Leuteren

Hoewel ze dol is op dieren, heeft ze drie keer niks met koetjes en kalfjes. Een gesprek moet ergens over gaan, is haar mening. Haar partner is echter een sociaal beest en knoopt met iedereen een gezellig babbeltje aan. Caissières dragen hem op handen, want hij weet ze altijd wel een glimlach te ontlokken met zijn grapjes. Ukkies in winkelwagentjes krijgen eveneens gegarandeerd zijn aandacht. Winkelen is voor hem een uitje, waarbij hij zijn verbale vaardigheden ten volle kan benutten. Het boodschappenrondje wil op die manier nog wel eens flink uitlopen.
Zo is hij ook dol op telefoneren, terwijl zij liever schrijvend haar verhaal doet en emoties deelt. In feite vormen ze een prachtig voorbeeld van “les extrêmes se touchent”.

Een minpuntje is dat een telefoontje soms de onderlinge harmonie verstoort. Waar zij het ding gewoon laat rinkelen als het haar niet schikt, voelt hij de dringende behoefte om onmiddellijk in de houding te springen en het gesprek aan te nemen; zelfs wanneer ze aan de warme hap zitten.

Skypen heeft hij ook onder de knie. Urenlang kan hij keuvelen met broers of vrienden, totaal niet gehinderd door de webcam die op hem gericht staat. Zij wil hem best van koffie, thee of bier voorzien tijdens de skype-sessies. Met alle liefde zelfs. Het probleem is alleen dat ze wordt gespot zodra ze met de consumptie in de deuropening verschijnt, waarna ze tegen haar zin in het onderonsje wordt betrokken. (had ik al verteld dat ze allergisch is voor camera’s?)

Het themawoord van deze WE (dat ik hier niet mag noemen) heeft ten onrechte een negatieve bijklank. Er zitten volksstammen te snakken naar contact. Die eenzame mensen zouden maar al te blij zijn met een bezoekje van deze heel bijzondere babbelaar, die ik met hart en ziel de mijne mag noemen.

Meer geleuter vind je bij Plato

22 opmerkingen:

  1. Oh Marja, wat een geweldig verhaal. Ik had tot het eind niet door dat het over jullie ging. Ik vind het woord al leuk; Leuteren. Ik weet dat ik het zelf ook goed kan, zeker wanneer Ben op zijn eiland is en hij om de dag even belt om te horen hoe het thuis gaat. Dan leuter ik zo een half uur vol... Dan vraag ik hem of hij nog iets te melden heeft en dan hoor ik regelmatig; ja, maar ik kwam er niet tussen...
    Ik wens je een heel fijne dag en alvast een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, je hebt ons je echtgenoot een beetje beter leren kennen. Ik vind het meteen een aardige man. Hij heeft begrepen dat onderlinge relaties belangrijk zijn en dat veel andere dingen in feite secundair zijn, hoe interessant we ze vaak ook vinden.
    Ik geloof dat ik graag eens een blogje van hem zou willen lezen.
    Aan de andere kant is het maar goed dat mensen geen eenheidsworsten zijn. Jij communiceert ook, alleen op een andere manier en hoe. Ik vond dit een heel prettige WE en het is fijn te lezen dat jullie na zoveel jaren nog zo verknocht aan elkaar zijn.
    Ik zit hier met een grote glimlach.



    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ow Marja, wat heb je deze WE met Liefde geschreven!
    Dank je wel!
    Dat heeft de wereld nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wist meteen dat het autobigrafisch was, want ik volg jou al een heeeeeele tijd ;-)
    Weer een geweldig geschreven verhaal Marja, maar ik ben niets anders gewend van jou!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk(t)erd. Die zou op een camping uren zoet zijn. ;0)) Leuke inkijk in jullie bestaan.
    Allergisch voor camera's? Dat lijkt me lastig als je uit de fotobranche komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een heerlijke warme WE. Er wordt wordt zo nog héél wat afgeleuterd. Vandaag niet.door het slechte weer zwaaien de hondenbezitters vanaf een afstand naar elkaar. De jeugd blijft binnen en de cassières kijken op de klok ,bijna weekend.

    Groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk verhaal Marja en voor een deel heel herkenbaar. Overal waar we komen is ook mijn mannetje een echte gezellige babbelaar en kindjes tja dat vind hij helemaal geweldig en die krijgen ook de nodige aandacht .Skype hebben we niet en de telefoon is hij niet dol op .Alhoewel? met Dochter kan hij tegenwoordig ook aardig lang Leuteren
    Tot morgen ,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha, dit lijkt wel heel erg op het gemak waarmee manlief kan kletsen over alles en niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat van die telefoon herken ik....alleen is het hier omgekeerd en zal ik die nóóit laten bellen! Toch ben ik niet zo'n "leuteraar" al kan ik zo nodig best uit de voeten met koetjes en kalfjes maar toch meer , net als jij, met de toetsjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke WE en ook wel wat herkenbaar. Ik ben ook niet zo dol op die lange telefoongesprekken, integendeel. En (fluistermodus aan) soms neem ik ook de telefoon niet op als ik er echt geen zin in heb (fluistermodus uit). :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jouw man vertoont aardig wat overeenkomsten met de mijne, en ik met jou ;-)
    Leuke WE, zonder ook maar één leuterwoordje,
    fijn weekend,
    Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hartstikke leuke we... en ja zo man ken ik ook, niet de mijne hoor, maar die van een ander..... ze hebben wel iets, dat soort mannen ;-)

    En ja je hebt gelijk, velen snakken naar zo iemand om zich heen zo af en toe.....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een enorme lieve toevoeging aan het eind van je verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijk en herkenbaar verhaal. Ook mijn wederhelft ontlokt menige caissière een glimlach en een tripje naar de supermarkt vind hij heerlijk.
    Wat heb je een lieve man.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Marja, ik heb genoten van je persoonlijke WE, wat heerlijk omschreven, dat jullie elkaar nog lang zo mogen verrijken :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke informatieve We_300 Marja en ook hier kan je me de hand schudden. Alleen mijn man is geen skyper maar wel erg bekend bij mensen in Hoogeveen en maakt dus nog wel eens een praatje met mensen in de supermarkt

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Huh? Ik dacht dat ik hier allang had gereageerd. Ik had geschreven dat ik zowel de man, als de vrouw in je verhaal herken. Ik ben weleens jaloers op het gemak waarmee mijn man een gesprek aan gaat over koetjes en kalfjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een leuke WE
    je moet maar denken: waar zouden de praters zijn, als er niemand was om naar ze te luisteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie autobiografische WE! Er spreekt veel gevoel uit voor elkaar. Dat hebben wij ook wel, maar op een heel andere manier: wij zijn eigenlijk allebei schrijvende communiceerders, maar bij vlagen kunnen we ook lang praten of telefoneren...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Maar goed dat alles mensen anders zijn en zo te horen zijn jullie een prima combinatie zo. Ben zelf wel van het praatje hoor, heb eigenlijk altijd wel met mensen een praatje, ook wel handig voor mijn werk hoor haha dan leer je het ook wel. De eerste paar keren dat ik mensen moest interviewen vond ik het ook moeilijk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooi, warm en respectvol verhaal. Jullie ervaren elkaars 'anders' zijn als een verrijking. Dat is een goede basis voor een solide relatie.
    Camera's, heb ik ook een gloeiende hekel aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk geschreven WE. En inderdaad; tegenstellingen trekken elkaar aan, maar vullen elkaar ook aan. Dat gebeurt dus bij jullie. De liefde spat eraf (ook van de foto rechtsboven trouwens).

    BeantwoordenVerwijderen