Brief 4

Hoi Novelle,

Naar aanleiding van je laatste brief ben ik een beetje in het onderwerp gedoken en dit is wat ik onder meer tegenkwam:
De Evangelische Gemeente profileert zich vooral rond een drietal onderwerpen: de onfeilbaarheid (of zelfs: 'foutloosheid') van de Bijbel, de strijd tegen de evolutietheorie (en in het verlengde daarvan propaganda voor het creationisme) en medisch-ethische onderwerpen, zoals abortus en euthanasie.
Klopte dat met jullie eigen overtuigingen in die periode?
Wij hebben in verband met de keuze van oudste zoon en zijn vrouw heel wat water bij de wijn moeten doen en sommige onderwerpen zijn min of meer taboe geworden. Hoewel we onze kinderen volledig vrij lieten in hun denken tijdens de opvoeding, kozen R en A voor regels, geboden en verboden.
Ik ben nogal allergisch voor heilig moeten en jij beschrijft jezelf als vrijdenker. Ik kan me in dat verband goed voorstellen dat jullie zijn overgestapt naar de Remonstrantse Kerk. Ook hiervoor moest ik even wat googelen:
De Remonstrantse Broederschap bepleit een vrij en verdraagzaam christendom. Iedereen is vrij het geloof op zijn eigen manier te beleven.
In 2010 was ongeveer de helft van de gemeentepredikanten vrouw. In 1986 waren de Remonstranten het eerste kerkgenootschap dat de Kerkorde zodanig wijzigde dat relaties van paren van hetzelfde geslacht kerkelijk ingezegend konden worden.
Dat klinkt al een heel stuk toleranter.

Je hebt helemaal gelijk over de rechten van grootouders. Heel fijn dat jullie in dat opzicht goed hebben samengewerkt na de scheiding van je zoon. Ik zou de eerste jaren van Marissa graag nog eens over willen doen. Wat hebben we veel gemist. Gelukkig is ze nu regelmatig bij haar vader. Ze hebben heel veel in te halen. Gisteren (24/2) werd ze 6 en we gaan morgenmiddag even bij haar langs om een cadeautje te brengen. Iedere woensdag is het vaderdag en om de week op zaterdag.
Komend weekend gaan wij weer genieten van onze jongste kleindochter Rafaella. Ze komt met haar ouders logeren dankzij een extra dagje vrij. Volgende week maandag ligt alles plat in het zuiden i.v.m. carnaval. Zij wonen in Banholt en werken in Luik en Maastricht.

Jij houdt van de wind die hard door de bomen boldert? O nee, jakkes, ik heb een bloedhekel aan storm.
Ik zeg wel eens: “Ik ben in een vorig leven waarschijnlijk weggewaaid”. Ik word er onrustig van. Mijn lievelingsweer is zonnig, bijna bladstil en een graadje of 23. Warmer hoeft het voor mij niet te zijn.

In ons gezin is de zaak altijd een belangrijk punt geweest. Van (schoonouderlijk) huis uit gingen zaken vóór het meisje en die norm nam mijn man automatisch mee in ons huwelijk. Driekwart van de familie werkte in de fotohandel. Zelfs schoonzoons die een heel ander beroep hadden, stapten over naar de firma om hun echtgenotes een zelfde levensstijl te kunnen bieden als ze thuis gewend waren.
Ondanks die boodschap was ik gewoon trots op mijn rol als echtgenote en moeder. Misschien een stukje Fries karakter van mijn vader geërfd? Ik was een omgekeerd emancipatiemodel, voor zover er zoiets bestaat.
Jij miste het wel om een eigen inkomen te hebben, schreef je eerder. Wat deed jij voor werk voordat jullie trouwden en was dat ook je eerste keuze?

Als ik dingen vraag waarover je liever niet wilt schrijven, meld dat dan alsjeblieft. Ik heb soms de neiging om een beetje door te draven. Ik kan me voorstellen dat je niet alles op het www wilt delen.

Lieve groet uit Ravels.

11 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Ik blijf het boeiend vinden om mee te lezen, ook bij Novelle lees ik haar brieven aan jou...
    En ik steek er nog wat van op ook. Dus wat mij betreft ; lekker doorgaan zo...
    Geniet lekker van de kleintjes woensdag en het komende weekend,
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even opnieuw vanwege een schrijffoutje
    Hallo Marja wat een mooie brief die bulkt van oprechte belangstelling en al die leuke linkjes tussen door maakt het tot een gezellig te lezen geheel. Bedankt daarvoor.
    Jij verstaat de kunst van brieven schrijven goed zeg.
    Ik zal de komende dagen mijn best doen om je je vragen te beantwoorden en er ook een gezellig geheel van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je lieve reactie.
      Het bezoekje woensdagmiddag gaat helaas niet door. Goede vrienden hebben vorige week afscheid moeten nemen van hun (schoon)moeder van 89. Wij kenden haar ook al vanaf de jaren 70. Woensdag is de crematie.
      Maar misschien kunnen we Marissa zaterdag hierheen laten komen. We gaan ons best doen.

      Verwijderen
    2. Ach Marja wat jammer zeg, hopelijk lukt het om haar zaterdag te zien sterkte daarmee Marja

      Verwijderen
  3. Mooie brief. ..
    En toch mooi als je trouw blijft aan je eigen karakter zonder dat je je hebt laten beïnvloed van de emancipatie stroom des tijds ;-)

    Nu ik ben jonger en zie het en voel het ook als een soort "vrijheid" om zelf een inkomen te hebben.

    Geloof blijft altijd een thema , ik ga voor vrijheid in denken en doen en uitgaan van het goede en dat er meer is tussen hemel en aarde :-D

    Fijne dag met je kleindochter en gefeliciteerd met haar verjaardag xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat het bezoekje aan Marrisa niet door kan gaan, ook nog eens om verdrietige reden.
    En tja... emancipatie wordt in Nederland eigenlijk opgevat als "moeten" , ik voel( en voelde in de jaren 60) me volkomen geëmancipeerd maar zou nóóit een baan boven de kinderen hebben gesteld. Alsof een gezin draaiend houden géén volledige baan is, zéker wanneer de heer des huizes lange dagen maakt.
    Meestal slaat men zo dóór in die dingen, een man die me als vrouw behandelt en de deur voor me openhoudt ziet me héus niet als z'n slaafje. Van zélf de vuilnisbak buiten zetten krijg ik trouwens óók niks;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was zeker een volledige baan met vier kinderen en een veestapel. Manlief draaide meer dan 60 uren. Hij houdt nog steeds deuren voor me open en helpt me in mijn jas (en ook eruit).

      Verwijderen
    2. Dát bedoel ik, ook henk laat me nog altijd voorgaan nadat hij de huisdeur open gemaakt heeft..

      Verwijderen
  5. Deze briefwisseling zet bij mij als lezer ook weer van alles in werking aan herinnering.
    Mijn moeder werd in de steek gelaten en moest noodgedwongen voor zichzelf en haar kroost zorgen. Het maakte haar een van de eerste geëmancipeerde vrouwen die ik ken. Het bleef niet zonder gevolgen. Haar motto: "Je leert hoe dan ook een vak, zodat je voor jezelf kunt zorgen." Voor mij ging het op, vrijgezel geweest tot mijn 38e. Echtgenoot, opgevoed met strenge regels, had moeite met het feit dat ik mijn jas aan had voor hij er erg in had. Ik was zo gewend dat allemaal zelf te doen. Nu geniet ik van zijn elegantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellige brief is het weer. Dat van onrustig worden van de wind herken ik wel hoor. Heb ik ook last van!

    BeantwoordenVerwijderen