Opgedirkte ik

We zaten in 1988 met de hele schoonfamilie in een hotel op de Veluwe. In de namiddag werd er gedoucht, geföhnd en geschilderd dat het een lieve lust was. Voor elk diner een andere outfit. Kleding die eigenlijk helemaal niet bij mij paste. Maar ik wilde niet opvallen tussen de aardbeien.
Zie je mijn blik? Een beetje verschrikt. Zo van … wat doe ik hier? Niet echt op mijn gemak.

Ik gebruikte al sinds mijn vijftiende make-up en ging ik de deur niet uit zonder. Dat voelde naakt. Mascara, oogschaduw, lippenstift. Het was net zo belangrijk als ondergoed. Die rommel moest er natuurlijk weer af voordat ik naar bed ging. Kilo's watten en remover verdwenen in de prullenbak. Tot ik die troep jaren geleden spuugzat was. Ik kapte ermee. Alleen de lipstick mocht blijven. In het begin voelde dat als een blotebillengezicht. Maar het begon te wennen. Ik bespaarde een hoop centjes en mijn huid werd gezonder.

14 opmerkingen:

  1. oe nou zover ben ik nog lang niet hoor, ik ben zo licht dat ik toch voor buiten op zijn minst mascara op doe, de rest mag gerust wegblijven. Maar de lichte wimpers krijgen een kleurtje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch leuk om te zien hoor Marja!
    Ik gebruikte vroeger wel eens vloeibare make-up, maar niet vaak en snel mee gestopt. Alleen dagcreme en als ik uitga wat rouge, nu zeggen ze blusher ahum. Maar verder nog elke dag masrcara, randje onder het oog, wenkbrauwen een beetje bijtekenen en lipstick. Ook als ik gewoon alleen thuis ben, hoort gewoon bij het ritueel. En als ik echt iets bijzonders heb dus ook nog wat oogschaduw.
    Opgedoft en afgestoft zeg maar 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik laat de kwast net zo makkelijk in het make-up tasje zitten als dat ik 'em er uit haal. Ik wissel flink af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lang leve de make up.
    Lekker creatief bezig zijn noemde mijn ex het.
    Leuke foto.
    Ik hoop dat je een heerlijk weekend hebt gehad met je zoon, vrouw en prachtige kleindochter.
    dikke liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor. Op feestboek staan al foto's en morgen kun je hier een collage zien. Knuffel terug.

      Verwijderen
  5. Ik gebruik al jaren niets meer. Als ik me vroeger echt eens opdofte, had ik altijd de neiging in mijn ogen te wrijven. Is niet echt handig als je er van alles hebt opgesmeerd.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je ziet er heel mooi uit op de foto ! Ik gebruik meestal vloeibare make up omdat ik zo bleekjes ben en lipstick ,maar er zijn dagen genoeg dat ik niets op doe .Mijn ogen opmaken doe ik weinig ,tis zo'n gepoets om de waterproof rommel er af te krijgen ..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar tóch een leuke foto, mooi tijdsbeeld ook want make-up was zeker in die jaren een wezenlijk deel van "de vrouw". als werkende vrouw kom je niet genoeg buiten om een gekleurde huid te krijgen maar toen ik "huisvrouw werd" schrapte ik direct de vloeibare make-up omdat die niet meer nodig was voor een kleurtje. Lipstick heb ik nooit gebruikt, ik vond dat ik vreselijk dikke lippen had (dat was ook zo) en wilde dat niet benadrukken. Oogmake-up heb ik altijd gebruikt, en nóg, voel me beetje bloot zonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geef mij maar make-up. Ik klieder mezelf graag onder. Alleen mijn ogen dan. Lippenstift heb ik alleen op mijn trouwdag gedragen en toen vond ik dat al niks. Maar ik durf gerust onopgemaakt de straat op om boodschappen te doen!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel soms gebruik ik lippenstift en/of oogschaduw, maar meestal ben ik gewoon mezelf zoals ik ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt jaren 80 make-upje. Maar staat je goed hoor. Als make-up goed is aangebracht dat wordt je er alleen maar stralender van. Ik hou er wel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ook als jonge griet veel make-up gebruikt en nu al bijna 25 jaar niet meer. Vind het eerlijk gezegd prima zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke foto!
    Het staat je toch goed hoor Marja!
    Ik dirk me elke dag op, oogschaduw, mascara, lipstick. Geen vloeibare makeup daar kan ik niet tegen maar alleen dagcreme. Ik ben veel buiten dus niet erg bleek haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke foto! heel herkenbaar ook. Zo maakte ik mij ook op. Inmiddels al heel lang niet meer. Als ik wegga meestal vloeibare make-up en lippenstift. Maar ga ik gewoon boodschappen doen dan helemaal niets.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen