passen zodat de kippen die wij binnenkort weer gaan aanschaffen, iets meer scharrelruimte krijgen. En ook nog een heel mooi hekje om de tuin af te sluiten...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geinig bedacht, die namen! Is ook makkelijk als je met manlief het over een bepaalde kip hebt.
    Teken dat de dames zich super thuis voelen als ze nu al een eitje hebben gelegd.
    Lopen ze zelf terug hun hok in als het donker wordt?
    Je zult steeds beter zien dat elke kip haar eigen gewoontes heeft. Kippen zijn super! En je tuin blijft ongedierte vrij.

    Rooika

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk toch die kippetjes enne slakken daar heb je nooooooooit meer last van.Als we ooit niet meer varen wil ik ook weer kippen.Veel plezier met de dames, eh heb je geen haan?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. En altijd verse biologische eitjes. Helemaal geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gezellie! Kippie kippie kippie...! Ooi t van de vier wonderkippen gehoord?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Al zou ik kippen krijgen die geen enkel eitje legden, dan nog zou ik me een gelukkig mens prijzen :-)
    Houd ons vooral van je kippige vorderingen op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik kan me er álles bij voorstellen ,lijkt me knus !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jou laatste zin zegt het helemaal ! Ik ben een tikkeltje jaloers op die kippetjes van je. :-)

    BeantwoordenVerwijderen