Nadenken

Kon ze dat piekeren maar stopzetten. Gek werd ze van dat malen in haar hoofd. Zelfs in bed wist haar bovenkamer niet van ophouden. Ontspanningsoefeningen hielpen geen zier. Haar spieren schoten daar zelfs van in de kramp. Zonder pilletje zou ze geen oog dichtdoen.
Hoe deden anderen dat toch? Haar man viel moeiteloos in slaap zodra hij zijn kussen zag.
Als kind had ze er helemaal geen last van gehad. Ze kon bijna omvallen op commando. Ook later als jonge moeder was het geen enkel probleem. Na een nachtvoeding sliep ze moeiteloos weer in.
Nee, in feite was het begonnen rond haar vijftigste. Stress op de werkvloer, een sarcastische baas, paniekaanvallen en als klap op de vuurpijl kanker. Haar optimisme en zorgeloosheid verdwenen en daarmee ook de rust om zich te ontspannen.

Gelukkig zijn er boeken en blogs om te lezen. Een zalige manier om even ergens anders te zijn, de wereld te vergroten en je soms helemaal verliezen in avonturen op verre locaties en in andere tijden.
Nare nieuwsberichten, en dat zijn er heel veel, probeert ze zo veel mogelijk te vermijden. Wat heeft het voor zin om je druk te maken over dingen die je toch niet kunt veranderen. Noem het een vlucht, maar dan wel een uit zelfbescherming.
Het huis halen ze volgende maand uit de verkoop. Na twee jaar en een aantal prijsverlagingen zit er nog steeds geen schot in. Schrappen van het zorgenlijstje en gewoon hier blijven wonen. Ze willen rust in de tent.
De flat van haar vader is leeg en opgeleverd. Mooi zo. Weer een vinkje. Ze gaat vinkjes sparen. Dat is de beste manier om haar hoofd op te schonen. Wie heeft er nog een volière in de aanbieding?
Ze hoopt dat ze ooit kan zeggen: “Daar lig ik niet van wakker.”

Kijk bij Plato voor de andere WE verhalen

25 opmerkingen:

  1. Ik hoop van harte dat die wens bewaarheid wordt. Geen zware gedachten meer, maar, zoals je zegt: rust in de tent.
    Toen ik hier begon te lezen dacht ik dat ik deze tekst al eens eerder van je had gelezen en dat deze hier geactualiseerd is weergegeven.
    Maar misschien heb ik het mis. In elk geval zijn de positieve vinkjes een teken dat het allemaal beter wordt.
    Hoopgevende WE dus :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Best een stap natuurlijk om jullie huis uit de verkoop te nemen. Ja inderdaad dingen blijven soms malen in je hoofd. Ik heb er gelukkig weinig last van, een enkele keer zo'n nacht dat het gewoon niet lukt. En het huis van je vader leeg, weer een stap. Mooie WE. GewoonAnneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Marja,
    Ik voel helemaal met je mee. 's Nachts ook vaan aan het woelen, nadenken, en niet kunnen slapen. En dan heb ik ook nog, dat ik e.e.a. alleen moet zien op te lossen. Huis nog steeds in de verkoop. Alleen wel vraagprijs wat naar beneden gehaald, misschien helpt het? Alleen die slapeloosheid, wat moet je daar nou aan doen? Heb wel een licht slaaptabletje van de dokter gekregen en, warempel. soms helpt het. Afijn, we zien wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. JOlanda Kalisvaart8 oktober 2015 om 09:13

    Zo herkenbaar wat kan het leven moeilijk zijn...Een dikke knuffel van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij zijn er prima beslissingen genomen en zal die, zeer verdiende, rust er nu wel komen. Lijkt me toch een heerlijke gedachte om in jullie paradijsje te blijven wonen want heel diep van binnen wilde je helemaal niet weg. Het zal waarschijnlijk offers vragen, maar volgens mij wegen die wel op tegen deze rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach lieve schat, wat heeft de dame uit jouw verhaal het zwaar op dit moment. Ik hoop dat er gauw weer rust in haar leven en in haar hoofd komt. Geef haar een dikke knuffel van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoop dat die rust er zal komen ,tot die tijd toch maar het pilletje voor de broodnodige rust in de nacht .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gun hun die rust van harte en ik hoop dat deze snel komt zodat zij weer beter slapen kunt. Ik wens ze heel veel sterkte...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed besluit lijkt me, van dat huis. Hier ook een slechte slaper die vaak tegen zichzelf zegt 'ik lig er niet wakker van dat ik niet kan slapen'. Helpt best. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja Marja ik zou je even willen omhelzen....sterkte ermee

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie WE, Marja. Ik hoop dat er snel rust komt. Niets is zo erg als wakker liggen.
    Heel veel sterkte.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kon je je gedachten maar, net als het licht, uitzetten zodra je in bed ligt. Met het huis uit de verkoop, verdwijnt de stress van het wachten op een koper, ik hoop dat dat dan weer niet andere stress oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als ik kon zou ik voor jou de schaapjes tellen tot je zonder pilletje in slaap zou vallen.De dingen die onontkoombaar zijn over je heen laten komen en langs je af laten glijden .Nu je vinkjes gaat sparen komt het allemaal wel weer goed.

    Lieve groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een persoonlijke WE en eerlijke inkijk in je zorgen. Wens je alle goeds en vooral heerlijk doorslapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo ontzettend jammer dat dit geen fictie is!! Dit is je zo niet gegund!!!

    Hoe anderen dat doen? Ik ben de tel kwijt geraakt van die vraag waar ik ook al jaren mee worstel.... al stel ik mezelf die vraag al een tijdje niet meer.... al hoe moeilijk het ook is, onmogelijk lijkt zelfs, .... het is me gelukt het 'slaappatroon' te accepteren en wat dat onderwerp betreft kan ik godzijdank zeggen 'daar lig ik niet wakker van' ...

    Ik roep wel vaker dat ik wens een toverstafje te bezitten maar dat doe ik nu bij deze weer...

    Ik wens je van harte de rust van de nacht toe!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieve Marja wat is er veel gebeurd. Wakker liggen is inderdaad niet fijn en vooral als je hoofd er onrustig van wordt.
    Vluchten nee hoor, gelijk heb je om afleiding te zoeken. Een dikke knuffel xxx

    Liefs Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik wou dat dit een verzonnen verhaal was, maar helaas...Dan zou ik de afloop wel weten!
    Van wakker liggen weet ik alles. Ik wens je toe dat je slaappillen je eeuwig mogen blijven helpen. Treedt er bij jou geen gewenning op?
    Een hele stap om te beslissen jullie huis niet te verkopen. Maar rust in je hoofd is zóveel waard.
    Lieve groet en een fijne ZONdag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, gelukkig heb ik aan 1 pilletje genoeg.

      Verwijderen
  18. Je huis uit de verkoop halen, dat is geen gemakkelijke stap. Ik hoop dat dit vinkje er samen met de andere voor gaat zorgen dat je weer wat beter kunt slapen.
    Trusten..
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nadenkertje van die volière, hihi. Dacht bijna dat je echt een volière zocht.
    Die humor erin houden ondanks alle zorgen is zó bijzonder aan jou!!
    En dat pilletje, daar zou ik me totaal geen zorgen over maken, doe ik eindelijk ook niet meer.
    Al is een kwart voor mij al voldoende.
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Vervelend, slapeloosheid. Ik heb er gelukkig zelden last van, behalve als ik er 's nachts even uit moet en mijn lief is een houtzagerij begonnen...
    Huizen kopen en verkopen is voor mij nooit aan de orde geweest, alleen zijdelings mee te maken gehad, maar ik lees dat de markt hier weer wat aantrekt. Wie weet - een vriendin die lang op zoek was naar een (nieuwe) relatie vond maar steeds niks, tot ze er zat van was en ophield met zoeken... ;) Sterkte met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ontroerende WE Marja, En best wel herkenbaar. Het lijkt wel of je gedachten juist de avond/nacht kiezen om rondjes in je hoofd te gaan rennen. Doodmoe word je er van. En mensen maar zeggen "je moet het los laten". Goed bedoeld waarschijnlijk, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Ik wens je veel sterkte! En een goede nachtrust.

    BeantwoordenVerwijderen