Met Jacob Cats het nieuwe jaar in

Het nieuwe jaar is hier; het aardrijk gaat ontsluiten,
De botten puilen uit, de bomen zullen spruiten,
Het kruid en welig gras zal kruipen wijd en breed,
De bloemkens zullen staan elk op zijn best gekleed.
De tijd, de nieuwe tijd zal nieuwe jeugd gaan brengen,
Aan bergen, bos en dal, aan allerhande dingen:
Al wat daar henen lag, begraven in het stof,
Zal steken óp het hoofd, tot siersel van de hof.
De arme mens alleen, met ouderdom bevangen,
En kan het oude vel niet uitdoen, als de slangen...

~ Jacob Cats 1655

10 opmerkingen:

  1. Ik wens jou en alles wat je Lief is een gezond en heel gelukkig nieuwjaar.
    En ik hoop de jullie je huis mogen verkopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een goed begin in het nieuwe jaar Marja. Een mooi gedicht van Jacob Cats, ik heb van Cats nog zo weinig gelezen daar moet ik toch eens verandering in brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marja,
    Mooi gedicht en mooi begin van het nieuwe jaar!
    Ik wens jou en je man een heel mooi en vooral gezond 2015,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben wel blij met mijn oude vel eigenlijk.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gedicht. En voor jou en die je lief zijn een goed, gezond en inspiratievol 2015

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat jij en de jouwe maar goed in je ( ouder wordende) velletje mogen ztten!
    Geen probleem hoor vadertje Cats, ik ben bést tevreden met m'n oude velletje;-)
    Op het uitbotten moeten we vast nog wel even wachten denk ik zomaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel origineel blog om het nieuwe jaar mee te beginnen. Ik vind dat het per omgaande voorjaar moet worden! De beste wensen voor een gezond en liefdevol 2015, Marja. Voor jou en allen die je lief zijn.
    Liefs Kakel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk dat je die aloude vader Cats aanhaalt!
    Ik wens je een heel goed, gezond en creatief 2015!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk. Ik heb het verzameld werk van Cats nog staan. Ik ga het weer eens tevoorschijn halen.

    BeantwoordenVerwijderen