Ziektekosten (gastblog)

Eerder schreef ik al een gastblogje over de zorg die in Nederland onbetaalbaar is geworden. Nou, als astmalijder vanaf 1950 kan ik daar over meepraten. Afgelopen maand kreeg ik een mailtje van mijn Nederlandse apotheek of ik wilde meewerken aan een onderzoek naar mijn medicijngebruik. Als oprechte Nederbelg (het is gratis!) heb ik gehoor gegeven aan het verzoek.
Uitslag: Merk A voldoet niet helemaal.
Oké. Overlegd met huisarts en besloten om over te stappen naar merk B.
Terug bij de apotheek merk B besteld.
Vraag van de assistente: “Weet u hoe het werkt?”
“Nee, natuurlijk niet. Nooit gehad.”
“Nou, loopt u even mee dan zal ik het uitleggen.”
Wat een flop was dat! Het lezen van de gebruiksaanwijzing was duidelijker geweest.
Terug bij de balie kreeg ik de rekening gepresenteerd: B plus 6 euro voor de uitleg!

Stel u voor. U kocht bij mij een fototoestel (ik was fotoboer) en na aanschaf stond er 6 euro voor uitleg op de rekening. Wat zou uw reactie geweest zijn? Natuurlijk: “Bekijk het maar!”
Helaas werkt het in de medische wereld niet zo.
Thuisgekomen bleek B een oud product in een nieuw jasje, maar wel twee keer zo duur. Ik vraag me af hoeveel cadeaus mijn Nederlandse apotheek rijker is geworden door het onderzoek naar mijn medicijngebruik.

P.S. We blijven natuurlijk wel de vrolijkste mensen ter wereld, want astmalijders staan fluitend op en gaan gierend naar bed.

22 opmerkingen:

  1. Schandalig he, terwijl wij alles zo van het internet kunnen halen qua uitleg..Ik gebruik een medicijn tegen migraine. Nu gooide ze dat vorig jaar uit de verzekering want er was een alternatief. Volgens de apotheek geen punt hoor, volgens mij wel ipv 1 had ik er drie nodig. Mijn huisarts schreef een brief naar de verzekering die accoord ging met het gebruik van het originele medicijn. Als ik het nu bestel moet ik dat zeker doen voordat het op is want het duurt minstens drie werkdagen voordat het hier is want volgens de apotheek zijn mijn man (die het ook heeft) en ik de enige gebruikers van het merkmedicijn in een stad van 180.000 inwoners....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is gewoon te gek voor woorden die 6 euro voor de zogenaamde uitleg .Vaak komen ze niet verder dan de mededeling dat het middel dezelfde werking heeft maar alleen de verpakking anders !! De hele zorg is een drama aan het worden in Nederland .Zo liet ik geen bloed prikken [ wat jaarlijks gedaan word ] omdat ik het vertikte meer dan 100 euro te betalen .Inmiddels dan wel gedaan ,maar dat hoef ik nu niet te betalen want mijn eigen bijdrage potje is opgemaakt ! Tja hoe dit verder zal gaan !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is al jaren sluw verpakt bij de apothekers, je moet voortdurend op je hoede zijn.
    Die van ons rekende afleverkosten terwijl we ze zelf kwamen halen en als bleek dat de helft er nog niet was en je dus terug moest komen rekende hij doodleuk nog een keer. Dat hebben we dus niet betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Word je niet door de een gepakt dan is het wel door de ander. Het gaat er ook niet beter op worden.

    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Robbert werkt niet meer, is met pré-pensioen (zelf betaald) en straks echt pensioen. Dan heeft hij vast tijd genoeg om meerdere logjes te plaatsen en als Nederbelg lekker te murmelen over zaken die hem niet aanstaan. ELKE woensdag zou een leuk item zijn: "Murmelen met Robbert". Goed of slecht idee Marja??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het met Robbert overlegd, maar hij ziet niets in een wekelijks terugkerend item. Het moet toevallig op zijn pad komen. En de term "murmelen" spreekt hem niet aan. Robbert wil je in elk geval bedanken voor je reactie.

      Verwijderen
  6. Raar. Hier kreeg ik pas een andere neusspray. Maar dat werd gewoon uitgelegd, zonder kosten.Niet in Holland hoor. Zoon(asthma) Had spray en die was na drie dagen leeg. Gebeld met de producer ervan en die wilde de naam van de apotheek. Kon nieuwe halen. Geen kosten. Maar dat is ook wel eens anders.
    Tegenwoordig moet je overall op je hoede zijn.
    Groet, WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hou maar op schei maar uit...... bij onze apotheek wordt je zelfs uitleg gegeven zonder dat je er om vraagt. Ik probeer ze de mond te snoeren door te zeggen"ik ga ervan uit dat deze uitleg in de bijsluiter staat, dus niet nodig" maar ze ratelen gewoon door.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn jongste dochter is apothekersassistente en komt heel vaak moe en afgepeigert thuis van het gezeur van mensen die zeer verontwaardigt zijn.
    Tja zij krijgt al het gezanik door de zorgverzekering veroorzaakt dagelijks over haar heen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is sneu voor haar. De assistente had wel even moeten melden dat de uitleg niet gratis was. Dan had Robbert gewoon de gebruiksaanwijzing gelezen.

      Verwijderen
    2. klopt inderdaad Marja dit moeten ze vermelden maar de apothekersassistenten moeten de nieuwe medicijnen uitleggen anders komen zij weer in moeilijkheden.Ze balen ook van dit soort gedoe hoor.

      groetjes van Novelle

      Verwijderen
  9. Dit is om zo boos om te worden, maar ja, wat doe je er aan...? Er zit geen concurrent een paar panden verderop... Je wordt er gewoon ziek van en dan moet je weer naar die apotheek... echt niet leuk meer...
    Ik wens je evengoed een heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is om te janken...Alles wat zo mooi is opgebouwd wordt om zeep geholpen. Bijna al mijn medicijnen zijn vervangen voor goedkopere. Daar heb ik op zich geen moeite mee, maar op de manier waarop het gaat... En geld rekenen voor uitleg! Dat hoort bij het vak. Als je aan de bakker informatie vraagt over een taart die je wilt bestellen, hoef je daar toch ook niet voor te betalen? De apothekers maken misbruik van hun positie, bah!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dan is het in België toch wel een anders hoor. het is onze taak (ik ben apotheker) de patiënt 'gratis' uitleg te veschaffen over hun medicatie en het gebruik ervan! dat is toch meer dan normaal! uitleggen waar en waarom ze moeten op letten als ze nieuwe medicatie voorgeschreven krijgen.zo is het spoelen van de mond zeer belangrijk na het inhaleren van een cortisonepuff (zoniet mogelijk heesheid tot zelfs schimmelvorming in de mond)...
    lieve groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weten we, Hilde. Het is prima. Toch kan Robbert niet alle medicijnen hier krijgen en moet hij naar de Nederlandse apotheek in Baarle-Nassau.

      Verwijderen
  12. Sommige mensen komen zelfs met de handen op de oren hun medicijn afhalen schijnt het. Mag niet baten.
    Zelfs als je een zelfde medicijn in minder hoge dosis mag, rekenen ze eerste uitgifte kosten!
    En het maar vreemd vinden dat de medische kosten zo stijgen en wij weer een duurdere premie betalen.
    Laat ik maar stoppen, ik word er boos van.
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja daar krijg je mee te maken. Ik had het ook voor een blaasontsteking. Nieuw recept dan wordt dat gerekend. Als iedereen ook dan persoonlijk uitleg er over zou vragen en niet zou zeggen, ik weet het wel hoe het werkt of het hoeft niet. Ben benieuwd of ze het dan nog kunnen handhaven die onzin, dan gaat er wel heel veel tijd en personeelskosten inzitten. Dat heb ik dus wel gedaan al is dat misschien maar een druppel op de gloeiende plaat. Maar als echt iedereen dat doet.........

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik krijg geen uitleg meer sinds mijn apotheek mij netjes elke week de medicijnen thuisbezorgd. Ik kijk dan altijd maar op apotheek.nl. Dat bezorgen is wel gratis.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou, ze probeerde het bij jou nog uit te leggen voor die 6 euro, ik moest 6,75 betalen voor een medicijn wat ik 12 maanden en 2 weken daarvoor nog gebruikt had. Volgens de apotheek was het nieuw voor mij, want ze keken tot 12 maanden terug, uitleg? Niets!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb het ook gehad ja. 12 euro moest ik betalen. Tegenwoordig moet je dus betalen als je fatsoenlijk te woord gestaan wil worden. Het is om gillend gek te worden.

    BeantwoordenVerwijderen