Lekker of vies

Met je handen langs de spijlen van het hek. Kijk maar eens hoeveel kinderen dat onwillekeurig doen wanneer ze langs een traliewerk lopen. Die ribbelige trilling die dan door je arm gaat, voelt best lekker. Ze malen er niet om hoe vies hun handen worden. Deed jij dat vroeger ook?
Sommige ouders zullen daar voor waarschuwen. Zeker wanneer ze zelf overdreven bang zijn voor viezigheid en bacteriën. Ik ken mensen die deuren met hun elleboog openen, zich voortdurend bewust van de smerigheid die daar aan kleeft. Ik ben blij dat ik daar geen last van heb. Lijkt me heel vervelend.

13 opmerkingen:

  1. O ja, vroeger zéker wel gedaan en ik behoor gelukkig niet tot mensen die bang zijn iets aan te raken. In tegendeel,ik denk dat het je weerbaarheid vergroot als je niét de hele dag met een flesje desinfecterend spul op zak loopt, je lichaam kan natuurlijk nooit antistoffen ontwikkelen wanneer het nooit iets aangeboden krijgt waar dat nut voor zou hebben. Ik ken wel mensen die inderdaad bijna niets aan durven te raken en snel handen wassen wanneer het onvermijdelijk moet gebeuren. Dat zijn ook de mensen die bij iéder missertje een infectie hebben, logisch, het lichaam weet niet wat afweren is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik deed het vroeger altijd en ik doe het nog steeds. Kleinzoon pakt ook van alles vast.Je moet wel een beetje weerbaar worden en geen smetvrees op gaan lopen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb niet het gevoel dat ik smetvrees heb .Maar ik vind boodschappenwagentjes en bv de trapleuning in de hal van mijn dochters flat erg vies .Dan ga ik wel mijn handen wassen als ik dat aangeraakt heb .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb die neiging ook nog steeds hoor, en tikken tegen allerlei objecten waar ik langs loop om de klank te horen.
    Ik denk dat een overdaad aan "hygiëne" er voor zorgt dat mensen straks alleen in een steriel omgeving kunnen leven, en dat door alle ontsmettingsmiddelen en andere maatregelen de "vieze beestjes" tegen alles resistent worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee gelukkig heb ik dat niet haha.
    We hebben ook huisdieren, sommige mensen vinden dat ook vies.
    Ik had wel een tante vroeger die zo was, als ik met haar in de stad was mocht ik ook niet de leuning van de roltrap aanraken.
    Ik vond dat vreemd, gelukkig was mijn moeder niet zo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 't Is lekker en vies, soms gaat dat heel goed samen. ;0))

    Ik herinner me weer het imposante lange hek met scherpe punten voor de kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn nichtje heeft een dwangneurose en smetvrees. Is een hel. Mij maakt het niets uit gelukkig. En dat gevoel is inderdaad best lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zit nog steeds met enige regelmaat aan hekken en zo... dat krijg ik nooit meer afgeleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik blijf me nog steeds verbazen over het feit dat als kinderen een van mijn konijntjes op schoot hebben genomen ze hun handen snel moeten wassen. Ik zeg dan altijd voor de grap o ja ik ga straks mijn konijn wel wassen want ja aan kinderhandjes zitten zoveel bacterieen. liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Herkenbaar Marja haha!
    Ik was vaak mijn handen maar ben ook niet bang om een openbare trapleuning aan te raken of iets dergelijks. Kan ook niet anders want zonder handen een trap op of af gaat lastig. Mijn dochter wel, die is toch wel vies van veel dingen in het openbaar. Maar het is geen smetvrees hoor, gelukkig niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat grappig - nu ik daar zo bij stilsta realiseer ik me dat ik het zo af en toe nog steeds doe. Nee, van smetvrees heb ik gelukkig ook geen last. Lijkt me vreselijk. Maar ik was wel altijd mijn handen als ik thuiskom. Want echt fris is het daarbuiten natuurlijk ook weer niet :-D

    BeantwoordenVerwijderen