In een klein hoekje

Meldde ik woensdag nog vol trots onze tuinklussen van maandag en dinsdag, daar kwam abrupt een einde aan. Niet alleen de regen weerhield ons..... Ik ben helaas een gevallen vrouw.

Terwijl ik mij aan het uitkleden was in de kleedkamer, verloor ik mijn evenwicht en donderde achterover waarbij mijn hand tegen het raam sloeg en mijn ribben op de marmeren vensterbank landden. Het raam bleef gelukkig heel en de vensterbank gaf geen millimeter mee, waardoor ik nu niet meer op of neer kan. Zelfs diep ademhalen doet pijn, om van kuchen en lachen nog maar te zwijgen.
Ik kan niet bukken en het is een kwelling om te gaan zitten, liggen of staan. Schuifelend als een zombie verplaats ik me. Zonder hulp kan ik me niet douchen, afdrogen of aankleden. Wat een kneus!
Eén momentje van onbalans en je weekprogramma ziet er heel anders uit. De blogjes voor zaterdag en zondag stonden gelukkig al gepland, maar verder kan ik nog geen kikker van de kant afduwen.
Dubbel waardeloos als je het huis nog moet schoonmaken en de jachthut poetsen voor de logees. Dat is dus allemaal niet gelukt. Zelfs kleindochter werd nauwelijks door mij geknuffeld. Ik ben momenteel onaanraakbaar.
We hebben zondagmiddag iedereen uitgewuifd richting huis, vrienden of verre landen en zijn weer samen.
Rust, pijnstillers en geduld staan nu op het menu. Mijn nachten zijn kort en een dringende blaas is aartsvijand nummer één. Hoe lang duurt het voor gekneusde ribben genezen zijn?

39 opmerkingen:

  1. Dat klinkt heftig... beterschap hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wat heel erg vervelend zeg. Ik weet dat het wel een tijdje kan duren mijn schoonmoeder was ooit een keer van de trap gevallen en heeft er nog heel lang last van gehad. Werd wel minder na de eerste weken. Sterkte er mee joh... hoop dat het allemaal meevalt en bij jou korter gaat duren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och Marja, wat vervelend voor je. Ja, ik weet van familie dat het heel erg pijn doet. Hoop dat je er snel minder last van hebt, maar als ik me goed herinner duurt het toch wel even voor je er écht vanaf bent. Maar hopelijk gaat het meevallen, meis.
    Sterkte!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Arme Marja, ik wil niet vervelend zijn, maar dit gaat je wel wat weken kosten. Zo pijnlijk met alles. (ervaring)
    Rusten gaat vanzelf, want je kunt geen kant op. 's Nachts, een ramp naar toilet en lekker even op een andere zij draaien is er niet bij. Weet je zeker dat er geen breuken zijn? Sterkte gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem aan dat er niets gebroken is. Alleen al het idee dat ik in een auto moet stappen en naar een ziekenhuis moet, is erger dan niet weten wat er precies aan de hand is. Ik wacht het maar even af.

      Verwijderen
    2. Zelfs al zóu je een rib gebroken hebben, de behandeling is hetzelfde , pijnstillers en/of misschien spierverslappers. Misschien nog ontstekingsremmers mocht je toevallig verkouden zijn want niet door kunnen hoesten levert makkelijk een longontsteking op.

      Verwijderen
    3. Precies. Dat had ik ook gelezen. Gelukkig ben ik niet echt verkouden, maar zo nu en dan een kuchje heb je wel eens nodig. We zijn nu bijna een week verder en ik merk lichte verbetering. De nacht en ochtend zijn het ergst.
      Mijn kuiten en voeten schieten te pas en te onpas in een kramp en dan kan ik niet snel genoeg uit bed komen. Daardoor strompel ik nu ook nog met een kuit van beton.

      Verwijderen
  5. Beterschap.. Daar is Krom zijn verwonding niets bij… xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik leef wel erg mee met je verhaal. Dat was niet de bedoeling. ;-)

      Verwijderen
  6. oefff meisje toch..... je kent het spreekwoord vast wel "men kan beter iets breken dan kneuzen want dat geneest sneller".... dus arme jij, hier gaan wel nog wat weken overheen.... misschien toch maar even naar de huisarts of hem/haar bij jou laten komen? Gewoon voor alle zekerheid.

    Sterkte hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jeetje Marja dat klinkt niet best .Toch zou ik de dokter maar even laten komen voor de zekerheid .Heel veel beterschap .
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nee, ze mogen er niet eens naar wíjzen. Ik las dat er toch niets aan te doen is, behalve rust en pijnstillers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar toch zou ik er even naar laten kijken,voor alle zekerheid een gebroken rib is nl nogal gevaarlijk.Maar inderdaad het gaat heel lang duren,ben ervaringsdeskundige.Wens je beterschap en geduld.

      Verwijderen
    2. Ja ik vind dat matroos gelijk heeft .wij vrouwen willen altijd maar flink zijn en roepen dan het komt wel goed .Maar gekneusd of misschien wel gebroken dat is toch wel een verschil .

      Verwijderen
  9. Dat klinkt niet best allemaal. Heb hier helaas ervaring mee... Alleen rust kan je redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Alleen rust en nog eens rust kan je redden.
    Heel veel sterkte Marja

    Knuffel, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moeilijk om die rust te nemen. Zelf 19-12 gevallen door stomme zet. Nog steeds regelmatig pijn aan pols en schouder. Slijmbeurs schouder ontstoken of pees wat gerafeld, pols gekneusd. Oefeningen fysio. Mevrouw , rekent u maar op drie maanden....! Vergeet ik het af eb toe dan word ik meteen gestraft met een pijnscheut! En je wil zo graag! En ik kan wel veel maar moet toch oppassen....! Hoop dat jij je beter aan je rust kan houden. Succes bij het geduld hebben! Ingrid (SE)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank voor jullie medeleven. Het doet me goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Auw! ik ben bang dat je daar wel een poosje last van hebt. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. He gats wat naar zeg. Hopelijk gaat het snel de goede kant weer op. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gekneusde ribben zijn uitermate pijnlijk.Zorg dat je niet hoeft te niezen. Een nies kan je tegenhouden door met je tong over je gehemelte te wrijven.
    Er is maar één: wachten tot het over gaat... Heel moeilijk voor een bezige bij als jij...
    Van harte beterschap en sterkte. Deze keer geen knuffel ;-)
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. AU! Dat is beslist niet fijn. Ik zou voor de zekerheid toch maar even langs de dokter gaan om gebroken ribben uit te sluiten. Beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is dat sneu Marja! Ik denk dat je wel een tijdje 'uit roulatie' zal zijn.
    Wens je van harte beterschap!
    Liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh wat erg Marja. En inderdaad door zo een klein momentje meteen alles anders. Ik weet niet hoe een zombie schuifelt maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Niet niezen lees ik als tip maar ook niet lachen. Heel veel stekrte lieverd.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ach, Marja, heel veel sterkte met het herstel! Kusje en een snoepje erop helpen dit keer helaas niet.
    Jij hebt een flinke knal gemaakt, dat vinden ribjes niet zo leuk. Kan me voorstellen dat het woord dokter niet aantrekkelijk is, paar daagjes aankijken of er iets van verbetering is.
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Snotvergeme!! Je hebt er wel een heul mooi plaatje bij gezocht, maar tjonge, wat een ellende door 1 momentje van uit balans zijn.
    Hoorde ooit dat gekneusde ribben pijnlijker zijn dan gebroken (toen mijn zoon gekneusde ribben had). En dat het moet slijten de pijn. Hou jezelf goed in de gaten en slik pijnstillers waar nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. En bij ál die rampspoed dan nog de tijd nemen om een "selfie" te maken voor ons;-)

    Maar zonder dollen, als er iéts pijnlijk is dan wel gekneusde of gebroken ribben, ik heb dus echt medelijden met je want je hebt vast al ontdekt dat de pijn de eerste dagen alléén maar heftiger wordt.
    Gelukkig heb je ondertussen dus dié eerste dagen achter de rug. Ik hoop héél erg dat je nu het erste gehad hebt. Gelukkig heb je een schat van een "persoonlijke verzorger" in huis dus het komt wel goed, beterschapen ik zal je géén big hug geven onder deze omstandigheden;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maria Magdalena ziet er een stuk beter uit als gevallen vrouw. Ik was net half uit mijn slipje gestapt en bleef hangen met mijn voet. Mijn balans is altijd al wankel door mijn neuropathische pootjes.
      Mijn verzorger is een engel. Alles onder mijn bukgrens plukt hij van de grond en ruimt hij op. Midden in de nacht mag ik hem wekken als ik niet uit bed kan komen. <3

      Verwijderen
  22. dat is niet leuk, reken maar op minimaal6 weken,. Heb het zelf ook een keer meegemaakt weet dus waar over ik praat. Ik kreeg toen slaaptebletten van de dokter omdat ik na een week door slaapgebrek zo labiel als een oude dweil was. Heel veel sterkte van mijn kant

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik al slaaptabletten, maar ben binnen een paar uur weer klaarwakker.

      Verwijderen
  23. O Marja, wat een pech. Wens je een snel herstel toe. Het allerbeste hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Jakkes Marja wat een pech sterkte meid en weetje het gaat echt weer over hoor ook al duurt het wel even.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het hangt af van ‘t geval


    de zwaartekracht trotseren
    zij die het proberen
    zullen zich bezeren
    en kunnen nadien
    misschien
    niet meer in en uit hun kleren


    Ik hoop dat je niet veel moet lachen, Marja! :D
    Lenjef :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief, Lenjef. Je hebt het mooi verwoord, maar ik ben gewoon omgedonderd. Zo simpel en zo pijnlijk. Gelukkig gaat het iedere dag een beetje beter.

      Verwijderen
  26. Jeetje Marja... wat een pech... ik hoop dat de pijn snel minder wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Och hemeltje, wat een narigheid!
    Snap dat je aardig van slag bent, je kunt niet doen wat je wilt, dat is moeilijk!
    En pijn is heel erg vervelend en helaas duurt dit wel een paar weekjes hoor!
    Beterschap gewenst! Liefs, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik lees het nu pas Marja, wat akelig zeg! Mijn zwager heeft vorig jaar ook zijn ribben gekneusd en heeft daar toch een paar weken last van gehad.
    Ik wens je veel sterkte en beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oefffff........ Ik lees het nu pas. Het doet zo zeer, gekneusde ribben. Daar ben je wel even mee zoet. Doe rustig aan, maar dat gaat vanzelf met die pijn. Ik wens je heel veel beterschap.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen