Hoppe, hoppe, hoppe, soppe, soppe, soppe

Wie de mop nog kent, weet hoe het afloopt …..
We zaten gistermiddag in een bomvolle wachtkamer in het Elisabeth ziekenhuis in Turnhout. Goed voorbereid op de enerverende excursie met behulp van een paar pilletjes om darmen en zenuwen in bedwang te houden. Alles wat er te googelen viel, was reeds gegoogeld. Wij waren min of meer overtuigd van de onafwendbaarheid van darmspoelingen. Er zijn twee alternatieven: niets doen en wachten op uitzaaiingen of verwijdering van de blaas. Hoezo multiple choice?

De risico’s voor de blaaswand zijn niet in te schatten. Er gaat een oorlog woeden nadat de tuberkelbacil daarbinnen is losgelaten. Het uiteindelijke resultaat moet vredig zijn, mits mijn afweersysteem die boodschap oppakt en de blaaswand heel blijft.

Ik maakte kennis met de secretaresse van de afdeling oncologisch dagziekenhuis en sta nu in hun agenda voor zes woensdagen tussen 12 april en 17 mei. Melden om half 1 na 2 uur niets gedronken te hebben. Katheter inbrengen, de vijand loslaten in de blaas, effe wachte, plazza! Maar dan wel met een dot javel in de plee, 15 minuten doorspoelen en een grondige wasbeurt van alle betreffende lichaamsdelen daarna. (ben ik blij dat wij een bidet hebben)
Zelfs seksueel contact mag de eerste 48 uur niet zonder condoom plaatsvinden. Alsof wij die dingen de afgelopen decennia in huis hebben gehad ….
Enfin, we gaan het meemaken. Met een brave blaas vertrekken en met de symptomen van een heftige blaasontsteking thuiskomen. Mij kun je dus rustig om een boodschap sturen. NOT.

26 opmerkingen:

  1. Ach lieverd heb ondanks mijn verjaardags aanloop veel aan je gedacht. Wat een hoop afspraken zo en inderdaad nu maar hopen dat de grote "schoonmaak"gaat helpen. Ga heel erg hard voor je duimen.

    Liefs van Jolanda Kalisvaart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn een aantal pittige behandelingen als ik het zo lees Marja .Ik hoop dat het in elk geval zal helpen .Veel sterkte de komende tijd en ik duim voor je
    Lieve groet Elisabeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je beschrijft het vrij nuchter, maar het lijkt mij inderdaad een traject waarin je geen andere keuze hebt dan dit.
    Hoop dat je in de tussentijd het een beetje kan loslaten. Wat een gezeik zeg! Ook ik ga duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sterkte in deze behandelperiode. Ik duim voor een goede afloop!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ai Marja, dat is geen leuk vooruitzicht. Maar je hebt inderdaad geen keuze. Ik kan je alleen maar sterkte toewensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eenmaal binnen kom je er dus niet zo makkelijk van af! Dat had je natuurlijk ook niet verwacht. Maar niks doen is natuurlijk echt geen optie!
    Veel sterkte de komende 6 woensdagen.. de pilletjes zullen hun werk weer voor je moeten doen, wat goed dat die er zijn! Hoop zoooo dat het allemaal goedkomt!!! Veel liefs ook voor Robbert! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gewoon zo niét leuk. de blaas verwijderen kan altijd nog. Zoek funny condooms uit al lijkt het me een rare boodschap doen als je dat helemaal niet gewend bent.
    Misschien kun je één van de kinderen me die boodschap opzadelen, kunnen ze naar eer en geweten zeggen "het is voor m'n ouders . Ik heb meer geluk, een kuurtje moet de problemen oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo, heftig toch, maar met een goed doel. Hoop dat je er als een trein doorheen zult gaan, met extra schoonmaak erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wens je veel sterkte, en ik hoop dat de behandeling het gewenste resultaat heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt vreselijk, al dat gerommel aan en in je lijf. Je moet er de deur voor uit en het ondergaan. Ik denk dat je er iedere dag van de week mee bezig bent. Maar alles om de vijand te verslaan. Probeer de moed erin te houden. Ik weet het, het is gemakkelijk gezegd. Gelukkig heb je een lieve man die je bijstaat en kinderen die alle begrip hebben. We duimen allemaal voor je dat de behandeling aanslaat en je in de zomer schoon bent.
    Dikke knuffel en kus ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goh, echt heel heftig. Maar als het eindresultaat goed is, dan vergeet je de nare behandelingen misschien weer een beetje? Sterkte de komende weken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heftig zeg, ik wens je heel veel sterkte! Dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vreselijk heftig allemaal.Het is niet niks wat je moet ondergaan. Je hebt lieve mensen om je heen die je er doorheen slepen. Heel veel sterkte voor de komende tijd.

    Liefs en een dikke knuffel, Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Snotver, dat hakt erin. En zo te lezen niet zonder risico. Dat wordt duimen tegen de klippen op. Ik begin vandaag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik leun op jullie lieve reacties. Sorry dat jullie kramp in de duimen krijgen. Moet ik nog kaarsjes bestellen bij de grossier?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ach, ik vind het zo erg voor jou/jullie. Heel veel sterkte en succes. Dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben al met duimen begonnen Marja. Het gaat vast helemaal goed komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De wijze waarop je het beschrijft is zo jouw eigen stijltje. Maar het maakt het er niet minder heftig door. Lieve Marja, het kaarsje brandt al voor je, "Het moet lukken" is mijn mantra voor de komende 6 woensdagen. Heel veel sterkte!
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Pittig, heel pittig! Heel veel sterkte gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je hebt een behoorlijk pittige tijd voor de boeg Marja! Ik hoop en duim voor je dat het aanslaat!
    Heel veel sterkte
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh mijn hemel, dat worden geen prettige woensdagen. Ik wens je heel veel sterkte toe de komende tijd en ik ga me suf duimen om te voorkomen dat de blaas verwijderd moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oei, dat klinkt niet goed. Heftig hoor. Ik hoop dat het straks allemaal opgelost is. Maar het moet wel eerst doorstaan worden. Heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Och hemel... Marja... je hebt een heel pittig traject voor de boeg... Ik ga voor je duimen hoor, dat de kuur doet wat hij moet doen...
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Niet alles Marja... ik wens je veel goede moed en sterkte. Lieve groet. Ik denk aan je.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Pff heftig Marja, en woensdag gaat het dan beginnen. Heel veel sterkte voor je en ik hoop op een goed resultaat voor je.

    BeantwoordenVerwijderen