Novemberkrampen

Het was een graad of drie en de luchtvochtigheid was 90%. Al dagen liep ik hoogzwanger te wezen en ik kon niet wachten tot ik onze derde spruit in mijn armen had. Eindelijk kreeg ik groen licht van de verloskundige. Ze zag dat ik er zo ontzettend aan toe was. Het was 13 november, bijna twee weken na de uitgerekende datum. Ze keek in haar agenda en zei: ”Ik zou graag bij de bevalling zijn. We doen het donderdag, want zaterdag ga ik een weekje op vakantie. Neem een paar lepels wonderolie op een nuchtere maag. Werk de smaak weg met sinaasappelsap en droge crackers. En wacht op de dingen die komen gaan.”
Aldus geschiedde. Mijn darmen gingen na anderhalf uur woest tekeer. De wc werd zeer frequent bezocht. En rond het middaguur was dat gedeelte van mijn lijf helemaal schoon en leeg.
Even later voelde ik toch weer lichte krampen. Hé, wat was dat? Toch een tikkeltje anders. En een beetje déjà vu. Jawel, mijn baarmoeder had de spastische bewegingen overgenomen van het darmstelsel en was wakker geschud. Het was begonnen.
Ik mocht thuis bevallen. Mijn zwager zou proberen om er weer bij te zijn voor een fotoreportage, maar het was koopavond. Alles raakte in een stroomversnelling en Robin kon niet wachten tot Oom Jan zijn winkel had afgesloten. Hij kwam met een knal naar buiten en belandde bijna aan het voeteneinde van ons bed. Gelukkig had ik nog even gehoorzaam gepuft tot de navelstreng losgemaakt was van zijn halsje. Op mijn 24ste was ik trotse moeder van drie. Deze kanjer woog ruim acht pond. Zaterdag wordt hij vijfendertig.

19 opmerkingen:

  1. Marja, wat een leuke herinnering aan een enig moment in een mensenleven! liefdevol verteld!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na de publicatie gezien te hebben op FB kon ik het toch niet laten even door te klikken. Wat een verhaal. Mijn beide kids kwamen ook te laat, maar wonderolie heb ik gelukkig niet hoeven nemen. En gelanceerd worden als baby, daar kan ook mijn dochter over mee praten. Ik was ook nog pas 24, maar had er 2 en daar is het bij gebleven. Alvast gefeliciteerd met zijn 35e geboortedag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel lieverd. Zaterdag een nummer uit de herfst van 1979. ;-)

      Verwijderen
  3. Wat een prachtige beschrijving van een heel bijzonder moment in je leven. Nu alweer 35 jaar geleden dus. Gelukkig heb ik nooit wonderolie hoeven te slikken. Mijn wondertjes kwamen mooi op tijd.
    Fijne dag zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een verhaal Marja ,ja zo op het laatst kun je bijna niet wachten .Maar wonderolie brrrr .En wat een kracht moet je gezet hebben om je zoon te lanceren haha Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten ,ook de mijne kwamen mooi op tijd !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je weet het altijd zo amusant te vertellen, geweldig verhaal.
    Maar een zwager bij mijn bevalling.....nee daar moet ik niet aan denken, hoe aardig die ook is.
    Van harte gefeliciteerd met je zoon alvast!

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjonge ik wil er niet eens meer aan terugdenken.Het waren 3 zware bevallingen Als daar een zwager bij was gekomen had ik hem het fototoestel uit handen geschopt ;-)

    Alvast van harte gefeliciteerd met je zoon.
    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha. Ik zie het voor me, Ria. Zwager Jan had de geboorte van onze oudste zoon ook gefotografeerd en ik heb hem niet geschopt. Als hij geen koopavond had gehad, zou hij de lancering hebben meegemaakt.

      Verwijderen
  7. Alvast gefeliciteerd met het huidige resultaat van de voorspoedige lancering;-) leuk zo'n terugblik op de geboorte van één van je kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd!
    Roos werd precies op de uitgerekende datum geboren: 1 april :-)
    Je bevalling(en) vergeet je nooit...
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een heerlijk moppie, Kakel.

      Verwijderen
    2. Onze oudste zoon is ook op 1 april geboren en ja zoets vergeet je nooit.(glimlach)

      Gefeliciteerd Marja met je 35 jarige zoon !

      Verwijderen
  9. Over bevallen zelf kan ik niet meepraten. Over zien geboren wel, en dat kan inderdaad spectaculair uitpakken. Van Harte!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd met je zoon Marja. Wonderolie :-). Ik vind 'm leuk! Dat gebruikten we op de kraamafdeling niet meer, toen ik er werkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Alsnog heel hartelijk gefeliciteerd met je zoon. Wat een verhaal. Onze tweede zoon werd ook in 1979 geboren en hij had ook haast.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh nog gefeliciteerd lieverd, is dat je zoon? wat een stuk zeg. Moet wel lachen om de opmerking van Kakel; je bevalling vergeet je nooit, pfff hoe vaak ik van iedere vriendin HET verhaal heb aan moeten horen.
    Ik ben 1 keer weggelopen toen ze allemaal weer begonnen en ik heel chagrijnig was, ja we kwamen net van een begrafenis en had echt geen trek en heb dat duidelijk gezegd. haha.
    Maar ik weet de dagen dat mijn schoonzusjes bevielen ook als de dag van gisteren. Het was als tante ook heel zwaar dat wachten hoor, onderschat dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die momenten staan in je geheugen gegrift hè! Prachtig! Opeens ligt er een baby in je armen, je knippert met je ogen en het baby'tje is een man van 35. of een dochter van 17... Het gaat veel te snel. Alsnog gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen