Ontmossen

Maandag en dinsdag was het hier verre van rustig. De ontmosser kwam ons dak behandelen. Dat gebeurde met een hogedrukreiniger aangestuurd door een generator, die natuurlijk allebei de “nodige” herrie produceerden. Maar het is zo ontzettend opgeknapt, dat ik het lawaai voor lief neem.

Het was een broodnodige voorbereiding op het gootwerk dat eind van de maand vervangen wordt. Na 45 jaar is het niet meer zo heel functioneel. (vrij vertaald: zo lek als een mandje)

De man wandelde door onze goten of het niets was en stapte kordaat van balk naar balk over het kunststof dak van de veranda. Soms durfden we niet eens door de lens van de camera te kijken wat hij deed!

Nadat de mossige egeltjes naar alle kanten waren gekatapulteerd, ruimde hij de troep netjes op en sopte het hele dak met een antimosmiddel. We zijn zeer tevreden. Net als een paar enthousiaste buurmannen.


13 opmerkingen:

  1. Ik begrijp je hélemaal, doodeng om te zien dit soort dakhazen, ik durg ook nooit te kijken.
    Eigenlijk hééft het wel iets zo'n mosdak, maar ja, het is wél de bedoeling dat je binnen droog zit natuurlijk;-)Wat een prachtig "stulpje" hebben jullie toch, zó fijn dat je er nog kon blijven wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat mos werd door de merels overal heen geslingerd en belandde dus ook vaak in de goten en afvoerpijpen. Die konden daar niet zo goed tegen en verwerkten het hemelwater niet meer.

      Verwijderen
  2. Aha, zit dat zo, tja daar denk ik dan weer niet aan. Mooie trem hé dat hemelwater.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een echte vakman! Wat knapt dat op zeg! Echt hartstikke mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het kan er weer 45 jaar tegenaan. Ziet er prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij jouw verhaal herinner ik me de acrobaten die bliksemafleiders aanlegden bij mijn eerste werkgever, Rijks Universiteit Groningen, Natuurkundig lab. ze liepen op 20 meter hoogte met de handen in de zakken over de nok van de daken, en hingen aan 2 touwen op een kistje aan een 33 meter hoge toren..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi. Nu hebben jullie een nieuw dak. Wat een resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, dat ziet er weer als nieuw uit!Heerlijk om daar tegenaan te kijken.
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een klus! Lijkt me leuk om over zo'n dak te banjeren. Met verstand dan, hè?
    Jullie gaan schoon de lente tegemoet.
    Fijn je weer te lezen en een lieve groet ♥

    BeantwoordenVerwijderen