Manipuleren 2

Twee broers werden buren toen ze in onze straat kwamen wonen. De ene broer betrok een oud huis en knapte dat in de loop der jaren helemaal op, de ander bouwde op de naastgelegen kavel een gloednieuw huis. De voortuintjes werden om de week keurig door hun vader gemaaid. Ze ontmoetten een partner en beiden werden twee maal vader. Daarna liepen dingen danig uit de hand. Er ontstond ambras tussen de gezinnen.

De broer in het rechterhuis was een onbehouwen kerel, die zijn kinderen vaak een trap na gaf als hij ze het huis instuurde. De buurtbewoners waren daar regelmatig getuige van. Er werd gevloekt en gescholden tegen elkaar en tegen het kleine grut. Van de broer in het linkerhuis hadden we hoegenaamd geen last. Dat was een sympathieke kerel met een vriendelijke echtgenote en gehoorzame kinderen.
Uiteindelijk hield de laatste het voor gezien, zette zijn vier jaar oude huis te koop en vertrok uit ons dorp. De scheldpartijen in het rechterhuis gingen onverminderd voort. Intussen verloor de vader van de beide mannen, die ook in ons wijkje woont, onverwacht zijn vrouw en had het dubbel zo moeilijk met hele situatie. Een heel trieste toestand.

Ik neem aan dat de makelaar noch de buren de kopers hebben gewaarschuwd voor hun toekomstige buren.
Met dit voorbeeld voor ogen vraag ik me af in hoeverre dit soort dingen verzwegen mag worden. Stel je voor dat je een huis koopt en vervolgens ontdekt dat je dit soort buren hebt of je blijkt naast een hysterisch blaffende hond te zijn neergestreken. Misschien houdt je nieuwe buurvrouw er een nachtelijk bijbaantje op na en komt de ene na de andere „klant“ een half uurtje op „bezoek“ of de buurjongen speelt in een bandje waardoor er elk weekend discotheekgeluiden uit de garage komen. Een ware nachtmerrie.

Kijk bij Plato voor alle andere invullingen van deze schrijfuitdaging. Het themawoord “manipuleren“ mag niet in de tekst worden gebruikt.

9 opmerkingen:

  1. Hé, wat een vreemde manier van reageren nu.
    Ik vind dat, als zoiets niet verteld wordt, het eigenlijk valt onder "verborgen gebreken".
    Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) kun je daar schadeloosstelling voor krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou kopen/huren ik vind het de spuigaten uitlopen dat mensen die echt overlast bezorgen in zekere zin "gelijk" krijgen.

    Wij hadden ooit buren die als ze bezoek hadden en het een familie huis was ze het "alleen recht" hadden, tja zelf maakte wij het kenbaar maar de andere zwegen .
    En dat komt omdat de goedwillenden niet gehoord worden door gemeenten en/of woningcorporaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als het bekend is móet het natuurlijk wel vermeld worden, het heeft immers alles te maken met het woongenot van dat huis!
    Maar het zal zéker voorkomen dat men de mond houdt om geen kopers af te schrikken al is dat niét netjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marja,
    Ik moest 'ambras' even opzoeken hoor, dat woord kende ik niet...
    Het zal je maar gebeuren dat je een huis koopt en na de verhuizing blijkt je buurman elke dag luidkeels te schelden... Maar ja, als het vermeld wordt, dan wordt zo'n huis nooit verkocht. Je zou het op een andere manier moeten kunnen stoppen...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me echt zo klote als je op die manier nare buren krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zal niet vaak naar buiten komen, maar zou eigenlijk wel moeten. Het zal je gebeuren...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. afschuwelijk.... al mag het dan niet verzwegen worden, dan nog ben je afhankelijk van een makelaar die de waarheid spreekt.... wat in ons geval dus niet waar bleek te zijn ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moeilijke vraag. Als het gezin een tijdelijke dip heeft zou ik mijn mond houden. Het klinkt misschien gek maar waarom niet eens als buurtgenoot met die mensen gesproken en zeggen dat hun (zijn) gedrag duidelijk hoorbaar en storend is. Als dat nu niks oplevert zou ik zeggen, dan mag je anderen waarschuwen. Maar zo maar... nee, dat zou ik niet snel doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat die twee broers zo uit elkaar gegroeid zijn. De een is "beschaafd" gebleven en de ander een bruut geworden. Van de laatste zou ik ook liever verschoond blijven. Je moet er niet aan denken een huis te hebben gekocht en dan word je "getrakteerd" op dergelijke buren...

    BeantwoordenVerwijderen