Schaduw - ondernemend

De nieuwe invalshoek van Reismeermin past wel een beetje bij mijn idee over bloggen en het wel of niet reageren op berichten. Lurken is ook in de blogwereld een begrip en heeft niet alleen te maken met baby's aan de borst of peuters met een restje ranja en een rietje. Je lurkt ook als je wel leest, maar niet reageert op een blogpost. Je blijft als het ware in de schaduw en glipt weer weg.
Er zijn maar weinig bloggers waarbij ik zulk gedrag vertoon.

Meestal ben ik een zeer trouwe fan en zo ondernemend dat ik wel eens moe word van mezelf. Je zou er een muisarm van krijgen … Toch maakt het wel degelijk verschil of iemand wel of niet op jouw berichtjes reageert. Er is enige interactie nodig om een klik te voelen. Anders voel je je als een roepende in de woestijn. En dat is niet zo'n fijn gevoel.
Gek genoeg heeft het nauwelijks iets met leeftijd te maken. Er zijn bloggers in alle categorieën die ik met veel plezier volg. Al is de levensfase waarin je zit meestal wel kenmerkend voor de non-fictie schrijfsels, bij uitdagingen verschilt dat echt niet zo heel veel.

Bepalen reacties jouw leesgedrag bij anderen?

32 opmerkingen:

  1. Ja toch wel denk ik. Heb zo mijn vaste rijtje die ik vaak bezoek en die reageren allemaal bij mij. Maar ben gelukkig ook nieuwsgierig en dus veel aan de hop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik reageerde altijd trouw. Maar tegenwoordig komt daar de klad in. Er zijn veel blogs die ik lees, het is geen doen om overal een reactie achter te laten. Bovendien heb ik ook niet altijd wat te zeggen over een post. Dan voel ik me er neutraal bij, zal ik maar zeggen.
    Bij mensen die bij mij reageren probeer ik wel geregeld een reactie achter te laten.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een hele rij bloggers waar ik altijd probeer te reageren. Meestal lukt dat goed, maar soms kom ik wat in tijdnood en dan sla ik er een paar over. Daarnaast zijn er wat buitenlandse bloggers die ik als stille volger volg. Ik mag me graag door hen laten inspireren. Het gaat dan om bloggers die mijn blog niet eens kennen...
    Maar het is echt altijd heel leuk als je reacties op je schrijfsels krijgt. Heel leuk...
    Fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lukt me niet meer om overal altijd te reageren, dus reageer ik alleen op blogs en blogberichten die me echt interesseren. Zo hou ik ietsje tijd ove :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lurken is voor mij een nieuw woord :)
    Ik reageer al naar gelang mijn energie, tijd en zin. Afgelopen maanden ben ik echt wel een lurker geweest, ik regeerde zelfs niet regelmatig op de reacties van mijn ZoZ...te moe, te veel zorgen...nou ja dat. Ik ben wel altijd erg blij dat er gereageerd wordt, dusssss...
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lurk ook bij anderen.Vind ook dat t moet kunnen en mag. En ja dat jij een trouwe ben daar kan ik over meepraten. Ik lees wel altijd bij sommigen maar reageer niet altijd. liefs van mij/.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lurkers zijn mensen die "stiekem" je blog lezen en nooit reageren. Bij Facebook ligt dat anders. Jij bepaalt wie er mag komen lezen. Het zijn jouw Fb vrienden. Wij begrijpen steeds meer waarom het bloggen op zijn retour is. Mede dankzij die lurkers.
    Grtz Mara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het bloggen echt op zijn retour? Ik hoop van niet.

      Verwijderen
    2. Oneens met Albert y Mara.
      Bloggen is in die zin de echte wereld dat je de vrijheid hebt te reageren of niet te reageren. Als iemand anders gaat bepalen wanneer ik wel of niet mag komen, dan sla ik die visite graag over. Misschien is de grote hoos van het bloggen voorbij omdat er nu meer concurrentie is van twitter, facebook etc. En ja, de bloggers die niet echt iets te vertellen hebben (behalve dan dat ze vaak osngebreideld over zichzelf praten) stoppen op den duur vanzelf. Dus hou je den duur meer bloggers over die de moeite waard zijn omdat ze iets te vertellen hebben of gewoon zo sympathiek zijn dat je er graag komt.
      In die zin is er nu sprake van een goede ontwikkeling.

      Verwijderen
  8. Ik lees ook regelmatig op blogs zonder te reageren en dat moet kunnen vind ik .Ik zie het ook bij mij gebeuren vooral als er persoonlijke blogjes staan .Maar wie dit niet wil kan tenslotte zijn blog prive maken met alleen uitgenodigde lezers .Bij iedereen die in mijn lijst staat reageer ik regelmatig omdat ik de wisselwerking leuk vind .Veel bloggers doen nog weinig en dat komt volgens mij omdat de meeste op FB zitten ,iets wat ik zelf wel heb maar de enige vriend op FB is mijn Dochter haha .Ik heb eigenlijk niets met dat ''fenomeen''
    Gr Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ...... even diep in mezelf duiken op zoek naar het juiste antwoord.....

    Ik lees en lurk... daar zit geen patroon in. Als een blogstuk mij aanspreekt reageer ik eerder dan wanneer het mij niet aanspreekt. Dat staat los van de blogger in kwestie. Ik heb een 'vaste' groep die ik volg en bij wie ik alles lees maar dus niet op alles reageer. Natuurlijk vind ook ik het leuk reacties te krijgen maar wel met dien verstande dat het een reactie is die geplaatst wordt omdat dat reageerder daar op dat moment zin in heeft en NIET omdat hij/zij zich daartoe verplicht voelt of zo iets... ik zal dus zelf ook nooit een reactie bij iemand achterlaten vanuit zo'n emotie.


    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik begrijp nog steeds niet dat veel mensen zo negatief doen over "lezen zonder te reageren". Wie bij mij leest zónder reactie doet toch geen kwaad? Zelf kom ik nooit aan lurken toe en lees dus eigenlijk alleen de sites van de bloggers die ik gelinkt heb én van iedere blogger die bij mij reageert en ook dáár laat ik dan altijd een reactie achter. Blijft zo'n blogger reageren zet ik uiteindelijk een linkje naar die site en neem de blogger op in mijn rondjes.
    Maar verder vrijheid blijheid hoor, wie alleen wil lezen is welkom, Ik begrijp heel goed dat sommige mensen niet zo schrijflustig zijn, of zó weinig vertrouwen hebben in hun taalbeheersing dat ze niet dúrven te reageren.je moet een béétje creatief met taal om kunnen gaan om makkelijk een reactie achter te laten en dat hééft gewoon niet iedereen.
    Het komt wel eens voor dat een anonieme lezer zich bekend maakt, altijd erg leuk want natúúrlijk is het leuk om te wéten dat je blog meer gelezen wordt dan uit de reacties blijkt en reacties voegen wat mij betreft ook héél veel toe aan je logjes, maar móeten.....? Nee hoor, ik schrijf toch ook niet dagelijks naar de krant een reactie en tóch lees ik die altijd helemaal uit, daar betáál ik zelfs nog voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een heel mooie reactie !! Zelf heb ik kort geleden bij iemand gereageerd en gezegd dat ik al wat langer meelas .Oef de tegenreactie was ,zo ben je eindelijk onder je steen vandaan gekropen ,jakkes !! En meelezen doet idd niemand kwaad onze blogs zijn tenslotte openbaar!

      Verwijderen
    2. Dankjewel, en ik meen dat ook heel erg. Ik zou het zelfs allemaal niet meer bij kunnen houden als iedereen wél zou reageren en doe om die reden ook nooit mee aan uitdagingen, dat levert altijd méér lezers en reacties op en ik wil het blijven doen zoals ik het nu doe, mét tegenreacties en m'n lezers "kennen". Ik ben geen reactieverzamelaar, hoe léuk ik natuurlijk de reacties vind maar ik heb dan ook érg leuke lezers;_)

      Verwijderen
    3. Tja als echt iedereen zou reageren zouden we bijna een dagtaak krijgen om terug te reageren .En ook ik heb zulke fijne en lieve lezers die heel vaak reageren .Laten we daar maar gewoon blij mee zijn !
      Elisabeth

      Verwijderen
    4. Helemaal eens met de reactie van Rietepietz.
      Ook ik vind het leuk als er even gereageerd wordt maar het moet beslist geen verplichting worden.
      Overigens heb ik geen idee hoeveel mensen er bij mij lurken. Om dat te weten zou je dagelijks de statistieken moeten raadplegen en dat gaat me echt te ver.

      Verwijderen
  11. Ik lees zelden blogs waarop ik niet reageer. Niet omdat ik een braaf meisje wil zijn, maar omdat ik alleen bekende blogs lees. Een enkele keer (als een bekende blogger een collega "nomineert") maak ik een uitstapje naar een onbekende. Meestal bepaal ik vrij snel of de stijl me bevalt of niet.
    Op mijn blog heb ik veel lurkers. Ik denk driekwart meer dan ik reacties krijg. Maar ik heb er geen probleem mee. Alleen ik bepaal wat ik in de openbaarheid gooi en wat niet. Daar verandert niemand iets aan ;-) Maar op Ontlurkdag ga ik ook maar eens vragen of lezers uit de anonimiteit willen treden. Niet geschoten is ten slotte altijd mis!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij heb jij dan een recordaantal lurkers, Mirjam. Jij bent zo goed met woorden dat sommigen waarschijnlijk helemaal stil vallen. ;-)

      Verwijderen
    2. Ook ik heb eens een keer gevraagd aan stille lezers om eens een keer te reageren en het leverde 2 reacties op .ach zo belangrijk is het toch niet !

      Verwijderen
  12. Een beetje wel. Maar lang niet altijd. Hahaha, daar heb je volgens mij ook niets aan, aan deze reactie. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Marja, allereerst mijn dank voor je trouwe bezoek en reacties op mijn blog.
    Wat betreft M&G denk ik wel eens dat ik alleen nog voor jou schrijf en voor mijn eigen lol natuurlijk. En daar raak ik meteen de kern van de zaak. Ik ben destijds gaan bloggen omdat is schrijven niet kan laten, doodeng vond ik het, maar alles went. Zelf ben ik blij met elke reactie, zeker als die welgemeend is. Ik merk dat het nogal wat uitmaakt wat je doet.
    Op mijn blog vind je weinig dagelijkse beslommeringen en ik denk dat in reacties te merken.
    Behalve bij een WE-300 dan schiet de teller even omhoog, maar bij 10 is het wel klaar.
    Even rondneuzen gebeurt weinig, denk ik. Dat wil ik zelf bij andere bloggers nog wel eens doen en duikel zodoende interessante blogs op.
    Reactie op reactie waarmee de teller flink oploopt is ook niet mijn ding. Bij gerichte vragen geef ik antwoord, soms reageer ik (WE) op een goed moment collectief.
    Wie bij mij komt ‘lurken’ en plezier heeft, is van harte welkom.
    Wat mij betreft een geslaagde ‘Schaduw’
    De reactie van Rietepietz spreekt mij wel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank. Ik begrijp niet waarom jouw hoofdrolspelers nog niet wereldberoemd zijn. Het zijn geweldige figuren. De humor en dubbelzinnigheid vind ik super.

      Verwijderen
    2. Ach, een beetje blogberoemd is ook goed.

      Verwijderen
    3. De reactie stond er twee keer. Zo loopt de teller wel lekker op. Nu ik hier toch ben, ik vergat te zeggen Plato ook fan van M&G is.

      Verwijderen
  14. Tja soms reageer ik en soms niet die vrijheid neem ik gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Meestal reageer ik bij anderen en normaal gesproken doe ik dat trouw en bij tijdgebrek met terugwerkende kracht. Maar ik heb je de afgelopen tijd nu wel schandelijk verwaarloosd. Dat kwam door mijn gezondheidsperikelen die me nu ook beletten alles te lezen maar... ik ben er weer en ik probeer vol te houden.

    Soms vind ik het moeilijk om overal altijd op te reageren. Bijvoorbeeld bij die stortvloed van bloguitdagingen zoals die met foto's (warm-koud, groot-klein etc). Eigenlijk heb ik dat nu allemaal wel gezien en dan reageer ik toch vaak omdat ik de blogger gewoon aardig vind en omdat iedereen natuurlijk zelf uitmaakt wat ie schrijft. Ik ben meer van de fictie en de non-fictie, vooral als de schrijver zijn/haar best heeft gedaan om er wat van te maken. Ferrara met haar Miet en Griet vind ik een prachtig voorbeeld. Dat lees ik met plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb daar alle begrip voor, Plato. Krabbel jij nou eerst maar overeind. Dat is veel belangrijker.
      Ik reageer meestal niet op al die foto uitdagingen. Dan blijf je aan de gang.

      Verwijderen
  16. Hoi Marja
    Ik "lurk" blijkbaar ook ( wat een raar woord, ik vind het negatief klinken). Bijvoorbeeld bij Valhalla, daar lees ik heel graag, maar reageer nooit. Ik geloof niet dat ze er een probleem van maakt, ze heeft wel wat anders aan haar hoofd haha.
    Ik vind het leuk als mensen bij mij een reactie plaatsen, maar het is toch geen verplichting?
    Dan zou je een blog met een wachtwoord moeten aanmaken dan kun je zelf bepalen aan wie je je wachtwoord geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Haha, ik ben ook soms zo'n lurklezerinnetje! Maar bij deze, prettige kennismaking. Leuk blog! Een vrolijke groet, Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tja....... ik ben eigenlijk ook een lurker. Maar ook ik heb een aantal blogs die ik volg en ook probeer te reageren. Al is dat niet zo trouw als wat jij doet. Echt geweldig en Lief! Dankjewel daar voor.xxx

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik lees veel maar reageer niet altijd. Soms komt er zoveel voorbij wat ik wil zien, dat ik mezelf de tijd niet gun. Soms weet ik niks zinnigs te zeggen. Soms denk ik: ik reageer straks en dan reageer ik dus nooit. Soms, als ik een blogger niet 'ken' voel ik me te verlegen om zomaar iets te schrijven (terwijl ik dat andersom geen enkel probleem vind als een onbekende bij mij reageert) en soms heb ik er geen enkel probleem mee om bij een onbekende blogger iets neer te tikken. Het is dus maar net hoe de pet staat :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb een aantal trouwe lezers die regelmatig reacties geven en natuurlijk vind ik dat leuk. En ook bij deze lezers probeer ik de blogs te volgen. Reageer niet altijd terwijl ik ze dan wel lees. Maar heb daar gewoon geen tijd voor (soms) omdat ik nog zoveel andere dingen heb die ik wil doen en leuk vindt. Krijg nog regelmatig nieuwe volgers er bij. Maar kan echt geen 90 blogs volgen en lezen dus bij mij is het meestal hier en daar even doorheen hink stap sprongen.

    BeantwoordenVerwijderen