Brief 14

Hallo Novelle,

Na twee zomerse rustmaanden hervatten we onze briefwisseling en mocht ik afgelopen dinsdag jouw veertiende epistel ontvangen. Wat hebben we weer een heerlijk cadeautje gehad in de afgelopen week. De zomer heeft ons nog een zonnig staartje geschonken. Dat neemt niemand ons nog af.

We hebben inderdaad een aantal keren wateroverlast gehad. De kelderruimtes stonden blank en Robbert is dagen bezig geweest om alles te redden en drogen. Natuurlijk zijn er pompen geplaatst en schotten. Ook zijn kwetsbare dingen zo hoog mogelijk opgeborgen. Toch kun je heel weinig doen als de hemelsluizen opengaan.
De straten in Tilburg en Turnhout stonden zelfs blank.

Onze middelste zoon had de boel onder water staan en hij heeft niet eens een kelder. Door het water was zijn voordeur ontzet en kreeg hij die met moeite open en dicht. Dat had nog een extra gevolg, want doordat hij de dagen daarna zo intens bezig was met het sluiten van zijn voordeur, vergat hij de sleutelbos uit de deur te verwijderen en was blij toen hij de deur eindelijk dicht had. Na zijn nachtdienst ging hij genieten van zijn welverdiende rust. Passanten zagen de sleutelbos, drukten op de afstandsbediening van de auto en wisten meteen welke wagen ze konden stelen. Zo kwam hij ook nog zonder auto te zitten. Gelukkig heeft de verzekering uitgekeerd en is hij weer mobiel. Zijn sloten zijn vervangen en hij is de schrik te boven.

Het is inderdaad fijn om vrienden en kennissen te hebben waarmee je decennia aan herinneringen deelt. En het maakt vaak niet uit hoe verschillend de karakters of belevenissen zijn. Je mag jezelf zijn.
Van nare berichten probeer ik me altijd te distantiëren, al lukt dat niet altijd. Soms kun je dingen met humor oplossen en soms is er maar één advies “niet reageren”.
Momenteel spelen er veel vervelende dingen in de levens om ons heen. Ik scherm me zoveel mogelijk af nadat ik vergeefse pogingen heb gedaan om te helpen, luisteren en begrijpen. Nog steeds kan ik verbijsterd zijn door brutaliteit en valsheid. Er is geen verweer tegen.

Leuk dat we weer begonnen zijn.
Lieve groet uit Vlaanderen.

6 opmerkingen:

  1. Goh, wat heeft jouw zoon geluk gehad dat de verzekering heeft uitbetaald!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn geen leuke ervaringen, Marja. Wateroverlast is iets wat hier bijna niet voor te stellen is.
    Eerst woonden we in een huis dat hoger gelegen was zodat om je heen nooit iets nat was. En nu wonen we in een bos, waar de grond zo droog is dat alle water er onmiddellijk in verdwijnt.
    En ook het feit dat er veel mensen om je heen nare dingen beleven is geen fijn gevoel, al probeer je je er nog zo af te sluiten.
    Ik wens je dan ook dat alles weer snel opgelost is en dat die enorme hoosbuien nog héél lang uitblijven!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is mijn vorige reactie wel door gekomen? nee dus want ik had de code niet ingevuld pffft nou ik wenste je sterkte met je onmacht om maar iets te kunnen doen dus aan de narigheid in de levens rondom je

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om weer mee te mogen lezen met jullie briefwisseling .Echt balen zoveel wateroverlast ,ik hield zelf af en toe mijn hart vast met de gedachte gaat het wel goed ,maar gelukkig hier niets gebeurd tot nu toe .En oei wat schrikken voor je zoon ,gelukkig is het opgelost .Jammer dat er zoveel vervelende dingen om je heen gebeuren .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge dat is allemaal niet niks! Vooral die wateroverlast geeft altijd veel problemen die pas te inventariseren zijn nadat alles weer opgedroogd is! Gelukkig dat het bij je zoon allemaal weer redelijk op de rails staat.
    Vervelend dat het onrustig is om je heen, probeer je er niet aan te storen want je hebt gedaan wat je kon. Ik hoop dat het tij snel keert! .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om weer mee te lezen Marja. Die wateroverlast zal niet fijn geweest zijn, maar het is weer op te lossen. Anders dan de zaken in de levens om je heen... moeilijk om mee om te gaan... beste dan maar te proberen de boel te negeren om te voorkomen dat je meegesleurd gaat worden... maar dat zal niet meevallen...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen