Papseflaps

Ik heb zo'n bijzondere vader, wisten jullie dat al? Hij is trots, eigenwijs, ijdel, charmant, liefdevol, onzeker, kwetsbaar en nooit voor één gat te vangen. Beweer jij iets stellig, dan is hij de eerste die de andere kant van jouw gelijk gaat zoeken en aantonen. Nooit krijg je hem te pakken, hij wint altijd. Of … hij geeft je die indruk. Hij is een Fries en een maagd. Hij is een piekerende twijfeldoos … tot het moment dat je hem ergens van probeert te overtuigen … dan blijkt hij overduidelijk al van de hoed en de rand te weten. Als puber was dat een zeer frustrerende belevenis. Dacht je hem klem te hebben, kwikzilverde hij zich er weer uit. Daar stond je dan. Geen idee hoe je je weer zo van de sokken had laten kletsen.

Afgelopen zondag illustreerde Femke zijn onzekerheid weer eens. Als hij alle verhalen hoort van mislukte relaties en gefrustreerde kinderen, vraagt hij zich af wat voor fouten hij zelf heeft gemaakt. Ik heb hem snel gerustgesteld. Hij heeft het geweldig gedaan. Wij hadden een warme, gelukkige, liefdevolle jeugd. Hij heeft geen steken laten vallen. Oh, wat zou ik hem graag mijn blog laten lezen. Dan kon hij zoveel positieve momenten herbeleven, waarover ik geschreven heb. Maar hij is 92 en wil niet meer beginnen aan een nieuw apparaat met knopjes die hij niet begrijpt.
Hoe ga ik hem dat nog vertellen. Kon hij maar meelezen ...

32 opmerkingen:

  1. Koesteren die SCHAT!
    En die mooie logjes van je lees je gewoon voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jolanda Kalisvaart20 januari 2015 om 07:52

    Nou en dat is mijn lieve Ome Klaas de schat.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vaders zijn onvervangbaar!
    kan je die stukjes over hem niet uitprinten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt niet genoeg over hem schrijven, zeker zo lang hij nog leeft. En dan uitprinten.
    Heb jij zijn redeneertalent geërfd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het inderdaad geërfd. Drie van onze vier kinderen ook. ;-)

      Verwijderen
  5. Je hebt gelijk, hij móet jouw blog lezen maar dat hoeft natuurlijk niet perse op de computer!
    Print uit wat je belangrijk vindt en stuur het hem. I s je printer kaduuk? geef een gil wat er geprint moet worden en ik draai het voor je uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief, dankjewel. Nee, de printer is in orde. Maar hij leest de laatste tijd niet veel meer. Alleen de krant. Zijn ogen zakken al snel dicht als hij een boek probeert te lezen. Tot voor kort las hij zich nog te pletter, net als ik. Hij was soms in 3 boeken tegelijk bezig.

      Verwijderen
  6. Oh geweldig! Lees ze voor, de blogs, zet het op een cd zodat het een 'luisterboek' wordt. Heel bijzonder!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik voel HELEMAAL met je mee.
    Och kon ik maar............

    Bijvoorbeeld mijn vader het door mij geschreven boek Helletocht laten lezen.
    Hij was gek op schaatsen en verslond alle boeken daarover.
    En ik, ik heb het te laat geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien was hij jouw inspiratie, Hulk. Hij is vast trots op je.

      Verwijderen
  8. Wat hierboven al is gesuggereerd:maak er een luisterboek van.
    Leuke combi: Fries, maagd en vader. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi, Marja. Zou hij het leuk vinden als iemand het hem voorlas? Hoef je niet zelf te doen hè?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het onze dochter vragen. Zij komt wekelijks bij hem langs.

      Verwijderen
  10. Geweldig zo'n Vader !! Het zou zeker mooi zijn als jouw verhalen aan hem voorgelezen zouden worden .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk - en al die lieve en mooie logjes zou ik gewoon voorlezen.
    Vertel het hem NU het nog kan. Hartverwarmend :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo geweldig zo'n paps en ik zou alle logjes over hem gewoon bundelen met foto's erbij.bv bij Abelli je kunt er ook zelf tekst bijvoegen met een foefje,veel mensen weten dat niet.

    Het zou jammer zijn als hij ze niet kan lezen of luisteren,ook geen gek idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leeftijd zeg 92 jaar en twijfelend staat voor intelligentie zeg ik dan altijd(glimlach)
    Leuk zoals je, je vader even in het zonnetje zet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Marja,
    Het is al een heleboel keer gezegd hierboven, maar ik zeg het ook nog maar een keer; Uitprinten die stukjes... Tekst op papier zal veel meer zijn ding zijn...
    Geniet van je lieve vader Marja, zo lang als nog kan...
    Veel liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat fijn dat je je vader nog hebt Marja en dat hij nog zo lekker eigenwijs is!
    Zoals je hem beschrijft doet hij aan mijn man denken, die wint ook alle discussie en net als ik denk, ik heb je, komt hij er weer overheen met een nog snedigere opmerking.
    Ik kom regelmatig bij een dame van 90 die vorig jaar een ipad heeft gekocht. Er is een wereld voor haar open gegaan. Ja die ook nog erg bijdehand haha.

    Liefs Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk meis, zou er bijna jaloers op worden

    Mijn maandagmeneer is in september 89 geworden en hij wil ook de pc leren beheersen, ik ga daar binnenkort met hem mee beginnen, morgen komt hij immers weer thuis uit het verpleegtehuis waar hij moest blijven vanaf 8 mei.

    De moeder van Anita werd in december 80. die wilde een laptop als verjaardagskado, heeft ze ook gehad en nu is ze al aan het skypen met beeld en al....


    Maar ehhh.....
    wat nou als je al die bogberichten.....
    uitprint...
    en dan in een map doet...... zodat hij ze kan lezen wanneer hij daar zin in heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Toen ik in 2012/2013 heel lang in het ziekenhuis lag, printte Johan logjes en reacties voor me uit. Ik vond het geweldig! Dus ook mijn advies: uitprinten die stukjes, maar dan wel de lettergrootte aanpassen. Dan is het wat rustiger voor hem om te lezen.
    Mooie "ode" van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Marja, adviezen genoeg. Ik heb een tante van 85, zij is fan van Miet&Griet. Ik stuur haar in grote letters elke week een aflevering. Probeer het in elk geval een keer uit, wie weet hoe leuk je vader het vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank voor al jullie lieve reacties en adviezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hij weet vast hoe trots je op hem bent en hoeveel je van hem houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lees het hem voor! Je doet er hem (en jezelf) een ongelooflijk plezier mee. Bovendien verdient hij het ook! Koesteren die kerel <3
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi stuk van een liefdevolle dochter over haar fantastische vader. Bofferd!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat heb je dat mooi beschreven. Ja soms zou ik dat ook wel willen van mijn moeder maar het is niet meer zo, dat lukt niet meer. En dat strijdende en altijd gelijk zoeken herken ik heel erg in mijn broer. Ja die is 50% Fries en ook maagd, zou het daar door komen haha......

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hebben jullie nog een oude bandrecorder of taperecorder. Zet het dan op zo'n tape.
    En anders... gewoon naar hem toegaan, zeggen dat ie even stil moet luisteren naar jou.
    En dan zeg je het hem gewoon. Dat is de meest eerlijke en warme manier om het hem te vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het hem ook gezegd, Plato. Afgelopen zondag nog. Ook vertel ik regelmatig over mijn blog, maar het zegt hem allemaal niets. Hij heeft nooit met een computer gewerkt.

      Verwijderen
  25. Als een kleinkind het hem voorleest vraagt hij er elke week om Marja.
    Toch weet ik zeker dat hij wel weet hoeveel jij van hem houdt en hij is vast héél trots op jou.En dat eigenwijze? Hij wil de regie ik zijn hand houden.

    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen