Hoed u voor namaak

Ik kan dit boek niet beter beschrijven dan André Oyen in de onderstaande recensie heeft gedaan:

Citaat: "Weet je wat ik een mooi en onweerstaanbaar zinnetje vind? 'Hoed u voor namaak' Als kind vond ik het als een versregel klinken, al dacht ik dat het iets met een hoofddeksel te maken had. Vroeger las je het vaak op etiketten van potten aardbeienconfituur of flessen melk. In feite is het een boeddhistische spreuk: authenticiteit staat daar hoog in het vaandel. Wat puur is en echt is overtreft alles wat gemaskerd wordt en dus namaak is."

Diane Broeckhoven, schreef al heel wat mooie boeken waarvan diverse internationale erkenning kregen. De auteur is een woordkunstenaar pur sang en dat maakt dat ik haar boeken alleen al heel graag lees omwille van het prachtig taalgebruik en de manier waarop ze de dagdagelijkse dingen beschrijft. "Schrijven is een soort ademen geworden. Taal is uitgegroeid tot een grote liefde. Ik ben een magneet voor verhalen. Ik zoek ze niet op, ze vallen me toe.", wil ze wel eens kwijt in een interview en dat wordt ook weer heel duidelijk in haar jongste werk Hoed u voor namaak.
Het is een boek dat ze samen met auteur en journalist Jean-Paul Mulders schreef. Tegenwoordig is deze laatste vooral bekend van zijn wekelijkse column op de laatste pagina van Weekend Knack, maar hij haalde ook roem met andere wapenfeiten zoals Een zeer treurige prins (biografie van cultdichter en drugdode Jotie T'Hooft, 1997) en Aftersun (roman, 2002). Ik lees zijn Weekend Knack columns héél graag en een bundeling van een greep uit zijn mijmeringen onder de titel Hartvuur vond ik een waar smulfestijn. Persoonlijk hou ik van een stevig verhaal met dingen uit het leven om me heen, maar ook van poëzie. Wanneer iemand die twee tot een heerlijke mix weet om te toveren ben ik verloren en laat ik zijn of haar lectuur niet meer los. En die betovering weten beide auteurs à volonté op te roepen.

Er heerst een grote geestverwantschap tussen de twee auteurs, maar er zijn ook heel wat verschillen tussen hen. Zij is 65, hij 43. Zij benadert conflicten met diplomatie en charme, hij durft als eens onbewaakte chagrijnigheid te tonen en zich als een wereldverbeteraar opwerpen. Hij is gefascineerd door kalasjnikovs, mechanische uurwerken en George Orwell, zij vertelt over haar tijd bij goeroe Bhagwan, haar kinderen en kleinkinderen en gewone beslommeringen. Jean-Paul weet niet zo goed hoe met de naderende ouderdom om te gaan, Diane heeft daar geen probleem mee, maar dat maakte ze ons al duidelijk in Vergrijzing en stelt hem dus op haar milde manier gerust.

Hoed u voor namaak is een spetterend brievenboek waarin twee geestverwanten vol humor maar ook met de nodige ernst elkaars intellectuele en gevoelswereld verkennen. Woorden als strelingen, kwinkslagen en verwondering volgen elkaar in harmonie op. Een boek om een stukje uit te pikken wanneer je in een enerverende file staat of met de daver op het lijf bij de tandarts wacht.

10 opmerkingen:

  1. Hai Marja

    Jij bent dus ook brievenboeken aan het lezen, net als ik dus ook zo af en toe doe. Ik heb nog veel te leren op het gebied van brieven schrijven. Ik zal eens kijken misschien kan ik dit boek ook wel eens lenen bij de bibliotheek. Lijkt me leuk om eens te lezen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan zovéél met een hoed, eh... hoed je voor de vijand gebruikte ik ooit bij een oude foto van mijn schoonvader in legerkloffie en m'n schoonmoeder met een schattig hoedje op!
    Slaat als reactie op het boek nérgen op natuurlijk maar dat schoot ineens door m'n hoofd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een boek vol briefwisselingen moet wel heel interessant zijn om te lezen... Wie weet gaan jullie ook nog een boek uitgeven met jullie briefwisseling...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt mij ook interessant om te lezen, maar in de file.............

    Ik neem ook altijd leesvoer mee naar wachtkamers er ligt meestal enkel roddelsooi.

    fijne dag nog Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het gewoon thuis gelezen, maar deze meneer wilde grappig doen, denk ik.

      Verwijderen
  5. Ik vind trouwens Daver een prachtig woord voor nerveus zijn. Zeker een Belgisch woord ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je het niet erg vindt, houd ik het liever bij het lezen van thrillers ;-) Okeej, en boeken ter zelfverrijking...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die lees ik ook, Kakel. Maar zo nu en dan wissel ik af met wat alternatiefs.

      Verwijderen