Samen sterk

Er wordt de laatste week heel wat geklust in blogland. Dankzij het nieuwe thema van Plato worden al schrijvend zowel panden als lijven grondig verbouwd. Dit gebeurt niet altijd belangeloos en de verhalen zijn vaak grappig, ontroerend, schokkend of zelfs verbijsterend. Voorbeelden te over dus. Vandaar dat ik een nieuwe invalshoek probeer te vinden. Dat was eigenlijk nog niet zo simpel.

Gisteravond overlegde ik met mijn (v)echtgenoot en we filosofeerden wat over ons verleden, dat gezamenlijk intussen een periode van ruim drieënveertig jaar bestrijkt. In die tijd hebben we vele groeiprocessen doorgemaakt en zijn op diverse momenten nieuwe wegen ingeslagen.
Ik neem aan dat dit voor veel mensen geldt. Al zijn er natuurlijk figuren die vastberaden hetzelfde pad volgen en hun principes koesteren en in ere houden. Vaak zorgden de omstandigheden voor koerswijzigingen en regelmatig was het ons kroost dat het tij deed keren. Ook (schoon)familie dreef ons wel eens tot rigoureuze stappen. Uiteindelijk was de kwaliteit van onze relatie doorslaggevend. Voor ons heiligde dit doel vele middelen. Together we're strong.

Wij zijn praters en communiceren er dus lustig op los. Niet de hele dag door, maar sowieso eindigen wij de avond aan een tweepersoonstafeltje in de eetkamer. Alle andere ruimtes zijn dan opgeruimd, de computers afgesloten en de lichten grotendeels gedoofd. Het laatste uurtje voordat we gaan slapen.
We nemen de dag door, brainstormen, plannen een weekmenu, delen onze ervaringen en stellen de koers eventueel bij. Op zulke momenten worden vaak ook beslissingen genomen over wijzigingen in onze woonsituatie, de aanschaf van het een en ander of hoe we onze houding bepalen tegenover de problemen die op dat moment op onze bordjes liggen.
Wanneer er geen gelegenheid is, doordat we logees hebben of doordat er onenigheid is, voelen we ons allebei ontheemd en verloren. We zijn een maf stel.

Het septemberthema is renoveren. Het woord zelf mag niet worden gebruikt en de tekst moet exact 300 woorden tellen. Kijk bij Plato voor alle renovatieverhalen.

29 opmerkingen:

  1. leuk zoals jullie je werkoverleg in delen in je dag. Mooie we-300 hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gedaan, Marja. En wat een sfeervolle inkijk in jullie bestaan. Dat tafeltje is bij ons de grote eettafel, 's avonds laat.
    Tijdens het koken zijn we altijd samen in de keuken en nemen de dag door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat tafeltje is een vondst dat ik meteen aan Maria ga voorstellen. Dan houden wij ons weekeindoverleg daar. Niet zo laat als jullie want Maria is er een die graag om 21.00 uur al graag onder de wol gaat en vijf minuten later snurkt als een osje, nee... wij zullen het eerder twee uren vroeger doen. Vind je het erg dat ik je idee pik waar je bij zit? :-)

    Jullie hebben het goed samen. Dat is leuk om te lezen. 43 Jaar is een respectabel aantal en volgens mij gaan jullie fluitend via de 50 naar de 60 en 70 toe. En dat is jullie van harte gegund.
    Warme WE. Hulde!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Plato: pik gerust het idee. Het tafeltje is onze kant op gekomen toen mijn vader van een eengezinswoning naar zijn flat verhuisde. Hij had het op zijn beurt weer van de schoonma van mijn broer nadat ze in een tehuis belandde. "Pikken" doen we dus allemaal.
      Onze dagsluiting vindt tussen half 11 en half 12 plaats.
      Dank voor je goede wensen.

      Verwijderen
  4. Inderdaad een originele draai aan het onderwerp renovatie. Leuk om te lezen dat jullie je weekmenu samen plannen ;-) Liefde overwint alles, dat blijkt maar weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, wat een leuk onderwerp. Heerlijk toch, als je zo lang bij elkaar bent en je hebt het nog steeds goed? Wij ook, hoor. Goed om ons af en toe te realiseren dat dat helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Maar misschien speelt dat tafeltje daar toch een cruciale rol in? Of in ons geval twee heerlijke fauteuils naast het wijntafeltje, zo tussen 5 en 6.30 uur!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke invalshoek; iedere dag je relatie renoveren. Goed idee dat werkt, begrijp ik. Met mijn vorige echtgenoot is het niet gelukt; dat was geen prater, 25 jaar hebben we net niet gehaald (het zou dit jaar 42 jaar geworden zijn), maar met mijn nieuwe liefde gaat het ongeveer op jullie manier. Alleen doen wij dat tijdens het eten koken. Meestal koken we met zijn tweeën, maar als ik kook, komt hij erbij zitten en andersom ook. Mooie WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij liggen ongeveer een decennium op je voor, met 53 jaar huwelijk hebben wij natuurlijk ons eigen plekje om "de dag door te nemen"
    Hoewel ik jullie plekje ook heel mooi vind, ik stel me zo voor met een bescheiden glaasje erbij en de lichten al een beetje gedimd;-)
    ons plekje is al héél lang ...."het bad" . tegenover elkaar zittend werden vroeger de kinderoortjes buitengesloten in de badkamer maar het is altijd het plekje gebleven waar we "bij praten" . Het grote voordeel is dat je eventuele problemen meteen met het badwater weg kunt spoelen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me een heerlijke plek. Wij hebben helaas geen bad. Bovendien past mijn gemaal van 2 meter nauwelijks in een badkuip. Laat staan met mijn 1.76 erbij.

      Verwijderen
    2. Er gaan niet alleen veel makke schapen in hók hoor;-)

      Verwijderen
    3. Nou moet je niet te intiem worden, Rietepietz. Wij "sliepen" ook wel eens samen in een bed van 80 cm breed.

      Verwijderen
  8. Wat een leuk blog Marja .Wij morgen 45 jaar en praten is zo ontzettend belangrijk en daar kunnen we hier wat van !! Hier de meeste gesprekken bij de ochtend koffie en soms in de zomer aan de tuintafel ,wel met wat gedempte stemmen dan ,dat wel weer !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maf? Maf? Verstandig zul je bedoelen. Leuk verhaal Marja. Ook wij zijn praters, hebben misschien niet zo'n vast ritueel als jullie maar de ontbijtkoffie gebruiken wij altijd voor de dagplanning. Grotere items behandelen we meestal als 'pillow talk'.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O, wat een prachtige WE! Wat doen jullie dat goed! Een sfeervolle plek om de dag en het leven door te nemen. Zo lukt het jullie ongetwijfeld om nog heel wat jaartjes aan die drieënveertig vast te knopen. En als ik die foto zie van jullie waar zomer 2010 boven staat, weet ik dat eigenlijk wel zeker! Dank je dat je dit met ons wilt delen, Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi gedaan zo zeg!! Tja, jullie zijn dus ook echt wel 4 handen op een buik :-) Houden zo,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh wat een heerlijke gewoonte is dat. Ik zie jullie al zitten aan dat tafeltje. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een originele invulling heb je eraan gegeven, mijn complimenten.

    Ergens benijd ik jullie wel, niet om het tafeltje maar wel het gegeven eromheen.... mijn (v)echtgenoot is dus geen prater dus tja...
    Maar..... op zich heeft dat niet tot rampen geleid gezien het feit dat wij ook al vele jaren samen 'door'-draaien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige WE en wat een leuk idee om zo de dag af te sluiten. Dat doen wij altijd op de bank met een glas melk. Het voelt vreemd aan om dat niet te doen. Dan mis je iets.
    Mooi en liefdevol geschreven.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ontzettend leuk zeg! Vind ik ook wel wat voor hier ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Marja,
    Wat heb je weer een leuk stuk geschreven. En wat een geweldige manier om even de dag door te nemen. Wij doen dat ook wel denk ik, maar dan op de bank, als de tv uit staat... en als Ben op zee zit, op het booreiland, dan belt hij steevast om de dag, zo rond 8 uur 's avonds zodat we ook even de twee dagen door kunnen nemen. Zo belangrijk...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een echte hechte WE .Prachtig geschreven.

    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nou zo wil ik ook wel dagelijks renoveren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige WE, voor mij ook zo'n tafeltje, een beetje om jaloers op te zijn. Maar goed hou het in ere zo de dag afsluiten. Dan komen er vast nog heel wat gelukkige jaren bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige invulling van de WE! Alleen is praten voor iedereen verschillend, dus is dat bij ons anders dan bij jullie. In mijn eerste huwelijk (30 jaar) liep het stuk omdat zíj niet over haar gevoelens en ervaringen kon praten. Nu ben ik de mindere prater, maar leef wel alweer 14 jaar met ups en (steeds minder) downs, en daarvan 10 jaar getrouwd, samen met mijn lief. Ons geluk wordt mede bepaald door de prettige omgang met onze wederzijdse vroegere partners, mede-ouders van onze kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat is het gezelligste moment van de dag. De rust, de stilte en elkaar. Een fijne gewoonte!
    Mooi warme WE is dit. Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Als ik dit een cijfer mocht geven van 1 tot 20 (1 is zeer slecht en 20 zeer goed) geef
    ik dit een toffe 20.
    Wat een ge-wel-di-ge (en dat nog eens tien maal) WE-300. En dat terwijl ik niet eens
    hou van lezen.
    (V)echtgenoot... geniaal. Echt waar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Robbie. Ik moet hier zowaar van blozen.

      Verwijderen
  23. Wat een geweldig idee en zeker zijn er koersen binnen in een relatie ,althans ook bij ons . Maar op zo'n tafeltje zijn we nog niet gekomen wie weet komt dat nog .

    BeantwoordenVerwijderen