Zwijmelen op zaterdag 96


Guus Meeuwis werd geboren in het plaatselijke klooster van Mariahout, een dorpje in de huidige gemeente Laarbeek, waar zijn ouders tijdelijk woonden. Meeuwis ging naar het Lorentz Casimir Lyceum, en studeerde vervolgens rechten in Tilburg. Op het Stella Maris College werd al snel duidelijk dat Meeuwis artistiek en muzikaal begaafd was. Na een romantisch weekend in Brugge met zijn vriendin Valérie schreef hij het nummer Het Is Een Nacht. Uitkomend voor het Tilburgs Studenten Corps Sint Olof wonnen Meeuwis en zijn begeleidingsgroep in 1994 met dit nummer het eerste AHC-Studentensongfestival op de ALSV Quintus in Leiden. De groep kreeg vervolgens een platencontract aangeboden door talentscout Willem van Schijndel. Zo ontstond de groep Guus Meeuwis & Vagant (vernoemd naar het lievelingscafé van Meeuwis en zijn "studentenvrienden"). Deze begeleidingsgroep bestond oorspronkelijk uit Marc Meeuwis, Jan Willem Rozenboom, Hugo van Bilsen, Robin van Beek en Dirk Oerlemans. In 2001 is de band Vagant opgehouden te bestaan en richtte Meeuwis zich op een solocarrière.

Ik wens jullie een fijn weekend.


17 opmerkingen:

  1. Wel bijzonder, Guus Meeuwis komt uit een hoek die eigenlijk nooit tot mijn muzikale interesse behoorde, maar ik kan zijn kwaliteiten beslist niet ontkennen. Wat maakt toch dat verschil...?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. https://reismeermin.wordpress.com/2014/09/13/zoz-aanhaakliedje-8/
    Leuk Guus Meeuwis! En ik heb ook weer een liedje geplaatst, ik wens je een heel fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi. Ik ben wel gecharmeerd van de muziek van Guus Meeuwis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En wie kent dit nummer nou niet ;-)

    Een mooi mens, voor zover ik daarover kan oordelen natuurlijk want kennen doe ik hem niet als mens, met een talent dat hij goed weet te benutten.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heerlijke meezinger, zoals Guus er wel meer heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is en blijft een heerlijk nummer van Guus ,lekker om mee te zingen !
    Fijn weekend,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kon het nummer toentertijd niet meer horen! Grijsgedraaid op de radio! Maar nu vind ik het leuk dat hij weer voorbijkomt!

    P.S. Ik had het verkeerde linkje geplaatst in mijn blog, suf genoeg. De clou heb je dus gemist vanmorgen. Het is aangepast. Maar bij teveel aan luide akkoorden mag je gerust overslaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Morgen kom ik bij je terug. Nu zijn Ronald en Marissa hier.

      Verwijderen
  8. En Guus boert nog steeds goed en heeft veel fans. Altijd gezellig om te horen maar kopen is dan weer een ander verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn logbijdrage is aangepast met een filmpje van Rietepiez erbij.... ik kan de link niet toevoegen, dat accepteert het script helaas niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zet hem in het spreadsheet en zo te zien heb jij de link toch weten toe te voegen. ;-)

      Verwijderen
  10. 1994, zo lang geleden alweer? Toen zat ik in het eerste jaar op de LTS en dat liedje zongen ze dan als ik binnen kwam...de rotjongens haha
    Ik kon het niet meer horen nee...maar nu zit ik wel te lachen bij de herinnering :D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het blijft een geweldig nummer. En Guus Meeuwis een goede zanger.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Blijft een leuk nummer als vele andere van hem :-)

    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat vliegt de tijd! Ik weet nog dat er commotie was omdat Guus een studiebeurs kreeg, toen hij flink veel ging verdienen met zijn muziek-optredens, Ik vind hem niet alleen een goeie zanger, maar ook een sympathiek mens!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Was nooit zo'n fan tot ik een keer van mijn buurvrouw kaarten kreeg voor een theatershow met Guus Meeuwis, ik was meteen om. Vind nog niet alles mooi maar er zijn hele goeie bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat was het toch een leuk nummer toen, nog steeds trouwens! Ik blijf hem leuk vinden enne... zo gewoon ook hè hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen