Paps en de ontknoping van een mysterie


Een maand geleden plaatste ik een oude foto op het smoelenboek in de hoop dat de mensen op de foto door iemand herkend zouden worden. Ik dacht toen nog dat het om familieleden ging. De reacties aldaar vinden jullie als je hier klikt.
De foto zat tussen de paperassen van mijn vader en is in 1932 in Dokkum gemaakt door de Friese fotograaf Joseph Dwinger. Hij was vanaf 1903 fotograaf en winkelier in Leeuwarden en kwam samen met zijn vrouw op 26 oktober 1942 om in Auschwitz.

Toen Robbert en ik zondagmiddag eindelijk weer naar Zoetermeer gingen, namen wij de foto mee in de hoop dat paps ons zou kunnen helpen. Na een hartelijke begroeting haalden wij de plaat tevoorschijn en kregen onmiddellijk een reactie. Hij begon meteen namen te noemen en te wijzen. Zelfs achtergrondverhalen wist hij nog boven water te brengen. De een had verkering gehad met een nicht van paps en een ander was weer heel jong overleden. Wat bleek nou? Hij was 10 jaar toen die foto werd genomen en zat op de Christelijke school in Dokkum. De mensen op de foto waren allemaal juffen en meesters van hem.

We hadden dus niet alleen heel gezellige uurtjes met paps, maar kregen ook nog eens verhalen cadeau. Zucht... hier zit een tevreden mens.

O ja, had ik al verteld dat dochterlief huiswaarts keert uit Thailand? Woensdag landt ze op Schiphol en binnen enkele dagen gaat ze weer heerlijk rummikuppen met haar oop. Twee blije guppen.

23 opmerkingen:

  1. Wat een leuk familieberichtje Marja.
    gezellig om te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jolanda Kalisvaart21 maart 2016 om 09:04

    super om te lezen zeg en zo fijn als je je vader blij maakt met een foto heerlijk toch .
    gr Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, die verhalen die een foto uit de oude doos zo compleet maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeps ... ik ben bang dat jouw reactie nu helemaal is verdwenen, Elisabeth.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha kan gebeuren Marja .Ik vind het gewoon zo leuk dat je die verhalen hebt kunnen horen van je Vader en nu weet wie er zo ongeveer op die foto staan .En heerlijk dat jullie Dochter weer terug komt en wat zal Oop daar ook van genieten om weer samen met haar te rummikuppen .Ik hoop dat die twee '' Guppen'' dat nog veel jaren mogen en kunnen doen .zo deze reactie was iets langer
      Groetjes Elisabeth

      Verwijderen
  5. Een foto van 84 jaar geleden. Altijd een vreemde gedachte dat al die lachende mensen er niet meer zijn. Fijn dat je het nu ook kunt plaatsen.
    En nu deze reactie publiceren, Dat kost de laastste tijd wat moeite. Wat ook invul, ik blijf dan Unknown, zodat de reactie een paar keer 'stuitert'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, Tagrijn. Ik heb geen idee hoe dat komt.

      Verwijderen
  6. Ik had ook het idee dat het een schoolfoto was... Wat een treffer dat je vader er zoveel over weet te vertellen. Voor hem ook fijn om te vertellen.
    Nog twee nachtjes en dan is het woensdag (-:
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je had het dus gelijk aan je vader kunnen vragen ;-)
    Leuk dat hij dat allemaal nog wist.
    Heerlijk vooruitzicht dat jullie dochter weer naar huis komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan kon nou juist niet, Petra. Mijn vader heeft geen computer en ik kon 8 weken niet op of neer dankzij gekneusde ribben. Gisteren was het eindelijk mogelijk.

      Verwijderen
  8. Leuk zeg als je de verhalen die verborgen zitten achter zo'n oude foto mag ontdekken. Fijn voor jouw vader dat hij er zo heerlijk kon over vertellen. Op zo'n leeftijd worden herinneringen een deel van het 'echte' leven.
    Groetje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Allereerst ben ik heel blij voor je dat je weer naar je vader kon gaan! Hopelijk duurt het nu niet meer zo lang. Nog last van gehad?
    Zoja, dan had je dat er voor over, kan niet anders.
    En die foto.. geweldig dat je vader dit je zelf nog allemaal heeft kunnen vertellen! Leuk dat dat mysterie opgelost is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, ik heb geen last gehad van de autorit. En het was heel gezellig.

      Verwijderen
  10. Bijzonder, vooral omdat je weet dat als er straks weer een generatie opschuift, misschien niemand nog weet wie wie is. En heerlijk vooruitzicht voor woensdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heerlijk dat je weer naar je vader kon gaan. Daar zal je vader ook wel blij om zijn geweest.
    Dus jullie dochter komt weer naar huis a.s woensdag. Fijn voor jullie en misschien brengt ze wel een beetje zon en warmte mee uit Thailand.

    Lieve groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat fijn dat je het weer gelukt is om te gaan. En mooi, al die verhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Op alle fronten een goed bericht. Je vader bezocht en hij kon nog veel vertellen over de foto, hoe waardevol en dan je dochter straks weer thuis. Het kan niet op. Fijn voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. he, van zo'n blogje word mijn hart warm... hoe fijn is dit Marja, ben blij voor je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dubbel genieten dus om je paps weer te zien na lange tijd, en dan ook nog de verhalen achter zo'n foto horen! Leuk idee, ga mijn moeder vragen of ze a.s. weekend ook haar oude fotoalbum meeneemt. Nu het nog kan.
    Nog één nachtje slapen, Een gelukkig weerzien!
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je doet oudere mensen geen gróter plezier dan met ze in het verleden te duiken dus wat zál je vader genoten hebben. En jij natuurlijk óók ,mooi meegenomen dat je vragen nu een antwoord hebben gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk dat je er nu toch nog achter bent gekomen wie het zijn op de foto. Mij bleef vooral één reactie bij op facebook: De derde van rechts achterin; Robbie Williams... daar moest ik zo om lachen...
    Fijn ook dat je weer een blije gup bent...
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat fijn dat je je vader weer kon bezoeken

    BeantwoordenVerwijderen