Zwijmelen op zaterdag 148





De olijfbomen laten hun armen zakken
De druiven krijgen een rode neus
en het zand is koud geworden
onder de witte zon,
De badmeesters en de vakantiewerkers
keren terug naar hun echte baan
En de beeldjes zullen voor de kerst
weer zijn uitgesneden.
Het is in september
Als de zeilboten van hun zeil ontdaan worden
En het strand, trillend in de schaduw
van een bleek geworden herfst,
Het is in september
dat het echte leven weer kan beginnen.
In de zomer is mijn eigen land
Ja in de zomer is het een willekeurig land.
De caravans, de campinggasstellen
in de volle zon,
De grote kermis van illusies
De te korte slips, te lange shorts
De Hollandse meiden met hun
borsten als meloenen
Het is in september
Als de zomer weer geschoeid gaat
en het strand is als een schoot
door niemand aangeraakt,
Het is in september
dat mijn land weer kan ademhalen
Land van mijn jonge jaren
Daar waar mijn vader begraven ligt
Waar mijn school werd opgewarmd
door de volle zon in de meimaand,
Nou, ik ga weg
En laat je achter voor de buitenlanders
om zelf de buitenlander te gaan spelen
onder een andere hemel.
Maar in september
Als ik terugkeer naar mijn geboortestreek
En als mijn strand mij weer kent
En de armen als van een verloofde voor mij opent
In september is het
dat voor mij de goede tijd begint
Het is in september
Dat ik ga slapen onder de olijfboom
Het is in september

Fijn weekend zwijmelaars

11 opmerkingen:

  1. ;-) goh... misschien heb ik daarom wel de maand september zo lief ;-0)

    Fijn weekend lieve dame!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onvoorstelbaar dat er mensen zijn die meer van de herfst houden dan van de zomer. Plezant dat je de tekst van het nummer bijgesloten hebt. Frans is nu niet de taal die we nog spreken, sinds we wèl heel goed Spaans spreken. Een uitstekende muziekkeus vandaag, onze complimenten. Straks ook nog maar even de uitvoering van Neil Diamond opzoeken in onze eigen iTunes. Fijn weekend met Robbert. Au Revoir.

    P.S. De nazomer gaat hier in Andalucia rustig door en ook genoeg olijfbomen om er onder een 'tukkie' te doen *WINK*.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heerlijk nummer! En mooi die vertaling erbij, het is ook een heerlijke maand hè..
    Fijne zwijmeldag Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. September is voor mij ook een geweldige maand. Bladeren kleuren zo mooi, mooie nazomerse dagen. En dan wordt dat ook nog zo mooi bezongen hier. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We laten de hoop ,op een prachtig najaar, niet varen. Na een somber begin vandaag nu weer een stralende zon.

    Mooi nummer

    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterende keus. Melancholisch en je voelt de warmte van de zon nog in de olijfbomen zowat. Fijn weekend Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De herfst lijkt wel bij Franse zangers te horen ! Hoewel.... ik spreek geen Frans dus waarschijnlijk zijn er ook een helemaal nummers die over het voorjaar gaan;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Neil Diamond, daar dacht ik dus ook meteen aan :)
    De herfst, mooi in al zijn nazomerse kleurenpracht. Maar niet als alle bladeren zijn gevallen en regen en wind swiept door de straten hoor. Dan liever gelijk winter vorst en sneeuw.
    We boffen nu nog.

    fijn weekend


    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gilberdt Becaud! Echt een heerlijk nummer. Lang geleden dat ik het gehoord heb. Alleen al die Franse taal klinkt al als een klok en dan nog die stem.... Een heel goede keuze.
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. September en ook oktober vind ik heerlijke maanden. Ik kan eindelijk weer normaal onder mijn dekbed slapen. Heerlijk!
    Mooie keuze, al is Frans niet mijn taal. Maar het nummer is prachtig.
    Leuk dat je de tekst erbij hebt gezet.

    Ik wens je een fijne zondag.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja ben zelf niet zo van de herfst al zijn de kleuren wel prachtig en dit een mooi nummer. GewoonAnneke

    BeantwoordenVerwijderen