Gastblogje van een bezorgde vader

Ik ben bezig met het uitzoeken van de zorgpremie die mijn jongste zoon in 2015 moet betalen. Lieve hemel! Onbegonnen werk. Dertienhonderd mogelijkheden. Welke zot heeft dat verzonnen? En wat een bedragen. Basis- en aanvullende (eenvoudige) verzekering kosten samen minimaal 115 euro per maand. Daar komt nog een eigen bijdrage van 375 euro bij. Dus een totaal van 1755 euro per jaar.

Als je dan, zoals mijn zoon, met een Wajonguitkering van 11520 euro en een huurverplichting van 4800 euro moet rondkomen, zult u begrijpen dat dat geen luxe is. En als u denkt dat hij dan volledig is voorzien in zijn medische kosten, dan vergist u zich. Er zijn onderzoeken die zogenaamd noodzakelijk zijn, maar die niet worden vergoed. Dit jaar kreeg hij nog een naheffing van 400 euro van CZ.

De gezondheidszorg in Nederland is doodziek. Helaas heb ik met mijn zoon vele instanties van binnen gezien. Wat we daar hebben meegemaakt is goed voor een boek. Verdwenen dossiers, iedere keer nieuwe behandelaars, etc. etc. Het is om gek van te worden.

Gelukkig hebben we ons verstand bewaard en betaalt hij zijn maandelijkse premie keurig. Het extraatje dat hij graag aan zijn dochter zou willen geven? Nee, dat is helaas niet mogelijk. De zorgpremie is belangrijker.

7 opmerkingen:

  1. Ik zit bij energiek, dat is een verzekering voor vrouwen, maar mannen kunnen er ook verzekeren. Via independer betaal je per maand 107 euro voor een basis en een uitgebreide aanvullende verzekering bij elkaar. Ik vind het een aanrader, vooral omdat ze voorzien in veel dingen die elders minder verzekerd zijn. Energiek is onderdeel van Sallandverzekeringen. Nee, ik heb geen aandelen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan zijn er helaas flink wat mensen die het vertikken om zich te verzekeren, die worden uiteraard tóch geholpen wanneer ze ziek worden en ook dié kosten drukken dus op de premie van mensen die alles zoals het hoort proberen te doen ook al is het een té grote hap uit het budget.
    Eigenlijk zouden we allemáál moeten weigeren om zorgverzekering te betalen zodat het in Den Haag doordringt dat de rek er volledig uit is voor mensen die onder modaal verdienen!..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig heeft jullie zoon een liefhebbende vader die dit voor hem uitzoekt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is inderdaad niet eerlijk allemaal. Zorg zou moeten worden betaald naar inkomen... Wij kunnen de premies best betalen, maar er zijn er velen die het maar met de grootste moeite kunnen redden...
    Fijn dat jullie het allemaal voor jullie zoon kunnen uitzoeken, maar dat maakt het niet makkelijker natuurlijk...
    Ik wens je een fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik hou mijn hart vast

    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En volgens mij zal het alleen maar erger worden. We gaan naar Amerikaanse toestanden toe: alleen als je geld hebt mag je blijven leven. Anders kun je een behandeling op je buik schrijven. Aan de andere kant: het volk laat zich als murw geslagen schapen naar de slachtbank leiden dus het zal nog wel meevallen allemaal denk ik maar. Ik hoor in elk geval nooit iets van protesten of demonstraties. Helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja het is een ondoorzichtige materie. Ben vorig jaar ook overgestapt naar de Hema die had een goedkope verzekering. Geen problemen mee gehad maar gelukkig ook weinig gebruik hoeven te maken er van. Het blijven moeilijke dingen.

    BeantwoordenVerwijderen