Brief 21

Hoi Novelle,

Hier is alles prima in orde. We zijn min of meer klaar met de bladruimacties en daarmee kan ik de herfst afsluiten en me gaan richten op de feestdagen. Pakjesavond hebben we niet gevierd. Fijn dat jouw cadeautjes in goede aarde vielen. Rafaella was weer zo vertederend. Ze loopt nu en wat ziet het er dan meteen anders uit. Zo groot al. Ze bleven nu alleen vrijdagnacht logeren en zijn zaterdag naar mijn vader geweest en naar een vriendin in Den Haag. Ze rijden zo heel wat kilometers en de kleine meid slaapt meestal heerlijk in de auto.

We gaan deze week de buitenverlichting ophangen en de boom versieren. Ieder jaar dezelfde boom met dezelfde ballen en piek. Daar hoeven we dus geen foto meer van te maken. Haha.
Hier gelukkig geen verjaardagen meer. Wij zijn trouwens helemaal niet zo vierderig
(dit woord wordt fout gerekend door de spellingcommissie). Dat is in de loop van de jaren overboord gegooid.
In de meeste Vlaamse dorpen wordt wel feestverlichting opgehangen, maar in ons wijkje moeten de particulieren hun huizen zelf versieren. Jullie kunstwerk ziet er indrukwekkend uit. Ik ben nogal ouderwets en houd niet zo van abstracte kunst. Ons plaatselijk stuk heb ik in dit logje al eens beschreven: De Ravelse Pier.

Ach ja, die kroketten van Wim Sonneveld waren geweldig. Wij gebruiken regelmatig uitdrukkingen uit die oude conferences. Zoals “het licht stond op beige” en “ik zat met mijn jojootje op het balkon te spelen” van Henk Elsink. En de “uitschuiftafeldame” (bij 12:40) en het “vlekkie in het nekkie” van Toon. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
De gemiddelde jeugd kan ons niet altijd volgen, maar onze eigen kinderen zijn het van ons gewend.
Van Wim Kan konden we ook zo genieten. Dit was ook zo'n sterke uitspraak van hem: “Democratie is de wil van het volk. Elke ochtend lees ik verbaasd in de krant wat ik nou weer wil.”

Mijn volgende brief zal de 30ste verschijnen en dan zijn de kerstdagen al voorbij. Dus ik eindig met de wens dat jullie heerlijke, vredige en gelukkige kerstdagen mogen hebben. De dagen gaan volgende week al lengen en licht is zó belangrijk.

Midwintergroet uit Vlaanderen.

NB 
De correspondenten nemen even kerstreces
Dus geen post op 23 en 30 december

10 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Wat fijn dat jullie alweer zo konden genieten van jullie kleindochter. De tijd gaat zo hard voorbij en voor je het weet komt ze op een scooter voorrijden...haha...
    Ja, die uitspraken van Toon, Wim en Henk waren echte toppers in die tijd... "Knip, daar ging Pim" was ook zo'n sterke, die hebben we in de familie menig keer gebeuikt als er weer eens een nieuw vriendje verscheen...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Liefs, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fééstje hé die kleintjes, Kan me wel voorstellen hoe je geniet als ze er is want je ziet ze natuurlijk niét zo vaak als je zou willen!

    Heel herkenbaar die steeds weer opduikende cabaret fragmenten...." leg néér die bal" enz... het gebeurt hiet ook regelmatig;-) maar inderdaad, er groeit nu een generatie op die niet meer weet waarje het over hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marja,

    Lees je blog regelmatig, en ook de briefwisseling tussen jou en "Novelle". Lees zojuist dat je haar fijne dagen wenst. Maar Novelle (Nannie) 's moeder is ook , ik meen, vrijdag overleden, 8 weken na het overlijden van d.r vader. Dacht dat je het wel wist, omdat je ook reageerde bij "Geesjesgedachten (Geesje) op het overlijden van Geesje en Nannie's moeder., ze zijn nl. zussen.
    Verder heb ik hier geen bedoeling mee hoor, wou het gewoon even mededelen.
    Jullie wel prettige feestdagen gewenst.
    M.vr.,gr., Siek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sika,

      Je medeleven en betrokkenheid waardeer ik enorm. In overleg met Nannie heb ik niets geschreven over het overlijden van haar moeder. Wij mailen het concept van onze brieven altijd van tevoren en geven dan aan wat we wel of niet prettig vinden. We respecteren elkaars privacy.
      Ik weet dat Geesje haar zusje is en lees zo nu en dan bij Geesje mee. Ze zijn enorm verschillend in hun belevenis en emoties. Daarin laat ik beiden in hun waarde.
      De tekst van mijn brief is zondag door Nannie goedgekeurd en ze wilde liever nog niets lezen over alle narigheid. We pauzeren even tot ze de dingen een plekje kan geven.
      Ik heb bewondering voor je. Er zouden meer mensen moeten zijn die hun nek durven uit te steken. Je bent vast een leeuw.

      Fijne feestdagen en een warme groet uit Vlaanderen.

      P.S. Heb je ook een blog?

      Verwijderen
    2. Hallo Marja,

      Bedankt voor je fijne reactie. Ken Geesje en Nannie (en hun ouders) van kinds af aan, we waren buurmeisjes. En idd, het zijn twee verschillende vrouwen geworden, al ben ik Nannie in het echt uit het oog verloren, ken d'r alleen via haar blog nog.
      Geesje heeft mij afgelopen weekend uitgenodigd, om herinneringen van vroeger naar boven te halen, leuk !
      Wat betreft het leeuw zijn: mijn sterrenbeeld is Leeuw. En nee, heb zelf geen blog, maar mag graag bij jullie lezen.

      Nogmaals dank, en de vr.gr., Siek.

      Verwijderen
    3. Bovenstaande reacties per mail plaats ik hier met goedkeuring van Novelle.

      Verwijderen
  4. Ik wist niet dat jullie eerst de brieven naar elkaar mailen,maar nu ik het lees vind ik het eigenlijk wel zo netjes. Het zou niet fraai zijn een medeblogger met iets te overvallen. Dat zie je nu maar weer...
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Kakeltje, respect was de eerste deal die Novelle en ik sloten.

      Verwijderen
  5. Ja ik wist het ook dat haar moeder overleden was Marja, vandaar dat eigenlijk deze brief me ook verbaasde, dacht dat je niet wist of zo. Beetje verwarrend dus. Maar goed ik respecteer natuurlijk jullie afspraken samen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap dat het verwarrend is, maar ik hoop dat je nu begrijpt dat het haar keuze was. We schrijven de brieven in de loop van de week voordat ze gepubliceerd worden en mailen dan op zondag of maandag ons concept.

      Verwijderen