Gevuld weekend


Zaterdag gingen wij naar het Tilburgse om onze oudste kleindochter te feliciteren, die haar 9de verjaardag vierde. Daar zagen we ook onze derde spruit met zijn gezin. Vervolgens ontvingen wij de Limburgse tak voor een logeerpartij van zondag op maandag.

Oudste zoon formatteerde mijn pc en installeerde een nieuwere Linux versie. Natuurlijk had ik eerst al mijn bestanden opgeslagen en die kon ik vrijwel moeiteloos terugzetten. Nu moet ik nog wel even alles naar mijn smaak inrichten, maar dat is gewoon leuk om te doen.

Wel jammer dat ik Picasa niet meer kan gebruiken. Met GIMP kan ik niet zo goed uit de voeten.  
Wie heeft een goede tip voor een ander fotobewerkingsprogramma dat onder Linux werkt?

26 opmerkingen:

  1. Ik hou me maar aan de gezellige familiefoto's, van Linux heb ik totaal geen kennis, niet meer dan dat jij het gebruikt;-) Fotobewerking doe ik in psp , maar in picasa kun je ook fotomappen opslaan als ik me goed herinner. Kan in psp ook wel maar dat heb ik niet gedownload dus ik weet niet hoed dat werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk zo'n familie weekend .Van foto programma's heb ik geen verstand helaas ,ik gebruikte alleen picasa .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Picasa wordt helaas niet meer ondersteund in mijn Linux versie. Ik kon daar ook het best mee uit de voeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Bedankt. Ik ga het meteen installeren en verkennen.

      Verwijderen
  5. Ik mis alleen nog een eenvoudige collage maker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met je kleindochter
    Ik weet helemaal niet hoe het allemaal werkt.
    Dus je hebt een fijn weekend gehad in het Tilburgse. Ik had Tilburg gezellig bij mij:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een boel gezelligheid Marja, en wat fijn dat je computer weer helemaal up-to-date is nu. Ik kan je echter niet helpen aan een foto programma. Daar heb ik geen verstand van. Ik gebruik zelf Lightroom, maar dat is een foto-bewerkings systeem en volgens mij is dat niet wat je zoekt.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben van de appeltjes dus… Don't ask me..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In huize F. wordt met PSP gewerkt. Meneer F. kan moeilijker kunstjes dan ik. Ik beperk me tot de meest simpele handelingen. Voor zo'n gezellige collage als hierboven is zijn hulp nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van harte met je oudste kleindochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb net 5 minuten gelden een reisje geboekt na la Roche en Ardenne. Haha toeval bestaat niet. Over die mannen he, stiefzoon is er ook zo een geworden, met zo een figuur en ik kan je vertellen dat die gasten echt geen tijd hebben om wie dan ook te verwennen want ze zijn alleen maar met zichzelf bezig, baan, sporten en eten.Oh en water drinken.
    Daarbij zijn ze ongelofelijk blij met hun spiegelbeeld. Ik heb hem zien veranderen van een leuke jongen in iemand die alleen nog maar over zichzelf praat. Maatjes van hem gezien en ontmoet zowel meisjes als jongens en allemaal hetzelfde. De hele dag selfies maken van hun spieren. Dus ik neem mijn eigen body builder mee naar de Ardennen.
    Wat een druk weekend hadden jullie zeg maar wat ziet t er weer gezellig uit. dikke knuffel voor jullie beiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee inderdaad, toeval bestaat niet. Ik heb ook niks met die spierbundels, maar ik zocht gewoon een plaatje bij mijn limerick.
      Dikke knuffel terug.

      Verwijderen
  12. Heerlijke familiebijeenkomsten en wat wordt de kleindochter alweer groot. Alsnog van harte, ik loop een beetje achter.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Picasa is niet alleen voor Linux niet meer beschikbaar, maar is in het geheel geannuleerd: https://picasa.google.com/.
    Je kan wel nog steeds oudere (niet meer ondersteunde) versies terugvinden op internet: http://picasa.en.uptodown.com/ubuntu/download

    Er zijn ook websites die alternatieven opsommen voor populaire windowsprogramma's zoals:
    http://alternativeto.net/software/picasa/?platform=linux


    Met Wine kan je ook lichtere populaire windowsprogrammas onder Linux draaien, dan moet je wel Wine eerst installeren uit de store. Ik maak zelf vaak gebruik van http://static.infomaniak.ch/photofiltre/utils/pf7/pf7-setup-en-7.2.1.exe.


    Dat alles gezegd hebbende, de trend is om alles online te doen en Google zelf beveelt bijvoorbeeld Google Photos aan, maar https://www.canva.com/ is ook een geweldige website.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Van harte gefeliciteerd met je kleindochter. 9 alweer, wat gaat het toch snel. Dacht dat ze haar verjaardag niet vierde. Gezellig met z'n allen! Helaas kan ik je geen advies geven. Werk graag met Photoshop, maar daarvoor heb ik wel 3 jaar in Lommel cursus gevolgd om het onder de knie te krijgen.
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Erka.
      Degenen die geen verjaardag vieren zijn Richard, Asha en Rafaella.

      Verwijderen
  15. Nog gefeliciteerd met je klein dochter 😊 Zo te lezen een gezellig gevuld weekend gehad samen.
    Helaas zou ik geen fotobewerking programma kunnen bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen