Zwijmelen op zaterdag 104


Fijn zwijmelweekend.



Je hebt niets verdiend en je bent nog niet jarig
Je hebt weinig nodig, toch geef ik je iets
En of ik er ooit iets anders voor terug krijg
Dat geeft niet, ik geef jou mijn dromen voor niets

Mijn dromen zijn voller en mooier dan vroeger
Sinds ik jou zomaar opeens ergens zag
Ik ken je een week maar ik kan je al dromen
En dat doe ik dan ook iedere dag

Dromen die komen van heel diep van binnen
Geboren uit vreugde, geluk en verdriet
Een splinter verlangen, een deel van jezelf
Dat je meestal verstopt voordat iemand het ziet

Een droom voor een kind dat nooit was geboren
Als zijn ouders zich niet een keertje hadden vergist
Dat opgroeit en leert dat je leeft om te werken
En werkt tot hij merkt dat hij nog steeds iets mist

Dromen voor iemand die niet meer kan slapen
Een droom voor een man die zijn leven verslijt
In de strijd om de eerste de beste te wezen
Die alles al heeft, behalve nog tijd

Tijd voor de hazelaar, vroeg in het voorjaar
Een lichtgroene droom van een bloeiende boom
Dromen als druppels op vuurrode appels
Een tak staat in bloei in het huis waar ik woon

Geuren en kleuren versieren de wereld
Voor iemand die niet voor de werkelijkheid vlucht
Als de zon ondergaat ligt de hemel op aarde
En dansen de muggen heel hoog in de lucht

Je hebt niets verdiend en je bent nog niet jarig
Je hebt bijna alles, toch geef ik je iets
Een dag als een bloem in de vaas op tafel
Een dag als vandaag krijg je voor niets

14 opmerkingen:

  1. Grappig, ik vind dit een mooi lied in de zin van inhoudelijke tekst, maar de klanken van de woordkeuze vind ik dan weer niet zo geslaagd, kortom de melodie van het lied vind ik prachtig maar de melodie van de tekst niet. Is dat de kern van het probleem dat ik heb met Herman van Veen? Een gewaardeerde artiest die bij mij zijn doel net niet raakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij lopen even een straatje om. Herman van Veen is niet onze smaak. De tekst was het lezen waard. Fijn Zwijmelweekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prettig begin van de dag. Fan van Herman van Veen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het een prachtig lied. van Veen, voor zo'n man moet je tijd uittrekken, je moet niet naar zijn liedjes luisteren, je moet ze drinken.
    Valt niet mee hoor, in zo'n vluchtige tijd waarin alles snel moet gaan en voorzien zijn van een stevige beat. Maar ik houd er van.

    Marja, ik doe weer mee met Zwijmelen, ik kon het deze keer niet laten. Gelukkig is het einde van de renovatie in zicht, dan kom ik ook wat meer reageren. Ik heb trouwens een raar tekentje achter mijn link staan. Dus ik heb ergens op geklikt (iets met twitter, maar dat heb ik niet) vrees ik. Hoe dan ook, de link werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hou dan wel niet van de uitvoerder maar de tekst vind ik schitterend.

    dank je wel ook voor het plaatsen van mijn linkje. Ik wil het elke vrijdag weer zelf doen maar ik ben dan zo 'lampie uit' dat ik het niet red. Fijn dat jij daar op let en het dan voor me doet!

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is dit ontzettend mooi Marja ,ik heb zo genoten !!
    Fijn weekend,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie ontroerende tekst!
    Van Veen hoor ik niet altijd even graag maar zijn teksten zijn zo mooi! Een waar kunstenaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moet me aansluiten bij Dwarsbongel. Goeie tekst, mooi als gedicht, maar met een zingende Herman heb ik niet veel.
    Heerlijk weekend gewenst (al dan niet met hoed.....)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat je me hebt toegevoegd bij de zwijmel op zaterdag...ik zal vanavond je link voor de zwijmel erbij plaatsen hoor. Want nu ben ik druk bezig met Maaike kleding naaien, dat wil ze graag leren namelijk. Dit lied is heel mooi Marja we genieten ervan tijdens het snorren van de naaimachine.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit lied kén ik helemaal niet van hem. Een vakman tot en met en tóch is Herman van Veen "geen allemansvriendje" zie ik ook bij de reacties.
    Ik vind hem vaak subliem in zijn werk maar in een interview dan weer een beetje enge man.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Pasgeleden las ik een interview met Herman van Veen en daar stonden ook teksten van zijn liedjes bij afgedrukt, waaronder dit nummer. Ik vind het heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit lied kende ik niet, maar wat een mooie tekst. Leuk dat je dat erbij hebt gezet. Ik heb genoten. Van de muziek en de woorden.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik sluit me aan bij de verdeelde meningen. Ik las de tekst en dacht, wie ik vredesnaam zal dit nou gezonden hebben. Bij doorklikken zag ik Herman van Veen, vond het wel bij hem passen. Sommige nummers van hem vind ik wel mooi. Maar ik heb ook dat dubbele gevoel bij Herman van Veen, die trouwens ooit de buurman van mijn oma was haha...... dat is weer grappig.

    BeantwoordenVerwijderen