Overdosis (gastblog)

Nee, niet het soort overdosis waar menigeen nu aan denkt! Daar is al genoeg over geschreven. Het soort waar ik me al heel lang aan erger heet geluidsvervuiling op radio en televisie.
Bij elke zender, wat ik ook aan zet (geen pop), kan er geen verkeersinformatie, nieuws, aankondiging enz. worden gedaan of het wordt “gelardeerd” met achtergrondgeluiden. (Boem, boem, boem, muziek etc.) Het lijkt wel of we naar een hoorspel moeten luisteren. Bij de televisie is het niet anders. Aankondigingen met herrie erbij.

Het meest irritante vind ik de verkeersinformatie. Wetende dat dit verzorgd wordt door de ANWB, heb ik met hen contact opgenomen en mijn ongenoegen geuit.
Ik wil duidelijk horen hoe het op de wegen is gesteld en niet naar een halve disco moeten luisteren waardoor veel info verloren gaat.
Het antwoord van de ANWB: “Sorry, daar kunnen wij niets aan doen. Wij leveren de berichtgeving en de radiomakers leggen de informatie in een bedje.” Ja, u leest het goed “in een bedje”! M.a.w. een hoop herrie erbij.
Wat is de toegevoegde waarde hiervan? Niets! Voor mensen met oorsuizen, meer dan een miljoen in Nederland, is het helemaal een drama.

Eerlijk gezegd denk ik dat deze ontwikkeling op radio en tv een hype is onder de nieuwe generatie radiomakers. Radio en tv moet “hot” blijven. Dat ze ontzettend veel luisteraars en kijkers weg jagen deert hun niet. Ze krijgen hun salaris toch wel.

Met bovenstaande kennis heb ik contact opgenomen met diverse publieke en commerciële zenders. Het is triest maar waar. Bijna niet één reageerde. Zij die wel een antwoord gaven beloofden snel contact op te nemen.
U begrijpt het al. Inderdaad, ik heb nooit meer wat vernomen.
De NPO spande de kroon. “We hebben uw bericht doorgestuurd naar ………. en hij/zij laat snel wat van zich horen”.
Vijf maanden later: niets, nada, niente. En dan word ik toch zo boos. Wat een minachting van de luisteraars c.q. kijkers.

Ik hoor in mijn omgeving dat ik niet de enige ben die zich stoort aan deze vorm van media-vervuiling. Mocht u zich hierin herkennen, reageer dan alstublieft richting media. Misschien kunnen wij gezamenlijk de “radio- en tv-makers” op andere gedachten brengen zodat we weer naar fatsoenlijke uitzendingen kunnen luisteren en kijken zonder “bedjes”.

15 opmerkingen:

  1. Lekker strijdbaar, heel goed van je. En behoorlijk onbeschoft dat je nooit een reactie krijgt of alleen maar een nietszeggend antwoord. Het valt mij ook wel op maar het stoort me niet en eerlijk gezegd luister ik ook weinig naar de radio.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Robbert luistert juist de hele dag naar de radio. Dat helpt een beetje tegen tinnitus.
      Hij schreef dit bericht ook.

      Verwijderen
  2. O ja, je hebt helemaal gelijk, zó irritant! net als het feit dat een TV beeld voorál moet bewegen en je dus met onrustig heen en weer draaiende camera's gek gemaakt wordt.
    Ik weet dat er inderdaad heel veel mensen zich aan ergeren , dat is zeker bekend, maar tóch blijken de mediamensen zich er niet aan te storen. Maar je hebt gelijk, we moeten er massaal mee aan de slag zodat ze het niet meer kunnen negeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Robbert heeft dus gelijk. Dat zal hij fijn vinden. ;-)

      Verwijderen
  3. Ik heb eigenlijk nooit de radio aanstaan, alleen in de auto, en daar storen die geluiden me niet. Thuis staat de radio wel aan als mijn man thuis is, vreselijk vind ik en dan verander ik ook wel van zender of ik zet 'm uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er ook een hekel aan. Robbert is degene die in zijn kantoor naar de radio luistert. Hij schreef dit bericht.

      Verwijderen
  4. Ben het met hem eens. En die herrie bij reclameboodschappen. Als je het niet hebt zou je er tinnitus van krijgen.
    Er is wel meer gekte. Elkaar aankondigen over en weer, zowel op radio als tv, ook zo'n flauwe kul.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De radio heb ik alleen aan voor de hondjes als ik poosje weg ben. De tv alleen bij informatieve programma's die me interesseren.Veel overlast heb ik er dus niet van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien kunnen ze er een variatie van tinnitus-geluiden onder zetten, net als de ruisgeneratoren in de hoortoestellen van tinnitus-patiënten...
    Radio luisteren doe ik alleen nog als ik aan het overhemden strijken ben, en dan naar de regionale zender.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het stoort me niet eerlijk gezegd.
    Wel onbeschoft dat je totaal geen antwoord krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. IK luister te weinig radio om me te ergeren.. Zoek sowieso zenders/kanalen die ik leuk vind.
    In de auto draai ik vaak een USB stick met mijn eigen uitgezochte muziek. En soms de radio.
    Waar ik me dan helemaal lens van schrik is inderdaad de verkeersinformatie. Dat is zo belachelijk hard er tussendoor..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oeff Marja, wat spijt het me dat je deze teleurstellende resultaten moest ondervinden.

    Ik heb al jaren last van een gehoorstoornis dus ik herken jouw verhaal als geen ander. Manlief vond het altijd maar onzin en zei dat ik me er niet zo druk om moest maken. Tot hij 3 jaar terug op kerstavond niet goed werd en ik in no-time met hem in het ziekenhuis zat, soort van tinnitus door zwervend kristalletje in 1 van zijn gehoorgangen, sindsdien geeft hij mij volkomen gelijk.

    Ik heb toen, net als jij, ook contact opgenomen met diverse media maar ook nul op rekest gekregen, kreeg zelfs het gevoel dat ik niet serieus genomen werd. Ik vind het megastorend, heb er al meermalen een post aan willen wijden maar omdat die post dan wel heel erg negatief zou worden zag ik er telkens van af. "Meer voor mannen, rtl7, spant de kroon"... breek me de jeweetwel niet open.

    Radio luister ik al nauwelijks nog, hooguit de klassieke zender. Op de tv echter ontkom je er niet aan...

    Laten we hopen dat men er ooit iets aan gaat doen... maar ik vrees dat dat ijdele hoop is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is Robberts verhaal, Melody. Maar het probleem blijft natuurlijk.

      Verwijderen
  10. Je hebt gelijk dat je er op reageert. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er helemaal niet op let of het niet hoor of er achtergrondmuziek is. Zal er eens op gaan letten ;).

    BeantwoordenVerwijderen