Verdelen

Ook al waren wij onze relatie op een heel traditionele manier gestart en stonden de taken min of meer vast (zie autobiografietjes), we hebben in de loop der jaren wel geleerd om de bakens te verzetten. Wat in de jaren zeventig onvoorstelbaar was geweest en totaal niet bij ons paste, bleek eind jaren negentig een prima oplossing te zijn. Deels uit noodzaak en deels omwille van de uitdaging ruilden wij van rol binnen onze patronen. Het was een avontuur. Ik schreef er hier en hier al eerder over.
Manlief ging de boer op en ik solliciteerde naar een vaste baan. Intussen probeerden onze jongste twee zonen de puberteit te overleven. Dat ging niet zonder slag of stoot, neem dat maar van mij aan.
Gek genoeg kon ik mezelf redelijk loskoppelen van de dagelijkse beslommeringen, al was dat 22 jaar mijn vaste ritme geweest. Puur door de werkdruk en het nieuwe van een fulltimebaan was er gewoon geen ruimte om nog te piekeren over huishoudelijke dingen. Er ontstond een heel nieuw ritme. Robbert deed de boodschappen en kookte vijf van de zeven dagen. Hij ving de jongens op en liet de honden uit. Intussen netwerkte hij zich een slag in de rondte.
Ik vertrok op mijn brommertje naar de hypotheekbank en was gevloerd tegen de tijd dat ik thuis kwam. Wat een contrast met het thuismoederschap.
We kregen steeds meer begrip voor elkaars positie, al moesten daar echt wel wat gesprekken voor worden gevoerd. Er was één jaar waarin ik triomfeerde en zowaar meer verdiend heb dan hij. Een unicum. In 1998 mocht ík namelijk de hypotheekrente als aftrekpost invullen. Ik heb daar enorm van genoten. Een jaar later was de business booming en verdiende hij weer meer dan ik. Maar ik had mijn momentje van glorie toch maar mooi binnen.

Kijk bij Plato voor de andere invullingen van deze schrijfuitdaging.

16 opmerkingen:

  1. Dat is een snelle Marja. Ja heb met mijn ex ook altijd samen gewerkt. En goed dat je het gedaan hebt het was in die tijd toch nog anders. Ik had niet zonder werken gekund. Mooie WE. GewoonAnneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vette grijns om je uitsmijter;-) Volgens mij heeft jullie huwelijk qua instelling veel van het onze weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, en dat momentje wordt jaren later dus nog gekoesterd! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hebben = hebben en jij hád het. Wrijf het hem nog maar eens lichtjes onder de neus ;-)
    Jullie hebben een dappere keuze gemaakt en dat kan alleen als de liefde groot is.
    Liefs kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk. Ja, zo kan het ook gaan. Het kan heel goed en verhelderend werken om de zaken eens totaal anders te doen. Leuke invulling van deze WE, Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie we marja, en ik kan er helemaal in mee gaan....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Omdat we na verhuizing naar Leek (1973) erg krap zaten na 3 verhuizingen in 3 jaar, heb ikm gesolliciteerd op een parttime baan bij een grootwinkelbedrijf in Leek. Ik kwam op de administratie te werken, logisch was dat, want ik had naast Mulo, MHAS , Handelscorrespondentie Nederlnads en Praktijkdiploma Boekhouden wel wat in mijn mars. Kinderen waren toen 7 en 5. De jongste bracht ik naar de kleuterschool en de oudste haalde hem na schooltijd weer op en ze liepen samen naar huis. Waar ik dan ook kwam en gingen we samen eten.
    En, o wonder, tijdens de schoolvakanties mocht ik vrij, wat ik meestal "vertaalde"in kinderen een week naar opa en oma (later naar een jeugdkamp) en ik werkte dan hele dagen, waardoor ik een week vrij terug verdiende. Mijn man nam ook een week voor zijn rekening, en zo heb ik dat vol kunnen houden. Wat ben ik nog steeds blij, dat ik toen die stap gezet hebt, want het draaide erop uit, dat ik 27 jaar daar gewerkt heb, en toen met de VUT ging (dat was toen nog).
    Zo, heb je ook een stukje van mijn geschiedenis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Corry. Leuk om weer iets meer over je leven te horen.

      Verwijderen
  8. Jullie hadden de zaakjes goed voor elkaar. Mooi dat je zo kon afwisselen. En die pointe is je natuurlijk van harte gegund :-). Mooi stukje van jullie geschiedenis. Prima WE.
    Dat van Corry natuurlijk ook. Jammer dat het hier staat. Anders hadden we nog zo'n mooie WE gehad :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Verdeel en heers!
    Nou ja, dat is bij jullie niet het geval, het is leuk om te lezen hoe dat bij jullie gegaan is.
    Mooie WE, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie WE, Marja. Leuke invulling en weer een stukje uit je leven. Geweldig hoe jullie elkaar aanvullen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi dat je elkaar zo goed aanvult. Het zou niet uit moeten maken wie het meeste verdient, maar ik snap je gevoel van triomf wel hoor...!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. leuk zo'n momentje... meer dan leuk in de context en goed dat jullie relatie zo iets kan overleven...Dankjewel voor deze inkijk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie WE, Marja. Stevig wijf, maar dat wisten we al.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goed hoor dat jullie alles in de jaren negentig omdraaiden. Ik had zelf altijd het idee dat we alles samen zouden doen, maar toen wij trouwden begin jaren zeventig, stond dat voor mijn man helemaal nog niet vast. Het heeft mij erg veel overredingskunst gekost om hem (in zijn ogen) 'vrouwenwerk' te laten doen, al vond hij het wel prima dat ik bleef werken (als hij dat niet had gevonden, waren wij niet getrouwd, zeg ik nu ;-), Mooie biografische WE.

    BeantwoordenVerwijderen