Hop

Veel struiken bloeien vroeg en staan dan de rest van het jaar een beetje te niksen in de tuin. Een voorbeeld is de forsythia: een explosie van geel in april en daarna elf maanden saai. Dat is niet erg, want je kunt zo’n saaie struik versieren door er een klimplant overheen te laten groeien. Ideaal voor dat doel is humulus lupulus, hop, een klimmende vaste plant die elke winter volledig onder de grond verdwijnt en pas goed aan de groei gaat als de vroege heesters allang zijn uitgebloeid.

De hopbellen - de vrouwelijke bloemen van de hop - geven de saaie heesters waar u de hop overheen hebt laten groeien in het najaar nog een tweede periode van bloei. Bij hop zitten mannelijke en vrouwelijke bloemen aan verschillende planten en het is dus zaak om uw plant bij een betrouwbare kweker te kopen die zijn hopplanten stekt in plaats van zaait. Alleen op die manier kan hij garanderen vrouwelijke planten te leveren.

15 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook een hopstruik, wordt ieder jaar groter en woester :))
    Ik vind het een mooie slingerplant. Wist je dat ie alleen maar linksom groeit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, wat grappig. Waar heb je hem of haar overheen geleid?

      Verwijderen
  2. Wij hebben geen eens bloemen in de tuin.. die worden toch alleen maar geplukt of opgegeten... haha...

    Maar mooie plant!
    Ik wens jullie een heel fijn weekeinde!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed idee, want er zijn meer saaie planten. Denk aan de spirea. Ook zo'n dooie pier in die andere maanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Top-idee en aangezien mijn meisjesnaam HOPstaken is, zou het een toepasselijke plant zijn. Maar ik geloof dat mijn tuintje er te klein voor is, want volgens mij is het een snelgroeier.
    Fijn weekend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marja,
    Ik ken de hopplanten voornamelijk van de hopteelt in België, bij Poperinge, en in Zuid-Duitsland. Daar groeien ze aan lange verticale draden die hoog bovenin aan horizontale draden vastgemaakt zijn. Ik vind dat ook altijd zo´n indrukwekkend gezicht. En dat allemaal voor de bierproductie...
    Ik wens je een heel fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij mogen kwekers alleen vrouwelijke hopplanten verkopen. Dit heeft te maken met de hop voor de bierbrouwers, heb ik me laten vertellen. Mooie plant, ik heb 'm zelf niet in m'n tuin. Fijn weekend Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Achter ons in het park groeien en bloeien ze ook.Ná de laatste bloei ga ik enkele takken plukken en leg ze boven achter de verwarmingsketel te drogen.In de kerstperiode gebruik ik ze dan als slingers om de randen van de kasten.
    Dat ze alleen linksom groeien wist ik niet en ga er op letten,leuk om te weten.
    Groetjes ,Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ken "hop" alleen als een heerlijk luchtje ,en wel in de badolie , heerlijk dobberen in een bad waar een scheutje van deze badolie aan toegevoegd is !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel leuk idee om die saaie forsythia te versieren in de zomer met de prachtige hop...Bellen zijn nog heel leuk hoor voor het bloemschikken...

    Liefs
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel ervaring met hop in je tuin. Niet aan beginnen, zonde van de forsythia!
    De hop is zo'n grote woekeraar, een alles overheersende ondeugd. Met wortelstokken onder de grond kruipt hij overal waar hij heen wil. De houtige stengels kun je dan uit je forsythia ontwarren in de winter. Wel leuk om een hopboog te maken. Leiden via houtframe.

    Rooika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de waarschuwing.

      Verwijderen
    2. Oh, en van hop kun je zulke mooie kransen (en andere decoraties) maken! Die bellen zijn echt een aanwinst voor je tuin.

      Verwijderen
  11. Wat een leuk idee! Dit jaar zijn klimopplanten door de ijskoude winterdagen overleden... misschien is dit een idee om toch nog iets over de schuine wilg aan het water te laten kruipen.. we zijn het zo gewend en nu is alles bruin... jammer, hoor!
    xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen