De kleermaker


In kleermakerszit zat hij uren
Bij kunstlicht moest hij soms wel turen
En alles op maat
Zoals dat dan gaat
Zijn rug had heel wat te verduren

Dat beeld uit de dertiger jaren
Wist schoonmoeder goed te bewaren
En zo kan ik hier
Met heel veel plezier
Een limerick / zing-zo vergaren

Hieronder ziet u zijn bedienden
Die amper een gulden verdienden
Hijzelf evenmin
Want in het begin
Kreeg hij slechts wat klussen van vrienden


In 2011 plaatste ik al een foto van opa de Wilde.
Hij ging in 1920 een kostuum afleveren in de buurt van het Kurhaus.

De foto met zijn personeel stamt uit 1922.

1888-1956

17 opmerkingen:

  1. Wow.... ben er ff stil van .... wat mooi Marja! (antwoord ff niet in limerick vorm, ben te moe, misschien voeg ik hem na het weer wakker worden nog wel toe...)
    En wat heb je je schoonvader goed weten neer te zetten!

    Dank je wel. lieve groet en fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is Robberts opa van moederskant. Mijn "schoonmoeder" was dus zijn dochter. Fijne zondag.

      Verwijderen
    2. Ohja oke, tuurlijk...gezien de data... ;-) kun je zien hoe moe ik was *grijns*

      Dank je wel hoor, jullie ook.

      Verwijderen
  2. Er viel niet veel geld te vergaren
    dus was er geen kwestie van sparen
    al werd hij niet oud
    hij krijgt hier zijn goud
    jij kon de herinn'ring bewaren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor die tijd was 68 nog een redelijke leeftijd, toch? Robbert heeft weinig herinneringen aan hem. Hij was pas 6 toen zijn beide opa's overleden.

      Verwijderen
    2. Henk z'n oma's zijn toch wel een jaar of 10 ouder geworden, één opa ook en de ander is verongelukt op z'n 60ste!

      Verwijderen
    3. Op de weduwe van de kleermaker na, werd geen van onze grootouders ouder dan 70. ;-(

      Verwijderen
  3. Tegenwoordig weet ik de kleermaker weer wat vaker te vinden! Hij vervangt een kapotte rits, herstelt een winkelhaak in een heel dure broek van mijn lief en maakt zo netjes broeken en jurken korter! Ik ben blij met hem!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig zeg, die oude foto's. Dat was me nogal een stiel. Maar wat er ontstond door hun naarstige vingers waren vaak ware juweeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vakwerk!
    Moest even denken aan mijn moeder die (noodgedwongen)op haar Singer de mooiste creaties in elkaar toverde. Het was voor de tijd van de lockmachines, zomen legde ze met de hand.
    Als kind werd ik vaak met een lapje stof naar de fourniturenwinkel gestuurd, waar dan een ceintuur werd gemaakt.


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi stukje familiegeschiedenis heb je hier laten zien...leuk hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier schiet me het liedje te binnen
    van het snijdertje
    ze zetten hem op een witte geit
    en reden er mee naar de eeuwigheid

    Prachtig Marja
    Lieve groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een andere tijd en een andere generatie...
    Mijn moeders opa was steenhouwer. Hij maakte o.a. vazen voor op de schouw en voor op graven. Op z'n 32e is hij overleden aan stoflongen. Dan heeft Opa de Wilde het gelukkig beter getroffen.
    Schitterende eerste foto!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat waren geen goede tijden voor de kleine middenstand. Je hebt met je gedicht een goed beeld geschetst van dit beroep.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is toch wel een hele speciale zing-zo geworden.
    Mooi die oude foto's. En jij hebt er weer iets moois van gemaakt!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie tekst maar de foto's zijn ook prachtig Marja.

    Lieve groet Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige foto! Vooral omdat veel foto's uit die tijd geen actiefoto's waren, maar meer geposeerd. Supergaaf dat je dit hebt!

    BeantwoordenVerwijderen