Brief 9

Hoi Novelle,

Wanneer ik jouw brief beantwoord, zet ik meestal twee schermen open. In het ene jouw laatste brief en in het andere mijn antwoordbrief. Hierdoor kan ik meteen reageren op de onderwerpen die jij beschrijft. In het geval van de dubbele heiligverklaring heb ik niets toe te voegen. Mij kan het in het geheel niet boeien. Ik heb er niets mee. Ook alle verschillen tussen religies ga ik niet uitvogelen. Dat is voor mij een gepasseerd station. Ik hoop niet dat jij me dat kwalijk neemt.
Geloof is dus zeker geen stokpaardje van mij. Wel vrijheid van denken en respect voor elkaar. Zonder die dingen zouden we heel veel aanvaringen hebben binnen ons gezin.

Wij hebben inderdaad regelmatig logees. Dat komt mede door de afstand die mensen moeten afleggen om bij ons te komen. Toch gaat het maar om een keer of tien, twaalf per jaar. Twee vriendenparen en Richard met zijn gezin. Onze jongste twee zonen wonen immers in Tilburg en mijn vader reist niet meer. Onze dochter slaapt het liefst in haar eigen bedje en rijdt 's avonds gewoon terug naar Amsterdam. Verder zijn wij erg op onszelf. Er gaan weken voorbij dat wij geen afspraken hebben. Ik vind dat heerlijk. Manlief heeft meer behoefte aan contact.

Over de website van onze dochter kan ik je helaas niets melden. Ik stuur je daar een mailtje over. Zij wil liever anoniem blijven voor zover het haar zakelijke leven betreft. Wanneer ik die website in mijn blog meld, wordt ze automatisch aan mij gelinkt en dat vindt ze niet fijn.
Ik kan geen sites bouwen, maar in dit geval gaat het om aanpassingen in een soort database. Het lijkt een beetje op de lay-out van blogberichtjes. Ik check of linkjes nog kloppen en of er geen tags ontbreken.

Schrijvers en titels van boeken. Tja, zoals ik al eerder schreef: ik heb er helaas geen geheugen voor. Vorige week vroegen onze vrienden ook van alles over favoriete schrijvers e.d. Ik onthoud het allemaal niet. Ach, het heeft een voordeel: ik kan gerust een boek opnieuw lezen en halverwege tot de ontdekking komen dat ik het al eens eerder heb gelezen.

Op koningsdag hadden wij dus Leidse vrienden te logeren. Ik kreeg er wel iets van mee, want zij vertelden dat zij die ochtend met heel veel moeite Leiden konden verlaten met hun volgeladen auto. Alles was afgezet. Verder hebben we even naar het journaal gekeken.
We hebben veel buiten gezeten en genoten van de concerten die de vogels gaven. Het was onwijs gezellig en ze namen zondagavond met pijn afscheid van deze heerlijke oase.

Ons huis staat sinds oktober te koop en op de eerste kijkers na heeft zich nog niemand gemeld. Dit zou toch wel het goede seizoen zijn om wat rond te snuffelen op de huizenmarkt. Waar blijven de belangstellenden? Zou er helemaal niemand komen?
Het is een dubbel gevoel. We willen hier niet weg en toch kan ik verlangen naar een klein overzichtelijk tuintje en een huisje waar je in een ochtend doorheen zwabbert en het is schoon.
De grote beuken staan intussen weer helemaal opgetuigd met hun zachte, jonge blad. Ik zie het in gedachten allemaal weer vallen en we weten hoeveel werk dat in de herfst oplevert. Oei. Ik had dat graag op het bordje van de volgende bewoners geschoven. We hebben geen middelen om daar mankracht voor in te huren, anders zou dat natuurlijk een optie zijn.
Niet piekeren, Marja. Dat heeft geen enkele zin. Laat het los.

Jullie zijn er even tussenuit geweest? Waar ging de reis naar toe en heb je genoten? De natuur is zo mooi in deze maand. Iedere dag genieten we volop. Ik wens je een zalige meimaand.

Lieve groet, Marja

11 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Leuk om zo steeds mee te lezen. Blijft best boeiend om te zien hoe een ander over zaken denkt...
    Ik hoop dat er binnenkort toch een belangstellende komt voor jullie huis...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, die huizenmarkt .... Het huis van mijn vader staat nu ruim een jaar te koop. We hebben de prijs een stuk laten zakken maar helaas, pindakaas ...... Nog niemand. Weer een seizoen van tuinonderhoud en grasmaaien terwijl er niemand inwoont om ervan te genieten .....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er komen ondertussen toch wat meer positieve geluiden over de huizen markt dus .... wat niet is kan nog komen!
    Ik ga voor je duimen, je hebt uiteindelijk maar één koper nodig;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat jammer dat je eigenlijk helemaal niet weg wilt, maar toch besloten hebt te gaan. Ik kan me je mixed feelings goed voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens Dijsselbloem is de Crisis voorbij dan zou de huizenmarkt ook aan kunnen trekken.

    Heerlijk om ieder vrij in gedachten te kunnen en doen laten in geloof hoofdzakelijk het hart klopt warm van binnen uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Denk inderdaad dat er voor dit soort huizen een kleinere markt is momenteel. Dat is wel jammer als je tenminste je huis kwijt wil. Maar wie weet je hebt er maar 1 nodig, hopelijk duurt het nog heeeeeeeeeel lang voordat de bladeren weer gaan vallen, ze zitten er net aan. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een brief met een zucht.......ik kan me voorstellen dat het moeilijk is de tuin toch te blijven onderhouden zo dat het aantrekkelijk blijft voor kopers. Misschien moet je toch iets veranderen, heeft het geen helemaal zin, want een koper wil misschien een droom verwezenlijken in jullie huis. Jullie tuindroom loslaten voor ruimte voor de kopers zijn droom. Begrijp je wat ik wil zeggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dankjewel voor het delen van je gedachten, mooi opgeschreven allemaal. Kan me helemaal vinden met dat vrije denken en ieder in zijn waarde laten. Zal duimen dat er dit jaar toch een gegadigde komt voor het huis. De tegenstrijdige gevoelens kan ik me voorstellen als je zo mooi woont. Toch slim om op lange termijn te denken. Geniet nog van je tuinjuweeltje!
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De huizenmarkt zit in de lift, en ik hoop zeker dat dat ook voor jullie geldt. Je hebt maar één "gek" nodig.
    Dat je dochter niet aan jou gelinkt wil worden, kan ik goed begrijpen. Ik vermeld ook de naam niet van mijn broers site. Dezelfde reden dat ik niet op FB zit: privacy. Je kunt er altijd nog informatie opzetten, maar als het er eenmaal opstaat, staat het daar voor altijd...
    Gezellige brief aan Novelle!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, dat is weer een gezellige brief! Tja, met de huizenverkoop... Ze zeggen idd dat het beter gaat maar of dat in de praktijk voor de wat duurdere huizen opgaat weet ik zo net nog niet. Voorlopig denken we nog maar niet aan vallende blaadjes Marja - ze zitten net weer - EINDELIJK - aan de bomen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In huize Ferrara wordt ook erg gewaakt over privacy.
    Novelle en jij vormen een goed schrijfduo.

    BeantwoordenVerwijderen