Brief 3

Hallo Novelle,

Zoals je intussen weet, was de uitslag van de MRI gunstig. Er zijn geen vreemde, nieuwe dingen te zien in mijn bekken en dat is ook de bedoeling. Na zeven jaren hebben we afscheid genomen van mijn oncoloog. Hij vindt dat ik verder kan volstaan met een jaarlijkse controle bij de gynaecologe.

Jouw tic is juist een eigenschap waar alle gezinsleden baat bij hebben. Dankzij jou komen hun spulletjes weer op de goede plaats te liggen. Robbert en ik zijn allebei ordelijk en toch zijn we nog regelmatig dingen kwijt. Daar zal de leeftijd ook wel een rol in spelen. Met poetsen hebben we niet zo veel. Dat is een noodzakelijk kwaad. De plinten en deuren zullen mij dan ook een worst wezen. Ik maak eerder iets schoon omdat er visite komt. Dan bekijk ik ons huis door hun ogen en zie ineens wat ik allemaal moet doen.

Vreemd dat ik veronderstelde dat jij uit een gelovig nest kwam. Misschien heb ik jullie huidige overtuiging verward met die van je jeugd. Een rood nest zonder God hebben jullie dus veranderd in een warm nest op christelijke basis. Hoe is dat zo gekomen en waren jullie het meteen eens met elkaar?
Robbert komt uit een rooms-katholiek nest en mijn wiegje stond in een gereformeerd huis. Met een mengelmoes op oecumenische basis hebben we ons kroost overgoten. In de afgelopen vijfentwintig jaar is onze overtuiging echter gewijzigd. Wij hebben ons uit laten schrijven bij beide kerken en hangen meer naar het humanisme. Vooral de strijd tussen religies, die overal op de wereld wordt gestreden, is ons een doorn in het oog. Onze belangrijkste leefregel is nog wel Bijbels: “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.”

Hoe ik leerde schaatsen? Nou, dat was op klompjes die onder mijn kaplaarzen waren gebonden en met de steun van een houten keukenstoel. Heerlijk ouderwets. Ik ben niet erg sportief en het bleef bij wat gekrabbel. Wedstrijden of toerritten stonden niet op mijn lijstje. Ben jij een sportief type?

Het politieke nieuws kan mij eerlijk gezegd niet zo boeien. We volgen wel het Belgische en Nederlandse journaal, zodat we een beetje op de hoogte blijven. Stemmen doen we niet meer. Er is geen partij die kan waarmaken wat ze beloven.

Wat zalig om je kleinkind te zien lachen. Wij genieten ook zo enorm van beide kleindochters. Vooral Rafaella is ons kleine wondertje. Die babytijd hebben we bij Marissa grotendeels moeten missen. Haar ouders waren toen al uit elkaar en wij waren niet langer welkom bij de moeder. Dat waren moeilijke tijden.

Ik kijk uit naar je volgende brief. Lieve groet uit Vlaanderen.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Marja,
    Het fijne van het volgen van deze briefwisseling is dat ik je zo ook wat beter leer kennen.... Mooi!
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met de goede uitslag! Dat zal een grote opluchting voor jullie zijn.
    En wat Mirjam zei geldt ook voor mij.
    Een fijne dag voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sluit me geheel bij beiden bovenstaande aan.

    En yesss nog eentje die poetsen geen noodzaak vind ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn geloofsbeleving is ook ongeveer zo gegaan. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ooit echt geloofd heb. Als tiener verbaasde ik me over pientere volwassenen die zich konden overgeven aan een geloof. Tenslotte had de wetenschap zoveel bewijzen tégen het geloof! Ik trouwde met een niet-gelovige man, liet mijn kinderen niet dopen en deed niets met mijn geloof. Ik heb me, ná de schandalen in de RK Kerk, definitief laten uitschrijven. En inderdaad: alle strijd die er is tussen religies, werkten ook mee.
    Ik had je al gefeliciteerd met de uitslag.
    En wat poetsen betreft: ik heb er ook een hekel aan. Ik heb echter het geluk dat we een hulp hebben die 1x per week komt helpen met poetsen. Dat vind ik heerlijk want ik houd wél van een schoon huis.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hadden ook een hulp totdat de inkomsten kelderden. ;-(

      Verwijderen
  5. Dat was weer een gezellige brief op deze grijze dinsdagmiddag! En dat poetsen en boenen... hou maar op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig sta ik niet alleen in mijn g=huishoud-allergie..;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor je gezellige brief Marja volgende week dinsdag ligt er weer een brie voor jou klaar hoor op mijn weblog
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt weer voor je leuke dagboekverhaal.
    Ja, die stok achter de deur wat betreft poetsen ken ik, vooral vroeger gold dat als schoonmoeder kwam.
    Mijn Chinese tornado is net naar huis. In het begin kwam ze tot grote verbazing laten zien hoe vuil het water was, haha.
    Die Bijbelse leefregel is toch eigenlijk een normen en waardenregel die algemeen is? Helaas niet altijd uitgevoerd.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie dat we veel raakvlakken hebben, poetsen is ook niet mijn ding, al houd ik het wél een beetje bij zodat het stof me niet naar de strot vliegt. Ook hier zijn alle twee in een ander geloof opgevoed maar waren ook allebei al afgehaakt vóór ons huwelijk.
    Stemmen doen we nog wel maar al jaren op protestpartijen, die zijn er altijd genoeg en willen vaak hun best nog wel doen, zo gaat onze stem niet verloren maar komt tóch niet bij de grote partijen terecht want die bakken er inderdaad al járen niets van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niets zo gezellig als post ontvangen. Zelfs openbare privépost :D

    BeantwoordenVerwijderen