Twisten

Marjet en Ben starten hun danslessen in september 1968, omdat hun ouders vinden dat het bij hun opvoeding hoort. Ze zijn veertien jaar oud en schikken zich in hun lot.
Dat is ruim zeven maanden geleden. Er zijn nog maar een paar lessen te gaan voordat ze moeten afdansen voor brons. Ze stikken van de zenuwen en voelen zich erg onzeker. Er wordt driftig geoefend na schooltijd en op de vrijdagavonden krijgen ze de laatste tips en correcties van hun leraar.
De foxtrot en Engelse wals beheersen ze redelijk, maar bij de Weense wals gaat er regelmatig iets mis. Ook de Zuid-Amerikaanse stapjes kosten hun veel moeite. Ze blijven hardop tellen en krijgen het ritme niet goed onder de knie.
Al dat gestuntel komt hun vriendschap niet ten goede en ze hebben dan ook besloten om na dit seizoen te stoppen. Doodzonde om hun relatie door gekissebis te laten verzieken.

Eindelijk is het moment aangebroken dat ze hun bronzen speldje in ontvangst mogen nemen. Ze hebben het gered en halen opgelucht adem. Nu kunnen ze zich ontspannen.
Ter afsluiting legt de leraar een nieuwe plaat op de draaitafel. Hij vraagt zijn vrouw ten dans terwijl de eerste klanken door de zaal schallen. Zwaaiend en zwierend benutten ze de hele dansvloer terwijl de leerlingen verbijsterd toekijken.
Wauw! Dit is heel wat anders dan alle dansen die zij hebben moeten leren. Dit is onwijs gaaf.
Iedereen tikt mee op de maat en bijna niemand kan zijn voeten stil houden.
Wanneer hij na afloop aankondigt dat hij na de zomer compleet andere lessen gaat geven met alle moderne dansen, waarvan ze net een voorbeeld hebben gezien, klinken er enthousiaste stemmen. Ja, dat willen ze wel. Ze drommen samen om zich in te schrijven voor het volgende seizoen. Hier lusten ze wel pap van.

Meer verhalen over dit thema "twisten" vind je bij Plato.

22 opmerkingen:

  1. Het lijkt me heerlijk, bevrijdend om in plaats van al dat ingewikkelde gedoe nu eens met plezier naar dansles te gaan. Gewoon omdat het leuk is en niet omdat het moet. Aan de andere kant, doordat ze zijn gepusht door hun ouders, zijn ze wel op dit pad terecht gekomen.
    Ik heb nooit leren dansen en ik heb het ook nooit gemist. Maar ik vond dit wel heel leuk om te lezen.

    Misschien in regel een starten ipv startten (omdat in de dezelfde regel de ouders vinden).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik twijfelde al over het starten. Bedankt.

      Verwijderen
  2. Leuke WE Marja!
    Ik heb ook een aantal jaar op dansles gezeten, erg leuk.
    Ook heb ik met mijn man een zomercursus rock&roll gedaan, dat was echt het betere gooi en smijtwerk, superleuk om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb 2 jaar dansles gehad, vond het altijd wel leuk. Mijn man vindt het maar niks, kan geen wals van Quickstep onderscheiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dansles vond ik ook heerlijk! Maar manlief was alleen goed in de Quickstep... En twisten kunnen we ook ;-).
    Helaas heb ik nooit goed rock&roll geleerd, want dat vind ik nog het allerleukste!
    Een leuke WE Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb wel de introductie van de muziek volop beleefd, maar dansen was toen aan mij niet besteed. Veel later wel even op dansles gezeten, maar ik ben alles alweer vergeten. Die wilde dansen zal ik maar helemaal niet meer proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een leuk verhaal.Nooit op dansles gezeten ,mijn Moeder leerde ons dansen .Als ik eraan terug denk voel ik nog die houtgreep haha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw dat is leuk!
    En ja ook zo herkenbaar..... ik begon met dansen op mijn 11e ...kan me dat nog zo goed voor de geest halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In 1968 had ik al kinderen van 6 en bijna 4 jaar oud dus dansen schoot er toen helaas bij in, nooit les gehad in de twist of rock and roll maar we waren wél geoefende dansers met wat wedstrijd ervaring dus bij gelegenheid konden we ons wel redden met de "moderne dansen" . Toch ga ik in m'n hart nog steeds voor een een heerlijke Engelse wals of een pittige tango....áls me voeten nog zouden willen dan hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk ik heb geen dansles gehad en was pas in 1969 geboren , vond het als kind wel leuk die dansjes voorbij te zien komen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben vroeger ook op dansles geweest, maar ik geloof dat het inmiddels helemaal uit is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Stijldansen, ik vind het mooi om te zien, twisten....ik vind het heerlijk om te doen...maar ja tegenwoordig werken de heupjes niet meer zo mee. Leuke WE300!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo, ik heb geloof ik alle WE's gelezen en gereageerd. Opvallend veel dansers onder ons. Deze is ook weer leuk. Vooral dat ze er wel pap van lusten.
    Ik moet opbiechten dat we de voetjes nooit meer van de vloer hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke WE Marja! Je ziet het ZO voor je, die twee jonge mensen ergens in de jaren '60. Moet leuk geweest zijn om in die tijd 'groot' te worden volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk verhaal, en ik zie het ook allemaal voor me... Leuk hoor...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb ook verplicht op dansles gezeten. Maar het was aan mij niet besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Aan mijn danslessen denk ik met weinig plezier terug. Mijn ouders hebben me menig maal proberen over te halen, maar ik ben er niet ingetrapt. Zij deden mee met wedstrijddansen ballroom, en zetten vier keer per week de tafel en stoelen aan de kant om te trainen. Dus dansen...nah. Maar een twist lijkt me beregezellig :-) Zwierige WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit is fictie. Robbert en ik heb alleen brons gehaald in de jaren 70 en zijn geen van beiden dol op dansen. We hebben ook geen gevoel voor ritme.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik had zo een hekel aan dansles. Gruwel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb nooit goed kunnen dansen. De twist was aan mij niet besteed. Niet soepeltjes in de heupen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk gedaan! Lekker vlot geschreven, net als de bedoelde dans! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heb ook ooit dansles gehad maar het is het niet geworden hoor.

    BeantwoordenVerwijderen