Brief 18

Hallo Hoogeveens schrijfmaatje,

De foto van Peter Bijkerk bovenaan je brief is heel sfeervol. Ik kwam dit mistige
plaatje tegen. Helaas is het een beetje klein en ik weet niet waar ik het origineel kan vinden. Jij hebt de afgelopen tijd een hoop op je bordje gekregen en ik kan me goed voorstellen dat je de mist nog even wilt laten hangen.

Je hebt helemaal gelijk over het harde van sommige spreekwoorden. Het zijn vaak clichés en natuurlijk dekken die lang niet altijd de lading. Vaak worden ze gebruikt om iemand de mond te snoeren of een sneer te geven bij gebrek aan een goed onderbouwd weerwoord. Subtiliteit is tegenwoordig ver te zoeken.

Wij hebben donderdagmiddag een andere makelaar laten komen. We hoopten dat hij nieuwe ideeën of suggesties had. We zullen een heel stuk moeten zakken met de prijs. Zoals hij het zei is het huis de vraagprijs wel waard, maar voor dat bedrag zullen we het niet verkocht krijgen. Deze makelaar doet wel veel meer aan adverteren dan de huidige. Even een paar dagen puzzelen en piekeren dus … Leveren we vijftigduizend euro in of laten we het zo? Het is een berg geld en maakt heel veel verschil voor onze oude dag. Het pensioen van Robbert wordt volgend jaar geen vetpot.

Gisteren gingen we naar mijn vader. Eerst wilden we zondag gaan, maar er waren diverse wegwerkzaamheden en de afslag Tilburg/Goirle was gesloten. Geen goed idee dus. Zeker met het mooie weekendweer was het overal een stuk drukker op de weg.
Vermoedelijk heeft hij kortgeleden weer een TIA gehad. Hij wordt steeds vergeetachtiger, verwarder en onzekerder. Dat werd nog veel duidelijker toen zijn zeventigjarige vriendin Femke geveld was door de griep. Normaal komt ze bijna dagelijks bij hem en helpt hem overal aan herinneren. Zij vormt zijn vaste kader. Hij heeft haar talloze malen gebeld om van alles te vragen en was telkens het antwoord weer kwijt. Heel zorgelijk.
Onze dochter gaat wekelijks bij hem langs en doet dan spelletjes met hem, waarbij hij steevast wint. Dat sterkt zijn zelfvertrouwen. Afgelopen week is ze twee keer geweest om ook de boodschappen voor hem te doen. Maar zij is twee uren reistijd kwijt en kan echt niet vaker komen. We moeten dus proberen om andere oplossingen te bedenken. Wat is afstand dan toch een probleem. Zeker voor ons. Nu zou ik eventjes heel dichtbij willen wonen.

De herfst is nu echt begonnen. De radiatoren tikken, het blad valt en het licht gaat steeds vroeger aan. Nog even zeven weekjes doorbijten en de dagen gaan weer lengen. Joepie!
Doe mij in 2015 maar weer zo'n vroege lente en late herfst. Dat houdt de donkere dagen tenminste een beetje binnen de perken.

Ik wens je een warme, gezellige week.
Lieve groet uit Vlaanderen.

13 opmerkingen:

  1. Wat een lieve dochter heb je Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Emie. En ze lijkt op mijn moeder. Vandaar dat zij en haar oop dol zijn op elkaar.

      Verwijderen
  2. Dank je wel voor de mooie persoonlijke brief volgende week dinsdag kom ik met het antwoord op deze brief.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat jouw dochter toch de moeite kan en wil nemen om een deel van je zorgen over je vader op te lossen. Ouder worden in combinatie met afstand van mantelzorgers is inderdaad heel erg vervelend temeer tegenwoordig vrijwel iedereen moet werken.
    Vervelend dat het met de verkoop van jullie huis maar niet wil vlotten, er geld op toe leggen geeft weer andere problemen natuurlijk dan er blijven wonen. Ik wil wel blijven duimen voor je maar dát heeft tot nu toe nog niet zo veel geholpen.
    De énige "oppepper" die ik je kan geven is dat een huisje bij ons in de straat na drie jaar eindelijk verkocht is, maar ook daar heeft de oude eigenaar wel een flinke veer moeten laten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zullen die veer ook moeten laten. Hier is de huizenmarkt nog lang niet uit het slop.

      Verwijderen
  4. Hoi Marja,
    Ik hoop dat je vader niet verder achteruit zal gaan, of in ieder geval niet heel snel... Wat lief van je dochter dat zij elke week naar hem toe komt om met hem spelletjes te doen. En dan maar hopen de zijn vriendin heel snel weer beter is...
    Ja overal is de herfst nu wel echt voelbaar hè? Het kan niet meer missen... haha... ik bedacht vanmorgen ook dat het nog 7 wekend duurt voor de dagen weer gaan lengen...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat hoop ik ook niet, Mirjam. Hij is altijd een trotse man geweest en vindt het vreselijk dat hij zo warrig wordt.

      Verwijderen
  5. Niet van zorgen vrij en toch zo opgewekt/positef blijven bloggen en schrijven. Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat naar voor je vader dat zijn vriendin ziek is en het hem onrustig maakt .gelukkig heeft hij een heel lieve kleindochter .Ik kan me voorstellen dat je graag wat dichterbij zou willen wonen .Jammer dat het niet wil vlotten met de verkoop van jullie huis !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn vriendin woont in Harderwijk en haar moeder bij mij in de buurt van Rotterdam. Zij heeft het er ook moeilijk mee nu ze ouder wordt en soms meer behoefte aan zorg heeft. Soms logeert ze dan bij mij om wat in haar buurt te zijn, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt om je vader zo. Sterkte er mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn schoonpap kampt met hetzelfde, hij is steeds vaker in de war maar ik moet zeggen dat er ook hele goede tijden bijzitten. Ik blijf t maar moeilijk vinden hoor dat ouder worden van dierbaren(en ja ook van onszelf).
    Wat jammer dat jullie huis nog steeds niet verkocht is. Wij boffen dan weer met zo een rijtjeshuis in een woonwijk, is makkelijk te verkopen.
    Ik geef je een dikke knuffel. Ik reageer veel te weinig maar ik lees wel iedere dag hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb jij een schat van een dochter! Natuurlijk ben je op al je kinderen trots, maar deze is een mens met de ziel van een engel <3
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen