Manipuleren

Op een of andere wijze is alles veranderd sinds de oorlog. Voordien zong zijn moeder tijdens haar huishoudelijke bezigheden. Wanneer vader thuiskwam kuste hij moeder, tilde haar op en danste met haar door de kamer. Al was hij nog zo moe van het harde werk in de mijn, vanaf het moment dat hij haar zag begon hij te stralen. Ze waren een gelukkig gezinnetje. Daarna werden de regels strenger en verdween de levenslust om plaats te maken voor angst. Vader werd ontslagen en sloot zich aan bij een nieuwe partij. Hij veranderde en begon hun de les te lezen. De regels van de partij werden ook de huisregels. Moeder stopte met zingen.

En nu? Het is om te janken! Vader heeft moeder volledig onder controle. Hij hoeft maar te kuchen, een pink op te tillen of haar aan te kijken en ze vliegt voor hem. Bram ergert zich kapot. Waarom trekt ze niet van leer? Waarom laat ze over zich lopen? Hij is stapel op zijn moeder, maar kan er beslist niet tegen om haar zo onderdanig en slaafs te zien. Waar is haar trots gebleven?  Heeft het iets te maken met haar afkomst? Zou vader door de partijregels anders zijn gaan denken over zijn Joodse vrouw? Hebben ze hem gehersenspoeld?

Bram is ten einde raad en stapt naar zijn grootouders om hulp te vragen. Misschien kunnen zij uitleggen wat er aan de hand is en hun schoonzoon tot de orde roepen. Helaas treft hij het huis leeg aan. De voordeur staat open, de tafel is gedekt, maar opa en oma zijn verdwenen. Hij hoort van de buurvrouw dat ze beiden zijn opgepakt en afgevoerd in een vrachtwagen. Niemand weet waarheen. Snikkend laat hij zich op het stoepje zakken.

De zon schijnt. Het is zomer 1941. Is iedereen gek geworden?

Kijk bij Plato voor alle andere invullingen van deze schrijfuitdaging. Het themawoord “manipuleren“ mag niet in de tekst worden gebruikt.

20 opmerkingen:

  1. Wat een sterke WE, de emoties zitten tussen de woorden en de regels alsof je het zelf zo hebt ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marja,
    Toevallig was ik met Ben en beide dochters afgelopen maandag in het Anne Frank huis in Amsterdam. Ik heb daarna het dagboek besteld om nog eens te lezen en ik ben al de hele week nog een beetje bezig met dit alles... En nu kom jij met deze tekst... Dit raakt!
    Fijne dag vandaag Marja,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een sterk verhaal over manipuleren Marja.....graag gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig verhaal over een verschrikkelijke periode. Het moet een verschrikking zijn geweest. Ik heb er zoveel verhalen over gehoord dat ik het gevoel kreeg er bij geweest te zijn. En het rottige is, als je zegt laat dit nooit meer gebeuren, dan zeggen we zeer overtuigend,: nee, nooit meer, nooit meer.
    Maar om in de huidige wereld gebeurt het NU in ik weet niet hoeveel landen. De wereld is in bepaald opzicht gek geworden. We kijken er naar en verder?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. WOW! Wat een mooi verhaal is dit. Over een periode die we het liefst zouden vergeten, maar waar we toch aan moeten blijven denken om niet weer in die zelfde situatie te geraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig en emotioneel verhaal, die je erg levendig hebt geschreven en wat erg genoeg de realiteit van toen weergeeft.

    Prachtige WE

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben er stil van. Wat een geweldig verhaal. Ik zie het zo voor mij. De tranen zitten hoog. Erg emotioneel. Echt prachtig, Marja

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heftige WE Marja!
    Helaas zou het waargebeurd kunnen zijn.
    Het is een afschuwelijke periode geweest, die niet vergeten mag worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is een WE om stil van te worden. Het ware manipuleren wordt hier bescheren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig-wrange vertelling...
    Klasse, ik ben er door geraakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oef Marja. Heftig en beeldend geschreven. (Waarom schrijf je niet wat vaker fictie? Je doet het zo leuk!). Het is een 'mooie' WE. Indringend en confronterend. Want ja, ook dit soort situaties zullen toentertijd voorgekomen zijn. De wereld is ooit gek geworden en wordt feitelijk steeds gekker. Om je dat te realiseren hoef je maar om je heen te kijken en de statistieken erop na te slaan. Nog NOOIT is er zoveel oorlog geweest als op dit moment...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ach, wat een indrukwekkende WE. Ik was het bijna vergeten. HOpelijk komt de inspiratie snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Poeh! Indrukwekkend. Niet alleen het verhaal, maar ook de wijze waarop het verteld wordt! Knappen WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Angstaanjagend mooi geschreven Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als ik aan De Krim denk, rijzen mijn haren te bergen. Je hebt het beklemmend beschreven.
    Een heel goed geschreven WE.
    groetjes Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi geschreven en het komt knalhard bij me binnen. Ik vraag me wel eens af of er Joods bloed in de voorgeschiedenis van mijn familie zit, en anderzijds heb ik een lieve nicht, die een pleegdochter bleek te zijn van mijn oom en tante. Die hadden een Joodse pleegdochter gehad maar die was verraden en "afgevoerd". Het meisje dat ik ken als mijn nicht van dezelfde leeftijd, bleek veel later de dochter van een NSB-echtpaar dat verongelukt was. Dat was veiliger voor mijn oom en tante, maar ze hadden het voor haar verborgen gehouden. Nu weet ik niet meer waar ze is, nadat de geschiedenis haar waarschijnlijk toch nog heeft ingehaald...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ongelooflijk dapper van je oom en tante. Voor je nicht lijkt het me verschrikkelijk om te horen dat je ouders NSB'ers waren.

      Verwijderen
  17. Sterke WE! Helaas nog altijd actueel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een indringend verhaal Marja! Men zegt wel steeds, dit mag nooit meer gebeuren, laten we hopen dat dit ook echt zo zal zijn.
    Van mijn ouders en grootouders heb ik nooit veel verhalen gehoord over de oorlog, weggedrukt hebben ze het allemaal lijkt wel.
    Mooie WE.

    BeantwoordenVerwijderen