Eergisteren

Dit is het verzorgingshuis van paps, gezien vanuit het achterliggende park. Eerst zat hij links op 3-hoog achter de conifeer. Sinds maandag woont hij helemaal rechtsonder en kan hij via de schuifpui een piepklein terrasje bereiken.
Hij mocht nog lunchen op de oude afdeling en een dutje doen, maar om 2 uur begeleidde Femke hem naar zijn nieuwe stek. Daar waren broer, schone zus, Robbert en ik al enkele uren bezig geweest. Zijn eigen eethoek, bed en dressoir zijn met Westlandse hulp uit zijn flat hierheen verhuisd.
Twee dames waren aanwezig om hem welkom te heten en uitleg te verschaffen.
Dat ontging hem echter totaal, hij kon het niet bevatten.
“Moet ik hier nu blijven?”
“Is dit mijn bed?”
“Wat is het hier donker.”
“Ik heb het koud.”
Och arm.
Het was weer hetzelfde dwaallichtje als drie jaar geleden.

Tot overmaat van ramp zijn de regels hier beneden heel anders dan boven. De warme maaltijd is om 12 uur in het restaurant in plaats van om 5 uur in de gezamenlijke woonkamer naast zijn vorige kamer. Ontbijt en avondeten dient hij op zijn kamer te nuttigen. De spulletjes daarvoor kan hij in het winkeltje halen. Indien nodig komen ze hem weliswaar helpen met alles, maar het zijn te veel veranderingen in een korte tijd.
“Kunt u zich douchen en aankleden?”
“Ja natuurlijk.”
“Heeft u incontinentiemateriaal nodig?”
Hij kijkt mij vragend aan …
“Luiers” vertaal ik even snel.
Hij kijkt bijna beledigd.
“Nee!”
“Zullen wij in de nacht even bij u komen kijken?”
“Ja graag.”
Zijn dossier en medicijnen lagen nog boven. Ze wisten nog helemaal niets over hem, evenmin als de receptioniste en de dame van het winkeltje. Lang leve de coördinatie.
Nog zes nachtjes slapen en hij wordt 93. Alweer houd ik mijn hart vast.

23 opmerkingen:

  1. Ai, da's vervelend voor hem, zo'n verhuizing. Ik hoop dat hij zijn draai (redelijk) snel kan vinden zonder al te verward te raken door de veranderingen. Jammer dat de regels vwb eten anders zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is héél vervelend dat de regels daar zo anders zijn, was hij nét gewend en moet hj wéér aan een ander ritme wennen.
    Geschreven wordt er (te) veel in dit soort instellingen, gelezen wordt er nauwelijks weet ik van Marion. Zij heeft gelukkig nog geen problemen in haar bol maar moet regelmatig aan de bel trekken om dingen die al doorgegeven wáren voor elkaar te krijgen.
    Ligt dit huis aan het Westerpark? Daar kom ik nog wel eens maar ja, het Westerpark is groot en heeft vele ingangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ligt in de wijk de Leyens, rechts naast de weg van Zoetermeer naar Leiden. We zijn heel blij dat hij in elk geval in hetzelfde huis mag blijven, al zijn de regels op de 3e toch weer anders dan op de begane grond. Met indicatie 4 mag hij wel zelf naar buiten en dat was op de vorige afdeling niet het geval. Mocht hij dingen niet zelfstandig kunnen, dan krijgt hij overal hulp bij. We wachten het maar gewoon af ....

      Verwijderen
  3. JOlanda Kalisvaart9 september 2015 om 10:10

    Met tranen in mijn ogen lees ik het. Het doet me zeer dat de coordinatie zo met mensen om gaat.
    Ik zou het ook zeker goed in de gate houden. Ik vind het te zot voor woorden dat je vader zijn ontbijt en lunch zelf moet verzorgen.
    Volgens mij kan dit best wel door hun geregeld worden.

    Wens jullie ook alle liefde en stekte toe.
    Welke kamer zit je vader zodat ik een kaartje kan sturen adres heb ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach die arme man, nog een keer verhuizen op zijn leeftijd. Ik hoop echt voor hem dat hij toch snel went en zich daar in die kamer helemaal thuis gaat voelen. Maar toch weer schrijnend dat men dan nog niets van hem weet, persoonlijk dus. En dat zijn medicijnen er nog niet eens waren.
    Sterkte Marja, want je zult er toch heel erg over in zitten.
    Fijne dag vandaag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is toch weer een grote verandering voor je Vader ,zeker al die andere regels .Ik hoop dat hij zal kunnen wennen en ze toch een beetje op hem zullen letten en al helemaal nu in het begin!
    Sterkte ook voor jullie want ik kan me voorstellen dat jullie je zorgen maken ,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He bah!
    Wat een herkenbaar verhaal, mijn maandagmeneer moest in het verpleegtehuis ook zo iets ondergaan.... terwijl hij nog zelfstandig woont en super fit en helder van geest is.... het tempo van dit soort wijzigingen hebben altijd veel invloed op het 'welzijn' van de persoon die het moet ondergaan. (Hij wordt de 22e 90) ... Net als jij heb ik meermalen mijn hart vastgehouden en dat voelt niet fijn!

    Ik hoop dat jouw paps snel gewend is aan het nieuwe ritme en hij zich weer prettig in zijn velletje gaat voelen want zodra hij dat doet voelen jullie dat ook.

    Sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och hemeltje wat een stap weer... weer wennen voor die schat!
    Jammer van de coördinatie en communicatie... ze zouden intussen beter moeten weten, maar ja!
    Veel sterkte voor je vader en voor jullie, het is zo moeilijk hem daar achter te laten en los te moeten laten hoe er voor hem gezorgd wordt... Dikke knuffel uit zonnig Ziest!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Woedend kan ik worden over zoveel slordigheid. Hoe moeilijk is het als een bewoner binnen de muren van het verzorgingshuis gaat verhuizen om op tijd een papieren overdracht te doen. Waarom je vader moeilijke vragen stellen waarvan ze het antwoord al lang hadden kunnen weten. Als het goed is staat dat allemaal in zijn zorgdossier.
    ZZP-4 betekent intensieve begeleiding, wat nou zelf ontbijt en lunch verzorgen, dat is vragen om moeilijkheden. Zwaai nog maar eens met die indicatie, wacht niet te lang af. Ik hoop dat het hem en jullie goed mag gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waarom, waarom, moet iets wat goed gaat, veranderen? Zeker bij oude(re) mensen is dat toch van de zotte? Het is niet in het belang van de bewoner. Zo triest...je vaders wereld is al zo breekbaar...
    Houd je taai en sterkte,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mirjam: Boven zat hij tijdelijk na zijn ziekenhuisopname. Die kamer mocht hij maximaal 3 maanden gebruiken. Daar was volledige verzorging. Na indicatie mocht hij gelukkig wel in hetzelfde huis blijven, maar naar een andere afdeling met iets meer zelfstandigheid.

      Verwijderen
  10. Wat naar dat je vader toch weer moet verhuizen. Zo verwarrend. Ik wens je vader en jullie alle sterkte en hoop dat hij zich op zijn nieuwe plekje snel thuis voelt.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het lijkt me verschrikkelijk voor die man. Hoe is het toch mogelijk dat ze in zo'n tehuis nog steeds
    een tekort aan inlevingsgevoel hebben. Ze doen ongetwijfeld hun best, maar de ervaring IS toch al jaren
    dat mensen van die leeftijd niet met allerlei nieuwigheden moeten worden geconfronteerd.
    Een beetje meeer maatwerk zou mooi zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een beetje vreemd, dat binnen dit tehuis de gegevens van bewoners niet overal voorhanden zijn. Met één druk op de computer moeten ze toch alles meteen kunnen zien, dacht ik. Ik hoop dat je vader toch snel went aan zijn nieuwe omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Niety leuk, maar het komt allemaal goed

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mijn moeder heeft er ook gewoond, ik was er niet zo weg van, er werd teveel beloofd en weinig nagekomen

    Berber

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt inderdaad niet fijn.

      Verwijderen
    2. mijn moeder kon niet meer lopen en zat de hele dag in haar stoel, koffie werd zo neergezet dat ze er niet bij kon "juist goed om toch even te bewegen"...dat was juist het probleem, en reuma/artrose, overal, ontbijt moest ze ook zelf klaarmaken, hoe??
      en zo waren er nog veel meer dingen, is alweer een paar jaar geleden en ik hoop echt dat het verbeterd is
      mn moeder is 92 geworden maar die laatste maanden had ik graag anders gezien
      veel sterkte

      Berber

      Verwijderen
  15. Ja dat is gewoon vervelend op die leeftijd om dan nog weer een keer te moeten verkassen. Is ie net een beetje gewend. Heel veel sterkte er mee hoop dat hij zijn draai daar toch weer kan vinden. GewoonAnneke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Veel gebeurd lees ik, hopelijk heeft hij al iets kunnen wennen Marja.

    Liefs Laura

    BeantwoordenVerwijderen