St Cecilia

Cecilia is een Romeinse martelares en heilige in de Rooms-katholieke Kerk. Volgens de legende kwam ze uit een Romeinse voorname familie. Ze zou zeer jong zijn gedwongen te huwen met iemand uit een andere Romeinse adellijke familie. Ze vond troost in de muziek en stierf de marteldood omstreeks 230.
Als patrones van muzikanten werden talrijke muziekverenigingen, koren, fanfares en orkesten naar haar genoemd. Zelf was ze ook inspiratiebron van vele composities, zoals Henry Purcells hymne Hail! Bright Cecilia van 1692.

13 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,voor mij wordt het sport naar de kantkloster te zoeken en inderdaad ze houdt van muziek.
    Het jongetje met de kleine trom is al op jonge leeftijd aan de drank of zou zijn vader de grote trom roeren.
    Leuke prent, leuk weetje van Cecilia. In Zwolle staat ze afgebeeld in een snijraam. Ik kan haar wel eens laten opdraven in Op en Rond de Deur, thema muziek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. Helemaal links. Ik hoop dat het ventje slechts hoestsiroop bij zich heeft.... ;-)

      Verwijderen
    2. Hoestsiroop, dat kan ik momenteel goed gebruiken. Ik blaf me uit de naad.

      Verwijderen
  2. Inderdaad, heel veel drumbands hebben die naam,dát was me wel opgevallen maar "het waarom" weet ik nu ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En haar naamdag is op 22 november. Mijn geboortedag. Mijn ouders hebben lang de hoop gehad dat ik zeer muzikaal zou worden..helaas :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marja,
    Wat een mooie prent is dit ook weer, en een heel erg leuk weetje... Zo leer je telkens weer wat bij...
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Cecilia's leven was geen vrolijk wijsje dus... Waarom ze de marteldood moest sterven is me een raadsel. Ellende is dus van alle tijden ;-)
    Anton heeft er toch maar weer wat fraais van gebakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zouden Simon & Garfunkel aan haar gedacht hebben toen ze eind jaren 60 Cecilia schreven?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och, dat arme meisje/die arme vrouw met die doek over haar wang. Ondanks de vrolijke muziek vergeet ze haar kiespijn niet gezien haar treurig uiterlijk.
    Linksboven hangt er een vlag uit een toren. Is dat een Vlaamse vlag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk van wel. Die rechter is vermoedelijk van de gemeente Baelen.
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vlaggen_van_Belgische_gemeenten

      Verwijderen
  8. Maar waarom zou ze gemarteld zijn? Dat vraag ik me nu de hele tijd af. heb het zelfs net opgezocht maar kan (nog) niets vinden. Straks nog maar even zoeken. Prachtig plaatje weer van Anton!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zij en haar man waren het slachtoffer van christenvervolgingen.

      Verwijderen