Leren

We leren nog iedere dag, mits we er voor openstaan. Dat is de uitdaging van het leven. Op het moment dat ik dit schrijf en deze “Write on Wednesday” klaarzet voor plaatsing op de 14de, weet ik nog niet wat voor boodschap ik dinsdagmiddag te horen krijg. Toch weet ik zeker dat ik ook van deze periode weer wijzer zal worden.

Angst is een slechte raadgever en ook al weet ik dat best, het blijft ontzettend moeilijk om je niet ongerust te maken in situaties als deze.
Zou je dat ooit kunnen leren? Ik weet wel dat schrijven enorm helpt om dingen te relativeren en een plek te geven. Althans voor mij.

Het lijkt me verrukkelijk om als een zieltje zonder zorgen door het leven te gaan. Geen gepieker, stress, zenuwen of rampscenario’s die door je hoofd spelen. Gewoon zorgeloos leven in het hier en nu.

Voor 2007 was ik hier best goed in, maar mijn vertrouwen is behoorlijk beschadigd sindsdien. Hoe krijg ik mijn onbevangenheid terug? Is er iemand die een goede suggestie heeft? Het liefst iets wat ik gewoon thuis kan oefenen, want ik ga niet ergens op een cursus. Dat staat mijn mobiliteit niet toe. En ook liever niet te zweverig. Dat past niet bij mij. Ik ben een nuchter, praktisch mens. Meestal. (grijns)

Goede tips worden beloond met een gigantische, virtuele knuffel en eeuwige roem op mijn blog. Gaarne opstellen in rijen van twee. Het werkt nu al, merk ik. Gossie, zou ik zelfhelend bezig zijn?

Dit is een schrijfopdracht van Aline. Bij haar vind je ook de andere bijdragen.

26 opmerkingen:

  1. Dat snap ik goed, dat je weleens wilt leven zonder ergens over wat dan ook te hoeven piekeren of stressen, zeker als het je gezondheid betreft. Inmiddels heb je goed nieuws gekregen en mag je onbezorgd het voorjaar in gaan. Maar om dat te kunnen leren, denk niet dat dat kan. Ik denk dat het meer een soort vertrouwen is dat je moet terugkrijgen in je eigen lijf dat je nu toch steeds in de steek laat. Maar dit goede nieuws doet toch weer goed toch?
    Houd je taai! Liefs, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mij helpt het om het slechtste scenario een paar keer te doorlopen in mijn hoofd en te bezien of ik dingen kan doen die invloed daarop hebben, bv naar een notaris gaan, een euthanasieverklaring, wat is acceptabel en wat niet. Dan kijk ik naar wat ik al heb doorstaan (niet weinig in mijn geval) en dat ik toch de kracht heb gehad dat te doorstaan. Focus dan op je eigen kracht en bouw daar vertrouwen in op. Tot nu toe heb ik dingen snel kunnen plaatsen en accepteren en weet ik dat ik goede beslissingen kan nemen indien nodig. Daarna kan ik het redelijk blijmoedig ondergaan, als is ervan genieten nou niet het goede woord, maar ik kijk dan wel extra intensief naar het goede en het fijne.
    Count your blessings! En bedankt voor jouw medeleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel fijn van het goede nieuws!
    Je vindt wel een manier. Je bent uiteindelijk ook weer beter geworden.
    (ik vind het echt knap hoe jij ermee omgaat, lijkt te gaan)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, vaak neurie ik nadien een vrolijk liedje


    om na een dipje opnieuw van het leven te kunnen genieten
    het klinkt misschien een beetje grof
    maar dan ga ik altijd naar een kerkhof
    prijs me gelukkig dat ik daar niet lig onder de grassprieten


    Krijg ik nu een virtuele knuffel, Marja?
    Lenjef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar natuurlijk, Lenjef. Hier komt ie xxxxxxx

      Verwijderen
  5. Ooit vroeg een vriendin me om de volgende woorden op haar muur te kalligraferen. Telkens ze nu met een probleem zit leest ze het citaat en laat het even goed doordringen. Naar eigen zeggen helpt het haar nog iedere dag.

    Eigenlijk suggereerde je het hier zelf al een beetje met de woorden :
    "Het lijkt me verrukkelijk om als een zieltje zonder zorgen door het leven te gaan. Geen gepieker, stress, zenuwen of rampscenario’s die door je hoofd spelen. Gewoon zorgeloos leven in het hier en nu.

    Het citaat gaat als volgt:

    Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

    (Dalai Lama)

    Warme groet en hopelijk heb je er wat aan Marja

    - Dauw -

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Juist dat nuchtere en praktische maakt waarschijnlijk dat je goed bezig bent, zonder je zorgen en verdriet te ontkennen, want daar ga je wel dwars doorheen.
    Je verdient zelf die knuffel. Komt ie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tip: Denk zoals ma flodder dat doet. "Leuk zo'n feestje maar t geeft zo'n rotzooi he." Zo nuchter en kalm kunt U ook zijn en bent U ook geweest. Hou vol ma en blijf mijn voorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geen idee of het aan te leren is om onbevangenheid terug te krijgen. Ik betwijfel het eigenlijk. Concentreer je gewoon op dit laatste goede nieuws en stop vervelende gedachten meteen weg in een donker laatje.:-)
    Je kunt het, daar heb ik alle vertrouwen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mij verliezen we vanaf het moment dat we geboren worden iedere dag een beetje onbevangenheid. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant ook wel logisch. Gelukkig was de uitslag goed en hier komt ie ... KNUFFEL!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waarscjinlijk heb je voor jezelf toch al de best manier gevonden ,van je af schrijven ,of eigenlijk ,al schrijvende op een rijtje zetten .
    Onbevangenheid kan niet terugkeren maar dat hoeft ook niet denk ik ,dat past niet meer bij volwassen mensen die het leven kennen .
    In ieder geval heb je na een aantal weken dieptepunten nu dit hoogtepuntje wel verdiend ,geniet er van tot het gáátje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het lijkt me inderdaad moeilijk je onbevangenheid terug te vinden nadat je iets ernstigs hebt meegemaakt.
    Ik weet ook niet of dat lukt.
    Maar hou je vast aan aan de gedachte dat de uitslag goed was.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marja,
    Nou, het lijkt er wel op... haha... Door je eigen teksten te schrijven relativeer je je eigen angsten dus ook. Geweldig. En het levert nog mooi leesvoer op ook...
    Ik kan je helaas geen tips geven, heb daar helemaal geen kaas van gegeten. Maar ik hou je blog in de gaten, want ik kan zelf ook wel wat tips gebruiken af en toe...
    Ik wens je nog een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sorry, maar kan op heden slecht nadenken vanwege een depressie.
    .
    Wat vele mensen onderkennen is een gezegde uit de psychologie die luid; "wanneer verstand en gevoel op één lijn zitten, dan pas kun je een beslissing nemen".
    Vaak laten mensen zich lijden door gevoel, in jou geval angst.
    Dat lijkt normaal maar IS het niet!
    Wanneer jij je gevoel realistisch kunt benaderen, heb ik eeuwige roem op jou weblog!
    .
    Heerlijk om een Hulk te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. een mens is nooit te oud om te leren.... al zijn sommige leerprocessen wel enorm zwaar.... als je de gouden tip hebt deel m dan met mij aub/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die van de Dalai Lama spijker ik ook maar op de muur denk ik.
    Interessante blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukkig weten we inmiddels dat de uitslag goed is, maar kan me inderdaad voorstellen dat het even een paar angstige, rare dagen waren... sommige dingen leer je niet, omdat je door ervaring een andere kant op gegaan bent... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Probeer het eens met de MIR methode. Dat schijnt te helpen. Internet vertelt je wel wat het is.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. leef van dag tot dag....heeft mij enorm geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Even afgezien van alle akeligheden, die in je leven kunnen voorkomen. Gewoon hoe blijf je stressloos, als je daar van kunt spreken, geen zweverige tips.

    Ik zou zeggen:
    adem heel diep in
    adem weer die uit

    heel rustig en denk er bij na, doe dit drie keer daags

    Ik hoor je als je dit 6 weken hebt gedaan, oke?

    (*_*)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik kan niet zeggen dat ik het zelf in de praktijk breng, maar het schijnt dat steeds meer mensen baat hebben bij een training in Mindfulness. Het is meditatie voor eenieder en het klinkt zweverig, maar dat is het niet.
    Het is misschien interessant om via Google na te kijken wat het inhoudt..?

    Mijn grootmoeder ( een sterk en wijs mens) zei: als je niet bij machte bent om iets te veranderen aan datgene waar je je zorgen over maakt, besteed er dan ook geen tijd of aandacht aan...
    Makkelijker gezegd dan gedaan, heb ik het idee.. (;) Zij bracht het overigens wél in praktijk!

    Sterkte en liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ga je a.s. dinsdag de uitslag krijgen? Sterkte! Wat ik van je zie: wat je schrijft, onderneemt vind ik dat je goed bent zoals je bent. Angst hoort bij het leven. Bereid je voor op dat wat komen gaat. Hou je Meisje! Voor mij ben je een kanjer!

    BeantwoordenVerwijderen