Opruimen (gastblog)

Oh, wat is dat een heerlijke hobby van me geworden. Gepensioneerd, bedrijf bijna beëindigd en dus tijd om uitverkoop te houden van de restanten van m’n oude firma. Wat ruimt dat lekker op.
Helaas zien onze kinderen dat ook. ;-) “Pa, je hebt nu ruimte over dus kunnen we wat bij jullie stallen?” En ja hoor, de vrijgekomen plekken worden weer aardig opgevuld. Geen probleem. Plaats genoeg.

Tijdens de herindeling kom je ook oude archieven tegen. Zo ook een paar mappen met contracten, berekeningen en dergelijke aangaande de overname van drie Haagse fotozaken door mijn vader. Voor mij niets bijzonders omdat ik toentertijd verantwoordelijk was voor zijn administratie.
Maar toch … hoe het tussen die stukken terecht is gekomen weet ik niet, maar ik vond een lijst met aanbiedingen van huizen die toen te koop stonden. De prijzen zijn in ouderwetse guldens dus deel maar even door 2,2. (klik)
Mar en ik zochten toen een huis. Hadden we toen maar kunnen kopen. Helaas was dat in die tijd niet voor ons weggelegd want ik had net een zaak van mijn vader gekocht ter waarde van een huis. Logisch dat de bank dwars ging liggen.

Zoals jullie weten, is alles in de loop van de tijd toch goed gekomen.
Opruimen en de daarbij behorende herinneringen opduikelen is fantastisch. Verhalen aan ons tafeltje, het delen met mijn broers en zus. Gewoonweg heerlijk! Het verleden is zeker niet stoffig, vervelend of ongezellig. Natuurlijk niet altijd even fijn maar de positieve momenten kunnen je weer laten glimlachen en genieten. Dus dat doen we ook. Glimlachend kijken naar huizen die we toen niet konden betalen.

10 opmerkingen:

  1. Hadden we het toen gekund, hadden we vast alles op die lijst gekocht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat soort dingen heb ik ook wel. Als ik nu zie dat onze winkel/huis verkocht wordt voor 235.000 euro en wij het destijds konden kopen voor 35.000 guldens en hetzelfde als jullie, wij hadden net de winkel gekocht dus moesten we het pand huren. Tja zo gaan die dingen .....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het huis waar mijn ouders nu wonen kochten ze in 1967 voor ƒ 29.000,=. Helemaal hartstikke nieuw was het. DAt waren nog 'ns tijden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat kunnen wij ons niet meer voorstellen. Mijn ouders konden in 1961 ook een woning kopen voor 35.000 gulden, maar mijn vader ging toch liever huren. Kopen was nog niet zo gebruikelijk voor de gewone burger. Nu kost zo'n huis 250.000 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de jaren zestig bouwden mijn ouders nog een kast van een huis op 5000m2 grond. Toen leek het duur. Achteraf een habbekrats. Inderdaad onvoorstelbaar nu. De waarden zijn niet meer vergelijkbaar met vroeger. Toch leuk om te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk die oude huizenprijzen, wij werden ook nog voor gek verklaard dat wij in de jaren 70 het huis waar we toen al in woonden kochten. Een benedenhuis(door ons bewoond) en een dubbel bovenhuis (ook bewoond) konden we kopen voor fl. 18.500, -- werkmensen kóchten geen huizen dat was armoe. Gelukkig hebben we doorgezet want na ruim 20 jaar was het mogelijk ons huidige huis te kopen in Rijswijk voor ruim een ton in guldens. het is nu 2 ton waard in euro's!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach ja... ik had ook in een prachtig herenhuis kunnen wonen als we de stap toen durfden te zetten. Maar we hadden net een huis gekocht en helaas om dat weer snel te verkopen. En eigenlijk, eigenlijk, nekte ons de erfpacht. Maar het is nu zeker een miljoen euro waard.. pfff. Maar ach.. wat is geld hè!
    Leuk die herinneringen Robbert!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De mooiste herinneringen zijn gedeelde herinneringen. Mijn ouders hebben nooit het geld gehad om een huis te kopen. Gelukkig wonen ze heel tevreden in een huurhuis.
    Wij hebben voor ons huis ook nog guldens betaald. Het wordt nu voor hetzelfde bedrag te koop gezet in euro's!
    Zonnige groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met plezier gelezen.
    En wat zijn de tijden, wat betreft prijzen, veranderd. Het maakt ook verschil in welke regio je woont. De firma F. is heel tevreden in hun gekochte rijtjehuis inclusief garage. Bij gebrek aan zolder volgestouwd met eigen spullen.

    BeantwoordenVerwijderen