Zwijmelen op zaterdag 67


Waldo de los Rios (Buenos Aires, 7 september 1934 – Madrid, 28 maart 1977) studeerde aan het Nationaal Conservatorium van Buenos Aires. Van 1958 tot 1962 woonde hij in de Verenigde Staten. Nadien verhuisde hij naar Spanje, waar hij succes had met zijn Argentijnse groep Los Waldos, die een mix van folk met elektrische invloeden bracht.
De los Rios componeerde muziek voor films en arrangeerde muziek voor verschillende popartiesten. Hij was het best gekend voor zijn omzettingen van klassieke muziek in popmuziek. In 1970 scoorde de Spaanse zanger Miguel Rios een hit met ‘Ode to joy’, een stuk van Beethoven, gearrangeerd door de los Rios. Een jaar later scoorde de los Rios een nummer één hit in Nederland met een opname van Mozarts Symphonie no. 40 met het Orquesta Manuel de Falla. De BBC gebruikte verschillende van zijn arrangementen van muziekstukken van Mozart als themamuziek voor hun programma’s. De Los Ríos’ versie van Schuberts Unfinished Symphony No. 8 werd gebruikt in the serie ‘De Smurfen’, als achtergrondmuziek bij Gargamel.
In 1971 dirigeerde de los Rios de Spaanse Songfestivalinzending ‘En un mundo nuevo’. Karina eindigde ermee op de tweede plaats, na de Monegaskische inzending ‘Un banc, un arbre, une rue’ van Sévérine. Waldo de los Rios was de enige Zuid-Amerikaanse dirigent op het Songfestival.

Wie herinnert zich dit nog?

18 opmerkingen:

  1. ik herken de muziek..... maar vraag me niet waarvan ;-)
    Hetzelfde geldt voor al dat je schreef, het zegt mij allemaal niks.
    Maar die melodie ken ik uit mijn hoofd, raar maar waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herken ook de muziek, maar weet niet precies wanneer ik dit hoorde. Maar het is wel mooi.....

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg jammer dat je de volgende informatie niet plaatste op je blog.

    WAAROM SCOORDE HET ORKEST VAN WALDO DE LOS RIOS EEN NUMMER 1 HIT MET DE MOZART SYMPHONY NUMBER 40

    Het klassieke meesterwerk van Mozart werd in 1971 een populaire hitsingle in Europa.....
    Met de herstart van de zeezender Radio Nordsee International (RNI) vanaf het radiozendschip de MEBO 2 in 1971 werd ook de wekelijkse treiterschijf en smashplay ingevoerd....en de bewerking van Waldo de los Rios bleef dus niet onopgemerkt....
    Op 21 februari 1971 werd de eerste treiterschijf / smashplay gelanceerd via de krachtige 220 meter in de middengolf en de Mozart symphonie nr. 40 heeft de hele week in het winterzonnetje gestaan...
    Op 21 februari was dat alweer 43 jaar geleden.....

    Voor mij is dit nummer onlosmakelijk verbonden met de zeezender RNI - Radio Nordsee International.
    Salu2 Albert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist gewoon dat jij hier veel meer over kon vertellen. Dank voor de aanvulling.

      Verwijderen
  4. tja treiterschijf of niet, ik heb er altijd van genoten hoor. ;)
    Wij luisterden veel naar de zeezenders thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een beetje een voorloper van André Rieu. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is een geweldig muziekstuk en de informatie erbij én die van Albert maken het helemaal af!
    Echt prachtig!
    Ik wens je een mooie zwijmeldag Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi!!

    Ik ben er wel eens verbaasd over hoeveel klassieke muziek op de één of andere manier toch bij iedereen terecht komt.Zonder dat je het soms echt weet.Via films bv en tekenfilms en ook in modernere muziek.Eigenlijk borduren veel componisten voort op eeuwenoude muziek.

    Groetjes Dieneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pst.. De link van Frederique verijst naar jouw eigen blog..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt. Ik heb het aangepast. Ze heeft de link vannacht geplaatst en ik bezoek de blogs de volgende ochtend via Feedly. Vandaar dat ik nog niets in de gaten had.

      Verwijderen
  9. Ik word hier wel vrolijk van, zou men eigenlijk meer bij teken en animatie filmpjes moeten gebruiken dan wordt iedere takt van de jeugd in contact gebracht met klassieke muziek in een verpakt jasje :-D

    Fijne zaterdag xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat frivool :-). Maar wel heel toegankelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook ik herken de muziek direct ,maar ook weet ik niet waarvan .Helaas dit keer niet mijn smaak sorry.
    Fijn weekend ,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie keus. En interessante uitleg over Radio Noordzee van Albert. Of je luisterde naar Veronica of naar Noordzee in mijn omgeving. Ik naar Noordzee :)
    Fijn weekend allen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O ja, ik kan me dit stuk nog héél goed herinneren want het stond wékenlang op nummer 1 als ik me goed herinner. Het werd inderdaad ook als tune gebruikt bij een "piratenzender in die tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bezig met een leesinhaalslag en plop ik zit weer in het zusterhuis met mijn mono-pickupje.
    Ik herinner me dat er destijds een internist in het ziekenhuis was die schande sprak van dit nummer. Verkrachting van klassieke muziek vond hij het. Ik vond dat toen al een elitair standpunt ;0)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige muziek en met die plaatjes krijgt het nog eens extra diepte. Mooi.

    BeantwoordenVerwijderen