Evenaren

Voor mij weegt niets op tegen harmonie, trouw en bestendigheid. Ik kan ondernemende avonturiers erg waarderen en heb respect voor mensen die radicaal het roer omgooien, zolang ze mij m'n heerlijk voorspelbare, gezapige leventje gunnen. Kijk niet medelijdend naar mijn saaie huismussenbestaan en doe alsjeblieft niet denigrerend. Ik mag dan geen uitblinker zijn, maar ik mag er wel zíjn!

Of het nou mijn keuze voor het thuismoederschap in de jaren 70 betrof of de manier waarop ik me heb neergelegd bij mijn fysieke tekortkomingen in het afgelopen decennium, er stonden altijd wel mensen meewarig of afkeurend te kijken. Ik schijn me voortdurend te moeten verdedigen en dat ben ik beu.
Waarom hebben sommigen zoveel moeite met andermans keuzes? Soms is het net alsof ze zo lang aan een korstje blijven peuteren tot het wondje weer gaat bloeden. Ze vragen het hemd van je lijf en blijven je maar bestoken met kritische opmerkingen. “Hoe kan je daar nu tevreden mee zijn? Vlieg je niet tegen de muren? Verveel je je niet te pletter? Wil je geen zinnige bijdrage leveren aan de maatschappij?” Dát soort peuteren bedoel ik.

Het is verdulleme toch geen wedloop? Ik laat me niet gek maken of opjutten, maar soms erger ik me kapot. Natuurlijk kan ik niet tippen aan sporters, klussers en wereldreizigers. Dat wil ik ook helemaal niet.
“Waar ligt dan mijn ambitie?”
Nou, heel simpel: die heb ik niet.
Behalve ons huwelijk, de (klein)kinderen, sommige familieleden, goede vrienden en blogmaatjes zijn er weinig mensen die mijn aandacht krijgen. Ik stop energie in die relaties. Bij spelletjes vind ik het niet eens erg om te verliezen. Dat schijnt ook een minpuntje te zijn. Ach, eigenlijk ben ik redelijk uniek. Ik heb heel weinig nodig.
Het lukt vast niemand om net zo tevreden te zijn als ik.

Bij Plato vind je de andere invullingen van dit WE thema.

40 opmerkingen:

  1. Oh hoe herkenbaar allemaal... ik doe het ook niet meer. Lekker je eigen gang gaan en zorgen voor de mensen die dicht om je heen staan. Noem dat maar geen ambitie...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. overschot van gelijk heb je Marja!!! ieder vult het woordje 'geluk' in o zijn/haar manier. en laat die anderen maar zeuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och Marja, niks van aantrekken. Ik vind het heerlijk thuis maar vind het ook leuk om dingen te ondernemen.
    Ik heb weinig ambitie in de zin die er meestal mee bedoelt wordt. Wel wil ik een fijn ontspannen leven. En dat doet ieder van ons op zijn eigen manier. Het allerbelangrijkste is dat jij je goed in je vel voelt. En hoe je dat doet, is alleen aan jou, en aan jou alleen!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik merk dat ik steeds minder hoef, moet en nodig heb... ik vind dat een bevrijdend gevoel en kan zo tevreden en blij zijn met doodgewone kleine dingen. En wat een ander daarvan denkt kan me niet meer boeien.
    Laat me m'n eigen gang maar gaan, denk ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kijk; daar kan ik de dag mee verder; iemand die in balans is. Volgens mij is dat goud waard. Bedankt voor de inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt helemaal gelijk Marja, wees gelukkig op je eigen manier samen met Robbert en de belangrijke mensen om je heen! Wat is er mis mee? Laat iedereen maar lekker zemelen en houd jij het maar bij zemelen eten voor een goeie stoelgang. Nou ja, waar slaat dit nou weer op, maar ik laat het toch staan ;-).
    Liefs van mij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha. Die zemelen mag je houden. Ik heb Questran nodig om de boel te remmen. De bestralingen hebben een roetsjbaan achtergelaten.

      Verwijderen
  7. Heerlijk zo'n leven waar je gewoon tevreden mee bent ,heb ik ook .Geen spectaculaire dingen hier en dan leid ik het leven van een Bejaarde volgens Mevr de Psychologe .Waarom moeten anderen altijd zo zeuren vraag ik me af ..Ik zou zeggen blijven genieten van jouw leventje !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed te lezen dat je uniek bent, maar welk mens is dat nou niet? Van iedereen is er maar eentje op deze aardkloot, en die moet gewoon zijn/haar eigen gang gaan. Daar voel je je het beste bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Had ik een heel verhaal getypt, wil ik het verzenden, heb aangegeven dat ik geen robot ben, maar......weg is mijn schrijven. Ik kreeg een error. Grrrrr.
    Kijken of het nu lukt. Vind dat ieder mens uniek is, en jij daarom ook. Iedereen heeft zijn/haar (on)hebbelijkheden. Gewoon doen wat jezelf het beste lijkt, daar voel je je het beste bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Reacties
    1. Excuses Corry. Blogger vertoont weer eens kuren.

      Verwijderen
  11. Ik ben ook een (zeer) tevreden mens, ik doe rustigjes aan, laat me niet jagen. Mijn gezondheid laat soms wat te wensen over maar gunt me nog genoeg activiteit. En daar geniet ik van. Komend weekend zit hier de hut weer vol, fijn, en als ze allemaal weer weg zijn is het weer rustig in huize weltevree en dat is ook fijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk stuk, kan me er helemaal in vinden en meer bloggers zo te lezen. Misschien doen we allemaal een poging jou te 'evenaren' in tevreden zijn. Ik heb ook een tijdje het gevoel gehad dat ik, als vrijwilliger, nog een bijdrage aan de maatschappij moest leveren. Het leverde me nog meer stress op dan ik in mijn werkzame leven ooit had ondervonden. Wat een opluchting toen ik de moed had achter dat baantje een punt te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig Marja, wat een prachtig stuk !
    En hoe gelijk heb je! Ben het volkomen met je eens !!!

    Ooit was ik het zo zat dat ik inderdaad het roer volledig omgooide en tot op heden heb ik daar nog geen seconde spijt van gehad.

    Als mensen de ander wat meer zouden nemen zoals die is dan zag de wereld er een stuk beter uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En het zijn juist váák de mensen die zich erop voorstaan dát ieder in z'n waarde laten die zo zeuren.
    Je de vrije keus latend maar zó overtuigd zijn van hun gelijk dat het ze diep teleurstelt dat je niét hun ongetwijfeld goede raad aan neemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waarom zou jij niet kunnen tippen aan sporters, avonturiers en dergelijke? Het lijkt mij de kunst bij uitstek om gelukkig te zijn met de zogezegde kleine dingen in het leven!!! Ik wou dat ik het meer kon!!! Mooi geschreven ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. === .....“Waar ligt dan mijn ambitie?”
    Nou, heel simpel: die heb ik niet.
    Behalve [1] ons huwelijk, [2] de (klein)kinderen, [3] sommige familieleden, [4] goede vrienden en [5] blogmaatjes.....===

    Geen ambities, Marja? In het citaat heb ik nummers ingelast om beter te tellen: alzo kom ik tot 5 (vijf) ambities. Ze zijn niet zo spectaculair als de knapste leerling zijn of beroemd worden, maar ze komen je ook niet aangewaaid, je moet er moeite voor doen om ze te bereiken en te behouden. Jouw huismussenbestaan benijd ik zelfs, want het inspireert je toch maar tot verhalen in WE300 of welke andere vorm dan ook, plus: Limericks! Met genoegen gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Was diep onder de indruk over je blog vandaag. Prachtig hoe je dat kan verwoorden, tevreden zijn met wat je hebt. En de mooie kleine dingen ook zien en ervaren, geweldig. En bovenal inzien hoe bijzonder dat is, in deze soms gekmakende en bluffende wereld om ons heen. Kan me daarin helemaal vinden.
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kan me helemaal in je WE vinden, behalve dan van die spelletjes. Ik win namelijk erg graag wel. ;-)
    Maar verder: gewoon leven en laten leven, elkaar niet veroordelen en zo. Je hebt het prima verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Die laatste regel! Een regelrechte uitsmijter. Je blinkt gewoon uit in bijna alles, Marja :-)
    Wat een ontzettend leuke invulling.
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Als iedereen zo leefde als jij, was de aarde een paradijs. De wereld wordt verziekt door mensen die almaar meer willen.
    Ik heb dus geen enkele reden of behoefte kritiek op je levenswijze uit te oefenen. In tegendeel.
    Leerzame, strijdbare WE. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Marja jij schrijft hele herkenbare zaken. Mooie WE jij moet voorjezelf en niet voor andere iets van jouw leven maken.
    En als ik je blogs lees is deze alles behalve saai.
    Jij bent goed voor jezelf en voor mensen waar je om geeft. Je man en kinderen zijn gelukkig, vrienden blijven graag slapen . Jij hebt genoeg kwaliteiten

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooie invulling, Marja. Zo prachtig verwoord. Hier klinkt een tevreden mens, een blij mens. Blijf zoals je bent en voor mij ben je uniek.

    Liefs en een dikke knuffel, Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een heerlijke manier van verwoorden. Blijf vooral jezelf! Een prachtmens en heel uniek!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hey lieve schat. we laten ons bewust en onbewust zoveel dingen opleggen, zo vermoeiend. Als je dan zo ver bent dat je echt doet wat jij wil dat heb je veel bereikt volgens mij.
    Vriendin uit mijn groep is net terug uit China en zegt; DAT nooit meer, het was vreselijk.
    Wij gaan een midweek naar en zeggen; oh volgende keer weer het is daar zo leuk.
    Ik ben blij dat ik niet hoef te reizen al zou ik best die prachtige dingen ook weleens willen zien.
    Ik vlieg nooit tegen de muren op en vind t geweldig dat ik kan genieten van alles wat groeit en bloeit in mijn omgeving. lekker puh. knuffel. Hélène pourquoi pas

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat nou geen ambitie? Jij hebt je voor 100% gestort op het goed draaiende houden van je huishouden en het met liefde grootbrengen van je kinderen, Ik ken geen zwaarder "beroep". Petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel goed, Marja. Laat je niet gek maken door mensen die denken het beter te weten dan jij. Kunnen die sporters, klussers en wereldreizigers tippen aan jou? Aan je zorgzaamheid bijvoorbeeld? Vaak reageren mensen op zo'n botte manier uit pure jaloezie. Als je van jezelf zoveel moet, kun je misschien wel met een zekere afgunst kijken naar mensen die gewoon tevreden zijn met wat het leven hen te bieden heeft en daar hun geluk en plezier uit halen. Waarom zou je het geluk ver weg zoeken als het voor je voeten voor het grijpen ligt?
    Mooi blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Marja jij bent geweldig zoals je bent. Blijf zo en ik blijf je blogmaatje

    Lieve groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik word helemaal verlegen van jullie lieve reacties. Dankjewel allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Goed zo Marja! Ik heb ook geen ambities haha.
    Ja gewoon gezond blijven en gezellige dingen doen met mijn gezin!
    Veel mensen hollen zichzelf voorbij naar .... ja naar wat eigenlijk?
    Daarom hebben ook veel mensen een burn-out of andere welvaartsziekte.
    Ja je moet er wat voor over hebben om alle ballen in de lucht te houden.
    Tot je doodvermoeid eindelijk in je kist ligt!
    I rest my case!

    Liefs Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik ga straks je WE lezen, maar nu wil ik je heeel hartelijk feliciteren met je verjaardag!! Hiephiephoeraaaaaaa!!!!
    Heel veel geluk en gezondheid voor een heel lief blogmaatje.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Oeps.... ik had al een reactie achtergelaten voor je WE. De leeftijd, hè?

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Sommige mensen zullen nooit tevreden zijn, het moet altijd beter en mooier. Het gras is immers groener bij de buren. Zo triest. Geluk zit in je zelf, niet in de anderen of in het geld. Mijn ambitie is om oud te worden en dan, als ik mijn kinderen, kleinkinderen en misschien zelfs mijn achterkleinkinderen om me heb, oprecht te kunnen zeggen: het is goed zo.

    Mooie WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik vat het maar zó samen: die laatste zin is zeer zeker een zinvolle bijdrage aan de samenleving!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een lekker herkenbaar stukje. Ik wilde dat ik het ook zo kon..zo tevreden zijn. Meestal lukt het me wel maar soms... dan heb ik zelfs moeite met positief blijven... ach.

    Mooie WE invulling

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Gelukkig, gelukkig komen er steeds meer mannen en vrouwen die doen wat goed voelt voor hen zonder zich constant te verdedigen bij anderen. Voor wie het leven goed is. Voor wie tevredenheid in de eigen keuzes ligt en niet in de keuzes van anderen.
    Mooie WE Marja. Zeer herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik begrijp je helemaal! Al dat moeten, al die ambities, en dat meer hebben en krijgen, en winnen, en er constant aan trekken... Van mij hoeft het ook niet. Sterker, ik vind het juist supersterk wanneer mensen zeggen, het is wel goed zo, ik ben tevreden met wat ik heb. Dus: hulde!

    BeantwoordenVerwijderen