Corresponderen door de jaren heen

Soms wil ik ergens over schrijven, maar dan twijfel ik of ik dat al eerder heb gedaan. Al scrollend door mijn oude berichtjes ontdek ik dat mijn labels niet altijd de lading dekken. Ik heb het niet kunnen vinden en neem het risico dat ik in herhaling val.

Brieven schrijven heb ik altijd leuk gevonden. Begin jaren 60 waren dat korte briefjes naar mijn grootouders. In mijn tienerjaren correspondeerde ik intensief met een nichtje in Utrecht.

Rond mijn vijftiende plaatste ik een oproep met fotootje in de Popfoto. Ik zocht penvrienden en kreeg heel veel reacties vanuit de hele wereld. Na selectie bleven er een paar over: Just in Suriname, Dariusz in Polen, Derek in Australië, Raymond in België en een Amsterdams meisje, van wie ik de naam ben vergeten.

Ook Ann uit Seattle bleef ik regelmatig schrijven nadat ze bij ons had gelogeerd. Mijn moeder had ons opgegeven als thuisbasis voor een afgestudeerde Amerikaanse die een trip door Europa cadeau had gekregen.

En morgen verwacht ik weer post uit Hoogeveen. Het blijft leuk!

17 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Toen ik veel jonger was schreef ik een poosje met een nichtje in Canada, maar daar bleef het wel bij. Toch vind ik tegenwoordig geschreven post leuker dan e-mail. Alleen is e-mail zoveel sneller natuurlijk en daardoor veel handiger... Maar verjaardagskaarten, die gaan hier nog steeds in geschreven variant de deur uit hoor...
    Fijne dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De "handeling" schrijven vond ik altijd verschrikkelijk, niet in de laatste plaats omdat ik zo'n hanenpoot heb, maar het opschrijven van je gedachten vond ik dan weer wél geweldig.... de béste uitvinding ooit is wat mij betreft "de computer in de vermomming van tekstverwerker" en daarmee is mijn liefde voor het loggen wel meteen verklaard;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schrijven ben ik nooit een kei in geweest .Alleen af en toe als mijn vriendinnetje weer naar zo'n gezondheid huis aan zee moest schreef ik wel eens .Nu kan ik met gemak een heel blog vol typen haha
    Fijne week ,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk Marja!
    Ik heb jaren geschreven met een nichtje in Australie, maar tegenwoordig mailen en facebooken we, ook leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een vriendin van mij woont al meer dan 30 jaar in Israël. Pas de laatste twee jaar maken we gebruik van de mail. Wij schreven elkaar lange brieven, eigenlijk waren het kleine dagboekjes, ik deed soms 14 dagen over een brief. Met een oud-collega onderhoud ik sinds jaren een briefwisseling en verjaardags en condoleancekaarten schrijf ik met de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vroeger correspondeerde ik ook. Met een jongen uit Kent, Engeland. En met een meisje uit Breda.
    Dat stierf in de late puberjaren vanzelf een zachte dood. Een mooie kaart of brief schrijven vind ik nog steeds leuk. Zeker op dat prachtige postpapier en die kaarten van tegenwoordig. In mijn chapter van de RHS schrijven we elkaar nog steeds elk jaar een verjaardagskaart. Dat is erg feestelijk, al die kaarten op je sidetable of kast, hoor!
    Maar ik moet zeggen dat ik mail toch wel erg fijn vind tegenwoordig. Lekker snel en je hoeft nooit lang op antwoord te wachten.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou Marja het schrijven heeft je dus altijd gelegen en getrokken, toch mooi dat het altijd zo is gebleven en je ook via het bloggen een blog correspondentie hebt.

    En wat je in het begin schrijft, mij lijkt, dat je nauwelijks in herhaling kunt vallen het onderwerp kan misschien hetzelfde zijn maar de woorden zullen nooit identiek zijn :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helemaal met je eens.
    Een zelf geschreven brief is een blijvende herinnering. Je bewaart die en vele jaren later is het nalezen ervan ook een bijzondere belevenis (als het aardige brieven zijn natuurlijk!). Je denkt langer na over wat je op papier zet.
    Heb nog brieven die ik als kind aan mijn ouders stuurde vanuit een paardenkamp, brieven die mijn vader stuurde vanuit het buitenland als hij weer eens weken van huis was.
    Een mailtje print ik niet. Maar een mail sturen is weer makkelijker.
    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  9. schrijven is veel gemakkelijker dan gewoon een gesprek voeren vind je ook niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, voor mij gaat dat zeker op. Manlief praat juist liever.

      Verwijderen
  10. Corresponderen is erg leuk. Na tientallen jaren weer contact met 'kinderen' van de lagere school. Blijft niet alleen bij herinneringen ophalen.
    Als je een bepaald woord weet uit een stukje kun je die ook als zoekwoord opgeven. Hoeft niet per se de titel te zijn. (Ik weet dat omdat ik vaak met het zelfde euvel kamp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je tip. Ik heb wel gezocht op Popfoto, correspondentie en penvriend. Misschien werken dingen bij blogger anders dan bij wp?

      Verwijderen
  11. Sinds drie maanden ben ik "lid" van postcrossing, en ik spring elke dag weer een gat in de lucht als er een kaart bezorgd wordt!
    Vroegah heb ik ook penvrienden en -vriendinnen gehad. Was leuk om te doen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wie schrijft is rijk, is het gezegde en dat breng jij al jaren in de praktijk. Jouw probleem kennen we, wel of niet behandeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vroeger was ik een fanatiek briefschrijfster, een groot aantal dan de ontvangen brieven heb ik nog steeds. Tegenwoordig schrijf ik alleen nog mails, blogs en een deel verjaardagskaarten. Ik schrik trouwens van mijn handschrift, dat is dus echt niet meer wat het ooit was .....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik schreef ook veel brieven, doe ik nog steeds maar dan per e-mail. Ik heb een paar, inmiddels vriendinnen, waar ik regelmatig mee schrijf en dat vind ik erg leuk om te doen! Ik ga een keer op mijn gemakje jullie briefwisseling lezen hoor, beetje druk met van alles! Maar gelukkig heb ik weer internet ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weet zeker dat ik al gereageerd heb, weet niet hoe die dingen soms gaan. Krijg ook de helft van je berichten in mijn email en de andere via feeds. ??? Ligt aan mij hoor.
    Had vroeger ook twee penvriendinnen een in suriname en een in frankrijk, heb alle brieven nog bewaard. Altijd leuk gevonden om te schrijven. Ook een tijdje lig geweest van een mailkring vond ik ook erg leuk om te doen. Maar bloggen ook.

    BeantwoordenVerwijderen