Vreemde kostgangers

Er schijnen werkelijk mensen te bestaan die er hun hobby van maken om recepties af te lopen. Ze kennen bruid noch bruidegom en hun enige doel is zo veel mogelijk drankjes en hapjes binnen te halen, voordat ze ontdekt worden. Het is een koud kunstje. Bij elk willekeurig restaurant kun je binnenlopen zonder een uitnodiging te hoeven tonen en vaak kun je nog kiezen uit meerdere recepties die gelijktijdig in de diverse zalen worden gehouden. De namen van de feestvarkens staan op een bord bij de entree, dus heb je meteen wat informatie te pakken.
Zijn jullie hier al eens het slachtoffer van geworden? Misschien zijn zulke mensen familie van het type dat een restaurant met volle maag verlaat zonder af te rekenen. Of zouden er cursussen bestaan voor zulke lui? Je moet toch wel hondsbrutaal zijn en geen scrupules hebben om je zo asociaal te gedragen.

Ik zou ze zo graag een koekje van eigen deeg geven. Zullen we een geweldig feest organiseren, namens die figuren? We nodigen dan heel veel hongerige, dakloze, arme en eenzame mensen uit en laten het flink in de papieren lopen. Niet zo moeilijk. Om te beginnen kiezen we een toplocatie aan het water, we regelen een champagnepiramide, de beste kaviaar, entertainment van wereldklasse, een beroemd orkest en plannen in de tweede helft van de avond een vijfgangendiner dat is samengesteld door een meesterkok. Zullen we afsluiten met magnifiek knetterend vuurwerk? Wel ja, laten we eens lekker uit ons dak gaan.

Vanachter de coulissen zou ik graag een filmpje schieten op het moment dat de rekening wordt gepresenteerd en alle gasten de plaat hebben gepoetst. Dat biedt later nog wat troost aan de gedupeerden van eerdere parasitaire acties.
Jammer dat er geen rechtvaardigheid bestaat. Dit zou toch de ultieme straf zijn voor zo'n klaploper.

Het thema van deze WE is “scoren”. Bij Plato vind je nog veel meer prestaties.

18 opmerkingen:

  1. Haha, geweldig idee! Helaas is dat soort figuren naamloos.
    Ik begrijp ook niet dat er mensen bestaan die schaamteloos bij onbekenden op recepties komen. Als ik al ooit zo iets zou durven doen, zou ik me vreselijk opgelaten voelen en zo snel mogelijk weer weg willen. Mij zul je overigens nooit op een receptie vinden wat die mijd ik, veel te druk.
    Mooie WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha moet je wel weten wie het doen natuurlijk...
    Wij hebben er nooit over gehoord in onze kringen, maar heel veel feestjes worden er tegenwoordig ook niet meer gegeven. Doen we zelf ook niet meer. Vroeger wel en dat was leuk, maar het is genoeg geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, nooit meegemaakt. Maar inderdaad een raar verschijnsel.
    Kan me ook niet voorstellen dat we dat niet zouden ontdekken. We kennen toch wel iedereen die we uitnodigen?
    Maar als je inderdaad megaparty's geeft, zal dat wel anders liggen.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog nooit meegemaakt, maar dat weet jeeigenlijk nooit zeker natuurlijk :-)
    Ik vind het een keigoed idee!!
    Goeie WE Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prima idee. Maar dan moet je ze wel kennen natuurlijk. En dat soort mensen noemt zich vast heel vaag een buurman van de bruid of een verre neef van de bruidegom. Zeg maar Alie.... zeg maar Jan. Je zou ze moeten betrappen, via een ingehuurde zakkenroller achter hun gegevens zien te komen, de boel stilhouden en dan dat feest van jou... op zijn/hun naam. Het is idee is perfect. Hopelijk is het slachtoffer vermogend. Want als ie zo gaat shoppen terwijl hij geen geld te makken heeft, moet je nog weer oppassen.

    Is het eigenlijk niet veel simpeler om de overtreder zelf gewoon op de barbecue te leggen?

    Prima WE Marja... ik krijg er heel veel ideeën van,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er komen allemaal fantasieën boven. Heerlijk allemaal scenario's te verzinnen. Dat is wat je verhaal doet. Erg leuk geschreven.. en ik? Ik zou het niet durven...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vreemde mensen lopen er over deze aardbol rond. Toevallig had ik het er laatst met iemand over op een begrafenis, toen het condoleren plaatsvond in een restaurant. 'Iedereen' zou een kop koffie en een broodje hebben kunnen nemen. Dat het echt gebeurt, had ik niet gedacht. Goede, originele WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed idee! Ik ken een iets minder bizar voorbeeld uit eigen waarneming. We deden met 3 collega's een cursus en logeerden in een groot hotel. Na de les en voor het eten waren we de jongste collega (ca.27, pas afgestudeerd aan een TU) kwijt. We hoefden niet lang te zoeken: omdat hij nogal lang was, stak hij boven de rest van het "happy hour"-gezelschap uit... Nog steeds studentikoos dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Tenminste, dat denk ik. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een lumineus idee! Zelf ben ik niet zo'n party-ganger dus voor mijn plezier gratis feestjes van een ander afstruinen? Nee, bedankt. Maar moedwillige valsgangers wil ik wel helpen om op de bbq te leggen :-) Heel originele variant op scoren!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan niet anders dan jou volkomen gelijk geven, ik doe mee maar dan ben ik wel graag afwezig als je het niet erg vind... krijg het al benauwd bij het idee dat ik me in zo'n menigte moet begeven

    wel weer een prachtige we, dat staat dan buiten kijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Voor zover ik weet was ik nooit het slachtoffer van zo iemand.
    Ik vrees dat je dit soort "grazers" meestal anoniem blijft. Maar natuurlijk moet iemand die wél betrapt wordt, aan de schandpaal, én uiteraard de "genoten verteringen"laten betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prima plan! Ik heb zoiets - gelukkig - nog nooit meegemaakt maar dit zijn geen leuke dingen. Hoe mensen dit durven te doen begrijp ik ook niet hoor. Ik zou mezelf vanaf de allereerste seconde verraden, dat weet ik zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja! Daar ben ik nou benieuwd naar. Niemand kent denk ik iemand die dat doet. Of bij wie dat gebeurd is. Maar we 'weten' allemaal dat het gebeurt. En met hoevelen zijn ze? En hebben ze ook facebookgroepjes waarin ze afspreken wie waar naartoe gaat zodat het niet opvalt dat ze ineens met een club van 5 anoniem aan komen zetten? Leuke WE hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, leuk! Ik zie het al helemaal voor me en met dank aan een gesprek dat ik gisteren hoorde heb ik er al een paar mensen voor op het oog..
    Oh, dank je. Je hebt me net op het spoor van 2 nieuwe blogs gezet ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Aangezien we ooit een kroegje hebben gehad passeren allerlei verhalen langs de theek/toog en helaas ook van schaamteloze parasieten die er zelf hartelijk om konden lachen.

    Trouwens we hadden klanten die een hele avond op andere dronken bahhh !

    Mooie We Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier mensen in t dorp die standaard alle begrafenissen aflopen, serieus meegaan naar t graf en na afloop ook de koffie en t broodje nuttigen. De auto wassen ze op zondag op de begraafplaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goede WE! En idd heel irritant van die klaplopers.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen