Gedaan

Dit roepen de buren iedere dag rond de klok van twee. Op dat moment vindt er een vreselijke strijd plaats op het terras achter hun huis. Er moeten namelijk twee woest blaffende, springende en onstuimige honden worden aangelijnd voor de grote middagwandeling. “Gedaan” betekent zoiets als “af”. Alleen hebben de buurhonden dat na al die jaren nog steeds niet door. Ik ben benieuwd welke taal ze wel verstaan. Soms duurt het gevecht meer dan een kwartier.

“Gedaan” was ook een van de eerste tien woordjes, die ik als peuter zei. Na iedere verplichte potsessie schijn ik dat te hebben geroepen. Ik mocht er natuurlijk pas af, wanneer ik daadwerkelijk iets in de pot had gedeponeerd. Mijn moeder was onverbiddelijk.

Gedaan kan positief of negatief worden bedoeld. “Jeetje, heb jij dat gedaan?”, kan een uitroep van bewondering zijn na een knappe prestatie. Of het uitdagende “Wie heeft dit gedaan?”, van een strenge juf voor de klas, nadat iemand een natte kledder papier naar het bord heeft gegooid.

En dit heb ik zelf gedaan:
In de garage ben ik een uurtje bezig geweest met schroeven en drevels. Het hok is dus klaar en ik zoek me te pletter naar Wyandotte krielhennetjes hier in de buurt. Tot nu toe zonder resultaat.
Gelukkig ben ik gezegend met een hoop geduld. De kippendroom is dus nog niet gedaan.

“Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan dan van de dingen die je hebt gelaten.” Zijn jullie het eens met deze stelling?

Meer write on wednesday vind je hier.

29 opmerkingen:

  1. Hmm, lastig, ik heb best spijt van dingen die ik heb gelaten hoor ;-)
    Maar ik vind je kippenhok prachtig! Nu nog de kippetjes. Wil je geen andere kipjes dan? Hoe dan ook krijg je geen spijt van de aanschaf en horen jouw buren straks elke dag een strijd aan de andere kant: om een ei er uit te persen :) Kippen kunnen dan echt minuten lang kakelen op volume 10. Bij ons was dit vaak op vaste tijden en wisten we het al: er ligt weer een ei. Vaak nog warm van de kip lag het daar dan inderdaad.
    Kippen zijn geweldige dieren en ik mis ze nog iedere dag. Helaas geen geschikte tuin er voor nu, maar ja wie weet. Ooit :)
    Sterkte met geduld hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als Guus het commando 'gedaan' krijgt (dat heb je hè als je vlak bij de grens woont, dan gaan woorden soms gewoon spontaan die grens over), dan betekent dat voor hem zoiets als 'klaar / ophouden nu', dus hij is nooit zo blij als we dat tegen hem zeggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk kippenhok!
    Ik roep altijd klaar! Maar daar heeft
    mijn hond ook niet altijd oren naar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. soms zegt een mens 'had ik het maar niet gedaan' als ie het wel gedaan heeft, soms zegt ie 'had ik het maar gedaan' als ie het niet gedaan heeft, en soms 'ik ben blij dat ik het gedaan heb!'. hangt ervan af! ;-))) To do or not to do, that's the question!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ABSOLUUT NIET MEE EENS ! ! !
    Als je de Liefde hebt laten zegevieren in de dingen die je GEDAAN hebt, is daar niets mis mee!
    Als je de Liefde hebt weggelaten in de dingen die je GEDAAN hebt, dan kun je spijt hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. SUPER KIPPENHOK, MEISJE!
    Denk dat ik voor Wyandotte ga studeren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent van harte welkom, maar ik zoek alleen maar hennetjes. Dus?!

      Verwijderen
  7. Wat een enig kippenhok... en die buren? Die zullen altijd blijven vechten met hun honden...
    Met die laatste stelling ben ik het niet helemaal eens. Voor mij is het eigenlijk andersom. Ik heb bijna nooit spijt van dingen die ik heb gedaan... Heel soms, als ik iets te impulsief heb gedaan of beslist. Denk dat ik spijt zou hebben van dingen die ik juist niet gedaan heb... Zo jammer als je kansen mist, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed gedaan haha! :-) Ik ben jong en eigenwijs, dat is wat mensen zeggen. Ik heb domme dingen gedaan en soms ook dingen gelaten. Het is alleen wel zo dat ik meer spijt heb van de dingen die ik NIET heb gedaan. En van de dingen die ik wel gedaan heb.. Ja, daar heb ik geen spijt van. Want die hebben me tenminste iets geleerd in de korte zestien jaar dat ik besta.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alweer zo wijs. Je bent vast al bezig aan je 6e leven of zo.

      Verwijderen
  9. Oh wat leuk!
    Dat zijn inderdaad schattige kipjes.
    Zelf ga ik voor Padua's!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een schattig kippenhok. Daar horen idd leuke kipjes in. Ik ken ze niet maar ik neem aan dat ze leuk zijn!
    En ik ben het volkomen met je stelling eens.
    Wat overigens niet wil zeggen dat ik nooit spijt heb gehad van iets wat ik heb nagelaten.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet echt "mijn" stelling, hoor. Maar ik kan me er voor een groot deel in vinden. Natuurlijk heb ik ook wel eens spijt van dingen die ik heb nagelaten, maar dat is juist de reden om ze een volgende keer te doen!

      Verwijderen
  11. Zoooo... leuk stukje garagevlijt!

    Heb je dat werkelijk in een uur gedaan?

    Ik ben erg benieuwd naar de bewoners.


    Groetjes,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super dat hok. En die stelling: die klopt als een zwerende vinger.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Natuurlijk luisteren die honden niet, het woord gedaan is zoveel moeilijker voor ze dan af... simpele woorden werken het beste... Enne die stelling klopt helemaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mee eens! Ik bedoel je stelling onder aan je blogje en ja een prachtig kippenhok!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Helemaal mee eens! Afgelopen dinsdag heeft een collega een hartinfarct op het werk gehad (51 jaar) en even dacht hij dat het met hem 'gedaan' was.... Gelukkig gaat het nu weer goed met hem en een van de eerste dingen die hij tegen zijn vrouw zei was: Wij moeten gaan genieten! We hebben nog veel te weinig 'gedaan'....
    Ik bedoel maar...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O ja , Toon was een meester in dit soort korte "versjes" met een boodschap!
    Kunstig gemaakt hoor zo'n kippenvilla ( want dit kun je geen hok meer noemen )
    Vroeger zag je rond de Pasen in sommige etalages van die schattige kuikentjes onder een warmtelamp rondscharrelen ,misschien minder goed voor de beestjes maar wel schattig om te zien !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een schattig kippenhok in mooi meisjes roze. Daar gaan ze meteen van aan de leg als ze hun intrek hebben genomen in deze leuke woning. Super technisch gedaan!
    De tijd van jonge kippen aanbod moet nog komen.

    Rooika

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dus honden spreken niet automatisch Vlaams. Dat is een goede les voor als wij ooit een hond nemen;

    Eigenlijk ben ik er voor om zo min mogelijk spijt te hebben. Elke ervaring is er een en heeft dus nut gehad. De volgende keer misschien anders doen is dan winst.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ook honden kunnen hardleers zijn maar meesatl ligt het meer aan de bazen. Knap zelf zo'n kippenhok maken, ziet er leuk uit.gewoonanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat goed! De kippetjes komen echt in zicht.
    In Rotterdam was er in een dierenwinkel een aanbieding van paaskuikentjes. Ik werd niet goed toen ik het las... Gelukkig zal het jouw kippies beter vergaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat een leuk hok!!!
    wij hebben ook kippetjes, maar die leggen niet zovaak :(

    BeantwoordenVerwijderen
  22. En of ik het eens ben met deze stelling. Ja hoor. Trouwens, je bent wel een handige 'Harriet' hoor.

    BeantwoordenVerwijderen