Brief 5

Hallo Novelle,

Dank voor je openheid en uitleg over je keuze en overtuiging. Je geeft een heel bijzonder kijkje in je leven. Ik respecteer je en begrijp het grotendeels. Dit onderwerp komt ongetwijfeld nog vaker aan bod en onze lezers kunnen hier natuurlijk ook op reageren.

Mijn schoonfamilie was zakelijk gezien intens met elkaar verbonden, maar dat hield niet automatisch in dat er harmonie was. Over en weer was er soms afgunst. Bovendien gingen zakelijke belangen vaak boven emotionele behoeftes. Nadat mijn schoonvader in 1980 overleed viel het “van den Boogaardt imperium“ als los zand uit elkaar. Hij bleek de grote bindende factor te zijn geweest. Zowel door charme als door macht. Er ontstond een scheiding tussen broers en zwagers waarna door de laatstgenoemden zelfs werd gekozen voor naamsverandering. De veertien filialen vielen uiteen, de gezamenlijke inkoop ging moeizamer en uniformiteit ging verloren.

Je vraagt naar mijn familie en mijn wortels. Daar heb ik wel eerder over geschreven op mijn blog, dus vat ik het hier even samen. Mijn vader (1922) werd in Dokkum geboren als eerste zoon na drie dochters. Zijn vader was aannemer en makelaar. Mijn moeder (1929-1990) was een Haagse dochter van een Rotterdammer en een Barneveldse. Haar vader was zetbaas bij ERMI ijs (vroegere RMI). Ik ben dus een halve Friezin en lijk qua karakter het meest op mijn vader, al stond mijn wiegje in Den Haag. Misschien ben ik een keer of zes werkelijk in Friesland geweest.

Robbert en ik hebben altijd van de zuidelijke provincies gehouden. Met name de rust, ruimte, natuur en mentaliteit trekken ons. Nadat wij in 1997 naar Tilburg verhuisden, zijn wij acht jaar later bij toeval net over de grens beland. Het huis en de locatie, het was gewoon liefde op het eerste gezicht.

Wat ontzettend dapper dat jij door de nachtelijke bossen durfde te fietsen en zo jong al uit huis ging. Werken met kinderen heb ik gek genoeg nooit geambieerd. Toch voelde ik me als een vis in het water binnen mijn eigen gezin. Vanaf het moment dat ik op mijn 18e mijn havodiploma had gehaald heb ik een jaar bij het CBS gewerkt. Het jaar daarna deed ik allerlei administratieve uitzendbaantjes en viel in op van den Boogaardt filialen waar dat nodig was.

Onze zoon is erg blij met zijn nieuwe flat. Ik hoop dat jullie dochter ook op haar plek is en zich thuis gaat voelen. Was het erg druk met de kleinkinderen vorige week? Blij dat er weer rust is in de tent?

Ik hoop dat jullie net zo hebben genoten van het heerlijke lenteweekend als wij.

Lentegroet,
Marja

12 opmerkingen:

  1. leuk die briefwisseling, zo komt men meer over jou te weten.
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marja,
    Het voelt een heel klein beetje als stiekum een vertrouwelijk gesprek afluisteren, maar dat is het niet natuurlijk... Ik blijf het boeiend vinden om jullie briefwisseling te volgen...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad wat Mirjam zegt alsof je een brief open maakt die niet voor mij bedoelt is maar wel leuk hoor en inderdaad zo komen we meer te weten over jou en je leven. Pfff familiebedrijf......weet niet of t bij anderen leuk klinkt maar ik ken niet zoveel leuke verhalen erover. Wij hadden het ook en ex ook. dikke knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie brief Marja ,
    Gelukkig hebben zowel jij als je man het harmonieus en niet het ander deel meegenomen in jullie leven .

    Het heeft met gevoel , mentaliteit; karakter te maken niet zo zeer "het bedrijf", ook bemoeizucht van derden....Wat is waardevoller dan een warm thuiskomen toch ?
    Helaas ziet ieder het anders , ik kom uit een warm nest (ja meelezen maar ook prijs geven) mijn schoonfamiie van alle twee's kanten komt de een niet bij de ander en ze willen jan en alleman verbeteren en bekritiseren maar zelf geen water bij de wijn doen. Heel vermoeiend om ermee een "goede " omgang mee te houden .


    Fijne dat het jullie zoon bevalt :-D

    Fijne voortzetting met de briefwisseling en beiden openheid waardeer ik aan jullie gezien dat wij meelezen.

    Liefs Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben eigenlijk het meest benieuwd naar hoe jij de briefwisseling ervaart, of het je iets brengt dat niet verwacht had bijvoorbeeld want ik weet dat je er eigenlijk helemaal blanco aan begonnen bent . Voor mij is het niet meer of minder dan je andere logjes al brengt het eigenlijk weinig "nieuws"naar voren omdat je eigenlijk altijd al open bent in wat je schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk nog pril en we zitten in een fase van aftasten. Ik schrijf inderdaad al open over diverse onderwerpen, maar ik probeer de privacy van onze kinderen wel te beschermen. Novelle en ik overleggen een paar dagen van tevoren of er geen onwelkome onderwerpen of vragen aan bod komen. In zo'n geval passen we onze brieven aan voordat ze gepubliceerd worden. Er is dus een vorm van censuur over en weer. Jullie zullen vermoedelijk niet van je stoel vallen doordat er choquerende items worden behandeld. Haha.

      Verwijderen
    2. Een mooie brief Marja mijn hartelijke dank en ja privézaken van onze geliefden publiceer ik ook niet inderdaad. Misschien moeten we een categorievraag : Wat vindt jij van:........ invoeren?

      Verwijderen
    3. *vette glimlach* ik zit hier natuurlijk likkebaardend te wachten op choquerende onderwerpen.... maar zonder dollen, ik snap natuurlijk héél goed dat familie buiten schot moet blijven, dat is alleen maar verstandig.

      Verwijderen
  6. Lijkt me erg vervelend als het zo afloopt met een familiebedrijf. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zonde dat zo'n familiebedrijf dan uit elkaar valt he? Het is altijd jammer als het misgaat in families maar als er nog bedrijven aan te pas komen is het dubbele ellende.
    Het was weer een gezellige brief Marja, ondanks het feit dat 'ie gecensureerd is :-D

    BeantwoordenVerwijderen