Zwijmelen op zaterdag 100


Zoekend naar “honderd” belandde ik bij dit ingetogen nummer.
Mooie beelden, mooie woorden.
Kalmerende muziek van Huub Oosterhuis en Stijn van der Loo.
Weer eens wat anders.
Ik wens jullie een heerlijk weekend.



Honderd bloemen mogen bloeien.
Grond en lucht genoeg voor alle
zaden knollen anjelieren.
Stenen moeten stenen blijven.
Mensen vliegen hoog als goden.
Maar de zuring en de klaver
mogen bloeien honderdvoud.

Korenbloemen, flarden blauwe
hemel, vlijmende papaver,
morgensterren aan de dijken
flemend om gezien te worden
woekerend in de populieren
als een nest de maretak,
de bloem der zoenen bitterzoet.

Op zijn stekelige stengel
bloeit en treurt de kale jonker
en geen vlinder zal hem vinden.
Tronken zullen twijgen dragen,
varens op bevroren ruiten
zullen wuiven, bloeien mogen
honderd rozen van papier.

Broos op stelen ongebroken,
wild en blindelings verstrengeld,
in spelonken, op de vaalten,
tussen schotsen ijs en boeken,
op de graven, mogen bloeien,
alle ongelijk eenzelvig,
honderd bloemen zonder naam.

In een woud van droomgewassen,
stenen wortels, stalen webben,
tochtig labyrint van woorden,
woont een mens, op brekebenen,
lelie van het veld, met ogen
tranend bijna blind van zoeken
naar een plek die water geeft.

34 opmerkingen:

  1. Marja, mijn link heb ik tot 3 keer toe geplaatst, maar er verschijnt steeds een vuilnisbak achter. Ik heb de link gecontroleerd, maar kan geen fout vinden. Het is: http://dwarsbongel.blogspot.nl/2014/10/141011-zoz-100-ich-bin-zu-mude-um.html Wil je a.u.b. corrigren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het vuilnisbakje verschijnt alleen achter je eigen naam ten teken dat je het zelf verwijderen kunt.

      Verwijderen
    2. Greet heeft helemaal gelijk. Het is geen teken dat je link fout is. Het geeft jou alleen het recht om hem weer te verwijderen als je dat wilt. Zelf lig ik rond die tijd al te knorren, dus ik heb de hele toestand gemist.

      Verwijderen
  2. Hoe laat zet jij je link er dan op Dwarsbongel? Toch niet voor 00.00 uur. Onze link is iedere keer in één keer correct.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste poging deed ik toen bij Marja de gadget werd vrijgegeven, en dat gebeurt op 0:00 uur - eerder KUN je een link niet plaatsen! Zie mijn volgende reactie hieronder.

      Verwijderen
  3. FELICIDADES Marja met de 100e aflevering van Zwijmelen op Zaterdag.
    Het is een verslaving geworden. We kunnen er niet meer buiten. *WINK, BIG SMILE*
    Grtz Albert en Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog even gesnuffeld door mijn link bij jou te selecteren en dan te kiezen voor "element inspecteren". De code die daar staat, laat zien dat er blijkbaar automatisch een spatie achter mijn gekopieerde link wordt gezet. Geen idee waar die vandaan komt, want bij mij dezelfde link gekopieerd in een bestand zit geen spatie achter...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij denken dat die "spatie" de boosdoener is. Je staat er nu gelukkig op en morgen gaan we je log in alle rust lezen.

      Verwijderen
  5. Maar Dwarsbongel, jouw link doet het toch gewoon? Ik zie ook altijd een prullenbak achter mijn eigen link staan.

    Gefelicteerd Marja, met je 100.
    Niet meer weg te denken uit ons leven, die zwijmels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natasja, ik kreeg vorige keer een melding dat mijn link niet werkte toen er een vuilnisbak achter stond, en dat gebeurde nu weer...
      Maar ik ben blij dat 'ie het bij jou wel doet!

      Verwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd met de honderdste plaatsing van je kindje. We gaan samen op voor de volgende 100! https://www.youtube.com/watch?v=82P6IRnueog

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel poëtisch. Mooi.

    Ik hoop volgende maand weer te kunnen meedoen. Tot dan toe zitten de oren vol stof en zijn de poriën bedekt met kalk en verf.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van harte gefeliciteerd Marja, op naar de 1000!

    je bijdrage is prachtig, en toepasselijk uiteraard, fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Allereerst gefeliciteerd met je honderdste blog onder het kopje "Zwijmelen op zaterdag"
    Een leuk fenomeen op je weblog en dit lied kende ik nog niet.......maar het lied is mooi fris geschreven en gevoelvol gezongen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sorry, het was bij mij waarschijnlijk een beetje "paniek" om niets, door de stress - ik had pas op het laatste moment mijn blog klaar, omdat we naar de wedstrijd Nederland-Kazachstan hebben gekeken: zoon en schoonzoon zaten op de tribune met twee kleinzoons, die ook allebei fanatiek voetballen (de één heeft momenteel een arm in het gips: door voetballen met vriendjes...). Anders heb ik tijdig de hele boel klaar en gecontroleerd...
    Ik heb de vorige keer, toen de link echt fout was, voor het eerst die prullebak (bewust) gezien, daarom ging mijn analytische hoofd meteen een stap te ver. Natasja gaf me de goede voorzet voor een nadere analyse. Blijkbaar doet die spatie in dit geval geen kwaad; ik heb beroepshalve veel gevallen meegemaakt waar dat wel het geval was...
    Ik ga later overal lezen, heb nu eerst andere verplichtingen, maar dit moest ik even kwijt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp jouw logica best hoor. Geeft niets. Nu is alles helder. Gelukkig heeft Nederland gewonnen. Wat een schrik om die eerste tegengoal te zien. Staat je familie hierbij? http://youtu.be/O2iyyvnTeIc

      Verwijderen
    2. Dank je. Ik heb het filmpje even goed bekeken, sommige stukken beeld voor beeld, maar ik heb onze (klein)zonen niet gezien. Ze hebben geloof ik achter een van de doelen gezeten, maar we weten nog niet of dat het doel was waar alle doelpunten vielen of het andere... We hebben een paar foto's toegestuurd gekregen van de kleinzonen op de tribune, dat ging vanaf de tribune naar Schagen en vandaar naar ons via WhatsApp. Een van de foto's staat bij mij op Facebook. Er is veel veranderd sinds ik begon in de elektronica...

      Verwijderen
  11. Gefeliciteerd met 100 x Zwijmelen op Zaterdag Marja! Je hebt (wat mij betreft) een mooi fenomeen in het leven geroepen. Dank daarvoor. x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van harte gefeliciteerd met je 100e ZOZ, en het nummer wat je plaatste kende ik niet, maar ik heb er erg van genoten.
    Net als van het zoeken naar een ander nummer met 100 erin en tja waar ik toen bij uitkwam... Prettig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi nummer heb je uitgekozen voor dit jubileum. Ik hou van Huub zijn teksten en de muziek is rustgevend.

    Bravo!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tadaaaaa we zijn jarig!
    Heeft er al iemand taart gekocht voor dit jubileum?
    Ik ga strakjes lekker aan de chocolade cake hoor. We hebben wel wat te vieren :D
    fijn weekend allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gefeliciteerd Marja met de 100e Zwijmel Zaterdag .Je hebt een prachtig nummer gekozen !
    Fijn weekend,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goh... de honderdste alweer, omgevlogen hé want dat is toch bijna 2 jaar. Mooi nummer natuurlijk maar niet iets dat ik ooit zal kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van Harte Gefeliciteerd met je honderdste zwijmel. Een succesvol initiatief, is gebleken. Op naar de volgende mijlpaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow, 100x. Wat goed zeg! Op naar de 150!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gefeliciteerd met je 100ste leuk hoor. Geniet er hier en daar ook van mee,ook van dit nummer. Prachtige tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De honderdste! Een hele prestatie, zeker gezien met hoeveel vreugd iedereen een zwijmel indient en afluistert.
    Ik proost op de volgende honderd. Op je gezondheid :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. In de drukte in mijn hoofd en rondom vergeten: Gefeliciteerd met de Honderdste ZOZ! Ik doe er nu al een poosje met plezier aan mee, maar zie dat er anderen zijn die al heel lang meedoen, en verder zoals te verwachten een wisselend deelnemersveld.
    Je keuze voor deze ZOZ is geheel passend en inderdaad mooi rustig en beschouwend!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. je honderdste zwijmel zaterdag , dat verdient een applaus

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Gefeliciteerd met je honderste zwijmel, Marja. Het is elke week weer genieten. Hoe druk het ook is en wat er ook in mijn leven gebeurt (en dat is veel momenteel), voor de zwijmel maak ik tijd. Ik vind het een heerlijke rubriek en hoop nog lang mee te doen.
    Ik wil je ook heel hartelijk bedanken voor je overzichten elke zondag. Ik raadpleeg het vaak.

    Je bijdrage deze week is erg toepasselijk en ontroerend mooi.
    Dankjewel voor alles.

    Liefs en een knuffel, Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Gefeliciteerd schat!
    Het is iedere zaterdag weer een genot om te zien met welk enthousiasme jij aan je ZOZ werkt.
    Regelmatig roep je mij erbij en dan is het "Kijk eens wat lief" of "Vind je dit niet mooi"?!
    Je geniet met volle teugen.
    Meisje, op naar de volgende 100!!
    Ik hou van jou!!
    Jouw R.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel fijn dat wij met zijn allen zo genieten mogen door een helder idee van jou! En de nieuwe link naar het overzicht is een vondst en werkt uit de kunts!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gefeliciteerd met je 100e zwijmel, Marja!
    Ook ik heb weer ontzettend genoten van deze bijdragen, en wat leer ik veel nieuwe muziek kennen.
    Heel erg leuk, dank!

    BeantwoordenVerwijderen